جوانسازی اطراف چشم نخستین گامی است که برای زیبایی و جوانی صورت باید به دنبال آن باشید. میل به زیبایی، حس زیبایی و رسیدن به چهره‌ای جذاب حسی است که همه ما همواره در طول زندگی به دنبال آن خواهیم بود.در این مقاله دکتر مریم ملکی روش‌های مختلف جوان سازی دور چشم را متذکر می‌شوند.

پوست دور چشم یکی از نازک‌ترین و ظریف‌ترین پوست‌های بدن است و به همین دلیل بسیار سریع‌تر پیر می‌شود. جوانسازی پوست دور چشم به درمان‌های مختلفی اشاره دارد که به منظور صاف کردن چین و چروک‌ها، به حداقل رساندن پف پلک و گودی زیر چشم و صاف و سفت کردن پلک‌های بالا و پایین انجام می‌شوند.

همگام با بالا رفتن سن تغییرات زیر در دور چشم ایجاد می‌شود ، فرآیند پیری صورت با تغییراتی در لایه‌های سطحی و زیرین پوست، شامل چربی، عضله و استخوان شروع می‌شود. این تحولات در ناحیه ظریف دور چشم کاملاً واضح است.

۱-تغییرات لایه‌های چربی

  • چربی زیر پوست در اطراف چشم تحلیل می‌رود.
  • در برخی از افراد چربی در زیر چشم تجمع پیدا می‌کند، و ایجاد پف می‌کند.
  • لاغر شدن این نواحی و تجمع چربی در قسمت دیگر اطراف جشم ، باعث ایجاد پف زیر چشم و فرورفتگی ناودان اشکی می‌شود.

 

۲-تحلیل رفتن استخوان

استخوان صورت به مرور زمان در حد قابل توجهی تحلیل می‌رود. تحلیل رفتن استخوان حمایت ساختاری از پوست را تغییر می‌دهد و در نتیجه تغییراتی چشمگیر در نحوه پوشش‌دهی و کشیده شدن پوست روی صورت به وجود می‌آید. این تغییرات در ناحیه اطراف چشم کاملاً مشهود است. به این ترتیب گودی، پف، سیاهی دور چشم و خالی شدن و گودی پشت چشم‌ها ایجاد می‌شود.

۳-تغییرات در لایه‌های پوست

با بالا رفتن سن احتمال چروک شدن، افتادگی و شل شدن پوست اطراف چشم بیشتر است، از علل آن می‌تواند ؛

  • کاهش کلاژن
  • نازک شدن پوست
  • خشک شدن پوست و کاهش خاصیت ارتجاعی پوست باشد.

علاوه بر این که ساختار زیر پوست به دلیل تحلیل رفتن استخوان و لایه چربی در حال تغییر است، حمایت ساختاری خود پوست نیز به علت کاهش تولید کلاژن به مرور ضعیف‌تر می‌شود. لایه میانی پوست (درم) به موازات افزایش سن در اثر کاهش تولید کلاژن نازک می‌شود. در نتیجه توانایی پوست برای حفظ خاصیت ارتجاعی و رطوبت کاهش می‌یابد ـ الاستین و هیالورونیک اسید به ترتیب ماده‌هایی هستند که بر خاصیت ارتجاعی و رطوبت پوست اثر می‌گذارند.

کاهش الاستین و هیالورونیک اسید با افزایش سن، موجب ایجاد تغییرات زیر در پوست می‌شود:

  • خشک‌تر شدن پوست
  • کاهش خاصیت ارتجاعی و کشسانی پوست
  • نازک‌تر شدن پوست

درمان‌های جوانسازی ناحیه دور چشم شامل از بین بردن فرورفتگی‌ها و بازیابی حجم و کاهش چروک و یا برداشتن پف زیر چشم است . پوست دور چشم به مراقبت و درمان ویژه نیاز دارد.

مراقبت از پوست اطراف چشم ارزش زیادی دارد. ضخامت پوست ناحیه دور چشم فقط نیم میلی‌متر است و چون لایه چربی در ناحیه دور چشم وجود ندارد، پوست این ناحیه نسبت به پوست نقاط دیگر بدن در برابر نور و عامل‌های محیطی حساس‌تر است.

ابتلا به اختلال‌های عروقی، کاهش خاصیت ارتجاعی پوست، نازک شدن و کشیده شدن پوست، کاهش کلاژن، تغییرات استخوانی در حدقه چشم و فتق چربی دور چشم از جمله مشکلاتی هستند که در پوست ناحیه اطراف چشم بروز می‌یابند.

مشکلاتی که معمولا در پوست اطراف چشم مشاهده می‌شود، عبارت‌اند از:

* خطوط و چروک ریز
* افتادگی پلک بالا
* گودی زیر چشم و پشت چشم
* پف و ورم زیر چشم
* تیرگی و سیاهی اطراف چشم

راه‌های جوانسازی اطراف چشم

معمولاً لازم است که ترکیبی از درمان‌های زیبایی برای جوانسازی و زیباسازی دور چشم انجام شود.

  • روش‌های جراحی، بلفاروپلاستی
  • روش‌های غیر جراحی

روش‌‌های مختلف جوانسازی پوست دور چشم
روش‌های جراحی، بلفاروپلاستی

بلفاروپلاستی به جراحی پوست اطراف پلک گفته می‌شود. در مواردی که پلک بالا افتادگی بسیار کم دارد شاید استفاده از روش‌هایی همچون پلکسر، تیکسل و آراف فرکشنال بتواند سبب لیفت مختصر و بهبود کیفیت پوست، کاهش چروک ریز، و روشن‌تر شدن پوست اطراف چشم شود، ولی در مواردی که افتادگی بیشتر است عمل بلفاروپلاستی روش مطمئن و ماندگار است که در آن همه پوست اضافی و افتاده پلک، به دقت برداشته می‌شود و با ظرافت بخیه می‌شود. در افرادی که پف زیر چشم دارند نیز، این روش بهترین راه از بین بردن طولانی‌مدت پف زیر چشم است. برای مطالعه جزئیات عمل بلفاروپلاستی، مقاله مربوط را مطالعه کنید.

 

 

درمان‌های غیرجراحی:

رفع چین و چروک چشم با روش‌های غیر جراحی از آنجایی که کمترین ریسک و خطر را خواهند داشت محبوبیت بسیاری پیدا کرده‌اند. روش‌های غیرجراحی شامل طیف گسترده‌ای از روش‌های نوین پزشکی است که تمامی آنها با هدف بهبود هرچی بیشتر ناحیه زیر و پشت پلک می‌شود.
رهایی از تیرگی، گودی، سیاهی و چین و چروک از مزایای استفاده از این روش‌ها است. این راهکار‌ها شامل تزریق انواع پرکننده‌های پوستی( ژل‌ها) ، بوتاکس، آراف فرکشنال، تیکسل، پلکسر، لیزر، مزوتراپی، میکرونیدلینگ و تزریق مزوژل‌هاست.

۱-تزریق بوتاکس

از ساده‌ترین روش‌ها برای بهبود پوست اطراف چشم تزریق بوتاکس است که از سنین ۱۸ به بالا جهت پیشگیری قابل انجام است. بوتاکس با هدف رفع چین و چروک پنجه کلاغی اطراف تزریق می‌شود. به علاوه تزریق بوتاکس روش موثری برای لیفت دم ابروها و پلک بالا نیز محسوب می‌شود و به این ترتیب چشم‌ها را کمی بازتر و درخشان‌تر می‌کند. ولی در کاهش چروک زیر چشم نقش چندانی ندارد و باید از سایر روش‌ها استفاده کرد . در حال حاضر هیچ جایگزین موثری برای بوتاکس وجود ندارد و  تزریق بوتاکس یکی از بهترین، راحت‌ترین و موثرترین روش‌های پزشکی پیشگیری از چروک پنجه کلاغی اطراف چشم محسوب می‌شود.

تزریق چربی

۲-تزریق ژل، و تزریق چربی زیر چشم

جوانسازی دور چشم با تزریق ژل یا تزریق چربی به افرادی توصیه می‌شود که از گودی و سایه زیر چشم ناراحت هستند، و یا پف خفیف زیر چشم همراه با گودی ناودان اشکی دارند.

ژل یا فیلر را می‌توان زیر چشم در ناحیه ناودان اشکی تزریق کرد. گاه با تزریق ژل در ناودان اشکی، پف مختصر زیر چشم را می‌توان مخفی کرد و این‌کار سبب می‌شود زیر چشم هموار بنظر برسد. در مواردی که گودی همراه با تیرگی مختصر زیر چشم است ، تزریق ژل، باعث کاهش یا رفع تیرگی نیز می‌شود، ولی تیرگی‌های شدیدتر را نمی‌تواند برطرف کند. در برخی افراد ، نیاز است با تزریق ژل در بالای گونه‌ها، حمایت بافتی زیر چشم‌ها را استحکام بخشید و با تزریق در گیجگاه‌ها، موقعیت ابروها را اصلاح کرد و به این ترتیب، چهره‌ای شاداب و درخشان خلق می‌شود. برای زیر چشم باید فقط از ژل‌های هیالورونیک اسید مخصوص زیر چشم خریداری کرد و ترجیحاً از میکروکانولا به‌جای سوزن برای تزریق آن استفاده کرد تا علاوه بر کاهش احتمال آسیب عروقی و کبودی، خطر آمبولی ژل به داخل رگ وجود نداشته باشد.این ناحیه به دلیل حساسیت بالا بهتر است حتما توسط متخصص پوست با تجربه تزریق شود، زیرا هر گونه ناهمواری در تزریق از روی پوست مشخص خواهد بود .
تزریق ژل بصورت سرپایی و با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود و معمولا تورم مختصری ممکن است داشته باشد که طی چند روز از بین می‌رود، و فرد می‌تواند به کارهای روزمره بپردازد. بهتر است یک هفته قبل از تزریق ژل، داروهایی که رقیق کننده خون هستند مانند آسپیرین، ژلوفن، کورتون، و یا ویتامین ایی مصرف نکرده باشید تا ریسک کبودی به حداقل برسد.

و اما روش تزریق چربی جهت جوانسازی زیر چشم، که در آن، چربی از چربی زیر پوست شکم یا پهلوی فرد گرفته می‌شود و به گودی زیر چشم، تزریق می‌شود. ماندگاری این روش زیبایی دور چشم د تقریبا به مدت ۵ سال است و اگر توسط ژل یا فیلر باشد به مدت یک یا دوسال می باشد و به همین دلیل است که تزریق چربی از روشهای محبوب جوانسازی دور چشم به حساب می‌آید و بسیار طرفدار دارد. از طرفی عوارض احتمالی تزریق چربی را باید در نظر داشت که شامل تورم طولانی مدت، احتمال ناهمواری یا سفت شدن و گوله شدن چربی است . توجه داشته باشید هزینه تزریق چربی به زیر جهت جوانسازی زیر چشم از هزینه تزریق ژل به زیر چشم گران‌تر است. برای اطلاعات بیشتر مقاله تزریق چربی زیر چشم را مطالعه کنید.

در نظر داشته باشید که تزریق ژل یا چربی در زیر چشم به رفع گودی کمک زیادی می‌کند ولی چروک زیر چشم را به خوبی سایر روش‌های کار با دستگاه، مانند آراف فرکشنال، پلکسر یا تیکسل ، از بین نمی‌برد و برای بهبود چروک باید قبل از تزریق ژل و یا همراه با تزریق چربی از روش‌های دیگر مانند، تیکسل، آراف فرکشنال، مزوژل‌ها، میکرونیدلینگ و با لیزر استفاده کرد .

سایر روش‌های غیرجراحی کاهش چروک و بهبود کیفیت پوست :

۳-آر اف فرکشنال

آراف فرکشنال درمانی غیرجراحی است، که در آن از یک کارتریج مخصوص که روی آن سوزن‌های کوچک پوشیده شده با ورق طلا، قرار دارد، استفاده می‌شود و پس از بی‌حسی موضعی با کرم بیحس ‌کننده، کارتریج به دستگاه متصل می‌شود و سوزن‌ها به عمق ۰/۵ تا ۱ میلیمتری پوست وارد می‌شوند، انرژی آراف در عمق پوست تخلیه می‌شود، التهاب بسیار کمی ایجاد می‌کند، ولی معمولاً ظاهر فرد متورم با کبود نمی‌شود، و می‌تواند به کارهای روزانه خود ادامه دهد. این درمان برای کشیدن و سفت کردن پوست اطراف چشم‌ها به منظور کاهش چروک، کاهش پف خفیف و لیفت مختصر پلک بالا و پایین مفید است. آراف فرکشنال با بهبود دادن گردش خون در ناحیه دور چشم موجب کاهش تیرگی زیر چشم نیز می‌شود، ولی تیرگی‌های شدید را از بین نمی‌برد.
این روش نیاز به تکرار ماهیانه دارد، بین دو تا ۴ جلسه درمان نتایج خوبی به‌همراه دارد. بر خلاف تزریق ژل و یا بوتاکس که طی یک هفته نتیجه قابل مشاهده است، آراف فرکشنال از دو تا ۴ ماه زمان نیاز دارد تا نتایج خود را نشان دهد. توجه داشته باشید، این روش گودی زیر چشم را بهبود نمی‌دهد.

۴-تیکسل

تیکسل یک دستگاه فرکشنال غیرلیزری است که از فناوری نوینی بهره‌مند است بنام ترمومکانیکال ابلیشن، این یک روش نوآورانه است که می‌تواند انرژی ۴۰۰ درجه سانتی‌گراد را خیلی سریع و ایمن به پوست منتقل کند. انرژی تشدید شده از نوک هرم‌های ظریف سوزنی شکل در گستره‌ی یک سانتی‌متر مربع وارد پوست می‌شود. نوک هرم‌ها تا ۴۰۰ درجه سانتی‌گراد، همان درجه حرارتی که لیزر CO2 در پوست ایجاد می‌کند. برخلاف لیزرها، تیکسل نور یا اشعه ندارد . بنابراین برای چشم ها کاملا ایمن است، و چون نیازی به استفاده از عینک حین انجام کار ندارد، قابل انجام برای پشت پلک‌ها می‌باشد. دوره نقاهت درمان با تیکسل در مقایسه با درد و عوارض لایه برداری با لیزر بسیار کوتاه تر است. با این حال نتایج بهتر، درد کمتر و بهبودی سریع‌ تر با تیکسل باعث شده که پزشکان درمان با تیکسل را برای بیماران ترجیح دهند و استفاده از ان را توصیه کنند. از مزایای دیگر این روش دوره نقاهت کوتاه، و احتمال بسیار کم عوارض است.

 

جوانسازی با پلکسر

 

۵- پلکسر

یکی دیگر از روش جوانسازی دور چشم پلاسماتراپی یا پلکسر است. در این روش دیگر چاقوی جراحی یا لیزری استفاده نمی‌شود و از عمل جراحی پیش‌گیری می‌شود. از این روش برای درمان چروک‌های زیر چشم و جوانسازی اطراف چشم و درمان پف زیر چشم و پف پلک بالای چشم استفاده می‌کنند.
یکی از مزایا این روش اثرگذاری بالا آن در همان جلسه اول است که بدون جراحی و بیهوشی و با استفاده از کرم‌های بی‌حسی انجام می‌گیرد و فرد نیاز به استراحت ندارد و می‌تواند به فعالیت‌های روزانه خود ادامه دهد.
یکی از مزایا این روش این است که باعث سفت شدن پوست و حذف کیسه‌های چربی و لیفت پلک بالاست. برای به‌دست آوردن نتایج بهتر نیاز ایت که دو تا ۳ جلسه درمان تکرار شود.دقت داشته باشید این روش حتما توسط متخصص پوست و با دستگاه پلکسر انجام شود تا دچار عوارض نگردید. دستگاه‌های غیر استاندارد فراوانی در دست افراد غیرمتخصص موجود است که متاسفانه عوارضی همچون لکه‌های پوستی، قرمزی و اسکار را به دنبال داشته است.

 

۶- لیزر فرکشنال

یکی دیگر از روش‌های جوانسازی دور چشم با لیزر، استفاده از لیزر فرکشنال می‌باشد.
تاثیرات اصلی این روش جوان سازی دور چشم بر روی برطرف کردن چین و چروک‌های دور چشم و سفت شدن پوست‌های دورچشم (پیشگیری از ایجاد چین و چروک در قسمت‌های شل شده پوست) می‌باشد. این نوع عمل زیبایی با لایه برداری در سطح پوست و تحریک ناحیه درم موجب کلاژن سازی مجدد پوست می‌شود.
از مزایا این نوع روش افزایش استحکام و سفت شدن پوست است. اما از معایب آن این است که حدودا بین 3 تا 7 روز زیر چشم دلمه‌های ریز دارد که بعد از این بازه زمانی می‌ریزد و اثری از آن باقی نمی‌ماند. در این روش التهاب، قرمزی و تورم وجود دارد که ممکن است از دو هفته یا بیشتر ادامه داشته باشد. با وجود اثربخشی خوب این روش، به دلیل عوارض گفته شده در پوست ما ایرانیان، در کلینیک هور از دستگاه‌های جدیدتر مانند تیکسل، پلکسر و یا آراف فرکشنال استفاده می‌شود.همه این روش‌ها در بهبود کیفیت، قوام و سفتی پوست اطراف چشم تاثیرگذار هستند، و معمولاً عوارض قرمزی طولانی یا احتمال لک و تیره شدن را ندارند.

۷- مزوتراپی

مزوتراپی در جوانسازی پوست اطراف چشم، بیشتر جهت کاهش تیرگی، و رفع چروک‌های ریز کاربرد دارد.
در این روش، پس از بیحس کردن پوست با کرم‌های بی‌حس ‌کننده، داروهای مزوتراپی ضدتیرگی، توسط سوزن‌های ریزی به پوست زیر چشم تزریق می‌شوند. بیمار هر دو هفته یک بار، تزریق‌های کوچکی در پوست زیر چشم خواهد داشت. ترکیبات فعال در مزوتراپی، میزان رنگدانه‌سازی را کاهش می‌دهد و گردش خون را در این منطقه افزایش می‌دهد.
برای دستیابی به نتیجه دلخواه، مزوتراپی باید ۳ تا ۴ جلسه باشد و به صورت هر دو هفته یک بار انجام شود. از عوارض این روش، ورم خفیف است که طی ۲۴ ساعت پس از درمان محو می‌شود.

۸- مزوژل

در این روش هیالورونیک اسید، انواع ویتامین‌ها، مواد گیاهی و معدنی، آنتی‌اکسیدان‌های قوی و غیره به پوست فرد تزریق می‌شود و موجب جوانسازی و زیبایی پوست فرد می‌شود. اسیدهیالورونیک (HA) از مهمترین ترکیبات این محلول است. همچنین تمام مواد اولیه و عناصری که در مزوژل استفاده می‌شود سبب تحریک ساخت کلاژن در پوست شده و در نهایت فرایند خون‌رسانی به بافت‌های پوست را افزایش می‌دهد. علاوه‌بر هیالورونیک اسید، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان موجود در آن نیز باعث تقویت و ترمیم بافت پوست می‌گردد. مزوژل‌ها بر خلاف ژل‌ها خاصیت پرکنندگی ندارند و گودی‌ زیر چشم را پر نمی‌کنند، و بیشتر خاصیت رطوبت‌رسانی و کاهش چروک و روشن‌کردن پوست اطراف چشم را دارند .
توصیه می‌شود که مزوژل‌ها را ۲ تا ۳ بار به فاصله ۲ تا ۴ هفته یک بار با توجه به شرایط پوستی و تشخیص پزشک تزریق کنید و بعد هر ۴ الی ۶ ماه یک بار برای تثبیت اثرات آن تکرار شود. برای این کار به صورت تزریق‌های نقطه‌ای ریزی زیر پوستتان توسط پزشک انجام می‌شود.از انواع مزوژل‌ها جالوپرو و سانه‌کاس را میتوان نام برد.

۹-جوانسازی اطراف چشم با نخ

در روش جوانسازی اطراف چشم با نخ، در زیر پوست دور چشم داربستی را می‌سازند که باعث رفع شل شدگی و افتادگی ناحیه پوست دور چشم می‌شود. از این روش برای برطرف کردن چین و چروک و افتادگی پلک بالا استفاده می‌کنند. در این روش مانند روش‌هایی که در بالا ذکر کردیم تغییرات محدودتر اتفاق می‌افتد و نتیجه‌ای که اتفاق می‌افتد به شدت طبیعی است و اما دوره نقاهت کم این روش، هزینه مناسب آن و ریکاوری سریعی که اتفاق می‌افتد را می‌توان جزو مزایا آن در نظر گرفت.



تعداد بازدید از این مطلب: 184
لطفا از عکس‌های قبل و بعد بیماران در گالری تصاویر دیدن فرمایید.
آدرس: اصفهان-خ چهارباغ بالا جنب مجتمع پارک ساختمان گلستان طبقه فوقانی بانک سپه مرکز لیزر هور (دکتر مریم ملکی)

تلفن :03136662224

۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *