جراحی پلک یا بلفاروپلاستی، از انواع جراحی‌های زیبایی است که به بیهوشی و بستری در بیمارستان احتیاجی ندارد، و می‌توانید در همان روز به خانه بازگردید. اگرچه این عمل مانند جراحی‌های دیگر بدن سنگین نیست اما مانند هر عمل دیگری نیاز به سپری کردن دوره‌ی نقاهت و بهبودی دارد.

در این مبحث دکتر مریم ملکی متخصص پوست و مو، به توضیح مراقبت‌های لازم بعد از انجام جراحی پلک می‌پردازد و موارد و کارهایی که انجام دادن آن‌ها به بهبود سریع‌تر شما کمک خواهد کرد را کامل شرح می‌دهد.

با توجه به این که چشم‌ها در زیبایی صورت نقش مهمی دارند و جراحی پلک مستقیما بر این ناحیه اثر می‌گذارد، بسیاری از افرادی که جراحی پلک انجام داده‌اند، عجله دارند که هر چه سریع‌تر اثر جراحی زیبایی را بر روی پلک‌های خود ببینند، در حالی‌که باید در نظر داشته باشند که بهبودی و مشاهده‌ی نتایج در طول زمان اتفاق می‌افتد و فوری نیست.

قبل و بعد از جراحی پلک

قبل از انجام عمل بلفاروپلاستی حتما با پزشک خود دیدار کنید انتظاراتی که شما از این عمل جراحی دارید با او درمیان بگذارید، چرا که حتما پزشک می‌بایست نسبت به این موضوع آگاه باشد. از جمله اقدامات قبل از عمل جراحی پلک شامل:

  • معاینه بیمار توسط پزشک
  • بینایی سنجی
  • عکس گرفتن از پلک‌ها قبل از عمل
  • حتما از مصرف الکل و سیگار به مدت سه هفته قبل از عمل خودداری کنید.
  • از مصرف داروهایی نظیر ایپروفن، وافارین، آسپرین که خطر خونریزی را افزایش می‌دهند خودداری کنید.
  • در روز جراحی هیچ آرایشی روی صورت خود نداشته باشید
  • در روز جراحی زیورآلات به تن نداشته باشید.
  • عینک آفتابی به‌همراه داشته باشید.
  • جواب آزمایشات خون را که پزشک از قبل درخواست کرده، به همراه داشته باشید

هدف از رعایت نکات ذکر شده درباره مراقبت‌های بعد از جراحی پلک، کنترل و کاهش میزان تورم و کبودی و در نهایت کاهش مدت زمان دوره بهبودی جراحی بلفاروپلاستی می‌باشد.

آیا چشم‌ها بلافاصله پس از عمل پانسمان می‌شوند؟

پس از انجام عمل پلک در کلینیک پوست و لیزر هور، چشم شما هیچ پانسمانی ندارد و با کیسه‌های یخ کوچک که دور آنها باند پیجیده شده و باید بر روی پلکها قرار داده شود مرخص می‌شوید. شخصی باید شما را تا خانه همراهی کند. بهتر است برای دو روز اول بعد از عمل تنها نبوده و همراه داشته باشید. نسخه پزشک را باید تهیه کنید، و شروع به استفاده کنید، می‌توانید برای راحتی بیشتر نسخه را قبل از انجام عمل تهیه کنید، و از مسکن‌ها قبل از شروع سوزش یا درد استفاده کنید. دقت کنید از آسپرین نباید استفاده کنید. البته دکتر ملکی برای راحتی بیشتر شما در پایان عمل مقداری بیحسی اضافه تزریق می‌کند تا چند ساعت اول بعد از عمل دچار درد و سوزش نشوید. بیشترین ناراحتی و درد و سوزش احتمالی، مربوط به روز اول بعد از عمل است، اما به مرور زمان این ناراحتی کاهش می‌یابد.

استراحت بعد از جراحی پلک

۴۸ ساعت ابتدایی پس از جراحی پلک را خوب استراحت کنید. در هفته‌های اول بعد از عمل که چشم‌ها‌ در وضعیت حساسی هستند، ممکن است اشک ریزی، تاری دید یا دو بینی داشته باشید. همچنین موقع خواب و بستن پلک‌ها احساس ناراحتی کنید. در این مدت به خوبی استراحت کنید.

هنگام استراحت و خواب به طرف پشت دراز بکشید، از دو بالش زیر سر خود استفاده کنید تا سر در زاویه‌ی ۴۵ درجه نسبت به بدن و بالاتر از آن قرار گیرد، این امر به بهبودی تورم پلک‌ها کمک می‌کند.

چشم‌‌های افرادی که جراحی زیبایی پلک انجام داده‌اند، در هفته ها‌ی اول پس از عمل پلک سریع خسته می‌شود؛ به همین علت توصیه می‌شود آن‌ها در طول روز مدتی چرت زدن بزنند. بهتر است این افراد، در صورتی که در حالت خوابیده هستند، قبل از ایستادن یک دقیقه نشسته و سپس به آرامی بایستند و در صورتی که در حین نشستن یا ایستادن سرگیجه داشتند، بلافاصله دراز بکشند؛ در این صورت بیماران می‌توانند تعادل خود را پیدا کرده و از غش کردن آن‌ها نیز جلوگیری می‌شود.

غیر قرینگی چشم‌ها با بخیه‌های دو طرف

ممکن است بعد از جراحی متوجه شوید که یکی از چشم‌ها یا ابرو‌های شما با دیگری هماهنگ یا یکسان نیست و یا بخیه های دو طرف مثل هم نیستند، این اتفاق ممکن است به خاطر یکسان نبودن سرعت ترمیم زخم محل جراحی در دو پلک باشد و ممکن است با عارضه ی عدم تقارن چشم‌ها در جراحی پلک غیر استاندارد، اشتباه گرفته شود. اگر عدم تقارن چشم‌‌ها به دلیل نقص در جراحی اتفاق افتاده باشد، در ماه‌های بعد از جراحی و بهبودی خود را نشان می‌دهد. پس غیر قرینگی روزها با هفته‌های اولیه عمل را جدی نگیرید.

شستشوی محل بخیه‌ها

برش‌های پوست را باید از روز بعد از جراحی سه بار در روز با آب و صابون شست. این کار باید با ملایمت بسیار زیاد انجام شود و سپس محل برش را خشک کنید. پس از خشک کردن، نواحی برش باید با یک گوش پاک‌کن آغشته به ۵۰ درصد هیدروژن پراکسید ۳٪ و ۵۰ درصد آب پاک شوند. سپس باید این نواحی را روزی دوبار با پماد آنتی‌بیوتیک پوشاند. در صورتی که پماد آنتی‌بیوتیک نداشته باشید، یک پوشش نازک از وازلین نیز موثر خواهد بود. نباید اجازه داد که نواحی برش خشک شده و پوسته پوسته شوند.

استفاده از قطره چشم برای هر چشم در هر چند ساعت یک بار باعث مرطوب شدن و طراوت چشم‌ها می‌گردد. از سه روز بعد از جراحی می‌توانید با آب ولرم دوش بگیرید، استحمام بعد از جراحی زیبایی پلک، منعی ندارد اما بیماران باید توجه کنند که در هنگام شستن و خشک کردن صورت خود با ملایمت برخورد کرده تا از وارد شدن آسیب به ناحیه عمل پلک خودداری کنند، پس از خشک کردن، محل بخیه را با پمادهای تجویز شده، چرب کنید. به یاد داشته باشید که زخم جراحی را نباید بدون محافظ به مدت ۱۲ ماه در معرض نور خورشید قرار داد. هنگام خروج از منزل عینک آفتابی بزنید.

خونریزی از محل بخیه‌ها

در روز اول پس از عمل ممکن است مختصری خون‌ریزی از کنار بخیه ها وجود داشته باشد که با کمپرس یخ و کذاشتن باند بر روی آن متوقف میشود، و جای نگرانی نیست. اگر خون‌ریزی با این روش متوقف نمی‌شود با دکتر ملکی روی واتساپ ۰۹۳۰۸۵۵۸۳۰۰ تماس بگیرید.

تورم و کبودی اطراف چشم

در ۲۴ ساعت اولیه بعد از جراحی از کمپرس یخ بر روی پلک ها استفاده کنید تا تورم و کبودی کاهش یابد. به این صورت که کمپرس یخ را به مدت ده تا ۱۵ دقیقه بر روی پلک ها قرار دهید، ۱۵ دقیقه صبر کنید و دوباره این عمل را تکرار کنید.

در دو تا سه روز اول بعد از جراحی احساس درد، تنگ بودن و کشیدگی پلک ها طبیعی است. در این مدت ممکن است سیاهی یا تیرگی در زیر چشم‌های خود مشاهده کنید. معمولا تیرگی زیر چشم از عوارض جراحی پلک است، و به مرور از بین می‌رود اما در صورت ماندگاری آن، ممکن است مربوط به آسیب به بافت‌های زیرین پوست باشد که دراین صورت نیاز به معاینه‌ی پزشک دارد.

تورم و کبودی چشم‌ها تا حدود یک تا دو هفته ادامه می‌یابد. در طول چهار هفته ‌ی بعد از عمل، کبودی و تورم به تدریج کاهش یافته و زخم به مرور بهتر می‌شود. به این صورت که محل برش ابتدا کمی قرمز و بافت آن ضخیم می‌شود.

کبودی اطراف چشم‌ها پس از عمل جراحی

تغذیه بعد از جراحی پلک

در دوره نقاهت عمل پلک، به علت کاهش فعالیت احتمال یبوست افزایش می یابد، بعد از عمل، از مواد غذایی پر کالری و پروتئین‌دار استفاده کنید. از میوه‌های تازه استفاده کنید تا دچار یبوست نشوید. در دو روز اول بعد از عمل از غذاهای نرم، مانند سوپ استفاده کنید تا علاوه بر تاثیر مثبت آن بر بدن و سیستم گوارش، درگیری و حرکت و فعالیت عضلات صورت نیز کم باشد. مصرف مایعات را نیز فراموش نکنید. این دو، به بهبود عملکرد سیستم گوارشی کمک می‌کنند. اگر دچار یبوست هستید حتما پزشک خود را مطلع کنید و از ملین‌ها استفاده کنید .در هفته اول پس از عمل سعی کنید از توالت فرنگی استفاده کنید.

پرهیز از سیگار و الکل

توجه داشته باشید تا سه هفته از مصرف الکل پرهیز کنید. همچنین از سیگار کشیدن و یا نزدیک شدن به فرد درحال سیگار کشیدن اجتناب کنید، چرا که دود سیگار در روند ترمیم و بهبود زخم اثر منفی بسیاری دارد.

کی بخیه‌ها کشیده می‌شود؟

یک هفته پس از جراحی بخیه‌ها باید به کلینیک پوست و لیزر هور مراجعه کنید و پس از معاینه توسط دکتر ملکی، زیر نظر ایشان، بخیه‌ها کشیده می‌شوند.

باز ماندن چشم‌ها حین خوابیدن

در روز‌های اول پس از عمل ممکن است در هنگام خواب، پلک درست بسته نشود، به همین علت از قطره اشک مصنوعی قبل از خواب یک قطره در هر چشم استفاده می‌کنید. در طی چند روز تا سه هفته این مشکل رفع می‌گردد.

خشکی، خارش و آبریزش چشم‌ها

ابتدا بعد از عمل احساس کشیدگی در پلک‌ها خواهید داشت. سوزش، خشکی و خارش و یا آبریز چشم نیز در این هنگام معمول است. همچنین ممکن است تقریبا به مدت یک هفته ترشحات چشمی داشته باشید. به منظور بهبود در هفته ی اول باید فعالیت چشمان خود را کم نگه دارید. قطره‌ها و پماد‌های چشمی تجویز شده را به منظور جلوگیری از خشکی چشم و عفونت به طور مرتب مصرف کنید. دستهای خود را قبل از مصرف پمادهای چشمی بشویید و یا از گوش پاک کن برای مالیدن پماد به محل بخیه استفاده کنید. برای رفع احساس کشیدگی در پلک دکتر ملکی، معمولا پمادهای چرب کننده برای شما تجویز می‌کند که ناراحتی هنگام پلک زدن را کم کند.

تاری دید

داروهای آنتی بیوتیکی که به صورت موضعی و به شکل پماد بر روی بخیه‌ها و چشم‌ها اعمال می‌شوند، ممکن است موجب تاری دید شوند، که جای نگرانی نیست. استفاده از این پماد‌ها تا چند روز بعد از جراحی باید  ادامه یابد و تاری دید در این مدت طبیعی است. همچنین در این مدت هیچ داروی اضافی را به صورت خودسرانه مصرف نکنید. اگر شما دارو های خاصی را مصرف میکنید حتما پزشک را در جریان قرار دهید.

بی‌حسی در محل بخیه

ممکن است بی‌حسی یا مور مور شدن محل بخیه، وجود داشته باشد. همچنین ممکن است لمس محل برش‌ و بخیه ناخوشایند باشد. اطمینان داشته باشید که مشکل خاصی نیست. در تمام این مدت می‌توانید با مشورت پزشک از کرم‌های چرب کننده دارای ویتامین E برای برطرف کردن احساس خشکی پلک در محل جراحی استفاده کنید.

حساسیت چشم‌ها به نور و باد

در چند هفته‌ی اول بعد از جراحی، چشم‌ها نسبت به نور خورشید و وزش باد حساس هستند. بهتر است از عینک محافظ مخصوص چشم استفاده کنید تا هنگام در معرض قرار گرفتن عوامل مختلف، آسیبی به آن‌ها وارد نشود.

کی آرایش چشم انجام بدهم؟

بانوانی که جراحی زیبایی پلک انجام داده اند، بعد از گذشت حدودا ده روز از عمل پلک، یعنی چند روز پس از کشیدن بخیه‌ها، می توانند از کرم‌ها و مواد آرایشی برای پوشاندن کبودی‌ها تا برطرف شدن کامل آن‌ها استفاده کنند.

زمان شروع کار بعد جراحی

در اکثر موارد بعد از هفته اول می‌توانید به فعالیت‌های معمول خود و محل کار بازگردید. کار کردن و از سرگیری فعالیت‌ها بعد از دو هفته‌ی اول مانعی ندارد. اما همچنان در هفته های دوم تا چهارم از انجام فعالیت‌های شدید جسمی خودداری کنید.

سعی کنید هر چه سریع‌تر شروع به راه رفتن کنید، اما فراموش نکنید که خم شدن، گریه کردن و فعالیت‌های شدید نیز تاثیرات منفی در بهبودی پلک‌ها دارند. فعالیت‌هایی مانند رانندگی یا کارهایی که نیاز به تمرکز زیادی دارند را تا زمانی که دارو و مسکن مصرف می‌کنید به تعویق بیاندازید.

از انجام ورزش‌هایی مانند دراز نشست و یا فعالیت‌هایی مانند بلند کردن اجسام سنگین که فشار خون را بالا می‌برند ،را به مدت دو تا سه هفته اجتناب کنید. توصیه می‌شود حتی از رکوع و سجده خودداری کنید و نماز را روی صندلی و نسشته بخوانید.

از نگاه به صفحه‌ی نمایشگر‌هایی مانند تلویزیون و تلفن همراه و یا خواندن کتاب و روزنامه به مدت دو تا سه روز بعد از جراحی پلک خودداری کنید. همچنین در هفته ی اول بعد از عمل به منظور جلوگیری از خشکی چشم‌ها انجام این فعالیت‌ها را کاهش دهید.

عوارض عمل جراحی پلک

این عمل هم مانند هر عمل جراحی دیگر ممکن است عوارضی را به همراه داشته باشد اما اگر در انتخاب پزشک زیبایی خود دقت کافی داشته باشیم می‌توانیم این عوارض را به طورچشمگیری کاهش دهیم که شامل موارد زیر می‌شود.

  • عفونت و خونریزی
  • تاری دید
  • ناهنجاری حای بخیه
  • آسیب به عضلات چشم
  • تغییر رنگ پوست
  • خون‌مردگی سطحی و کبودی
  • بازشدن زخم

علائم هشدار دهنده در دوره‌ی نقاهت

به طور کلی با رعایت توصیه‌ها و مراقبت‌های بعد از جراحی که توسط پزشک به شما داده می‌شود، دوره‌ی بهبودی و نقاهت را به سادگی پشت سر خواهید گذاشت. اما لازم به ذکر است که اگر در این مدت دچار علائم زیر شدید باید فورا پزشک خود را در مطلع کنید:
  • تورم و کبودی بعد از چند روز بهبود پیدا نمی‌کند یا زیاد‌تر می‌شود.
  • دچار درد شدیدی هستید که با مسکن و داروهای دیگر تسکین نمی‌یابد.
  • با مصرف داروها و قطرات تجویز شده توسط پزشک دچار حساسیت و واکنش‌های آلرژیکی مانند تهوع، استفراغ، لرز یا سردرد می‌شوید.
  • دچار تب بالای ۳۸ درجه شده‌اید.
  • از محل برش جراحی ترشحات زرد یا سبزرنگ و یا ترشحاتی با بوی نامطبوع خارج می‌شود.
  • خون‌ریزی از محل جراحی اتفاق بیافتد به طوریکه نتوان آن را بندآورد.
  • به جز مشاهده‌ی واکنش‌های شدید و مواردی از این دست، دوره‌ی نقاهت جراحی پلک با رعایت توصیه‌های مراقبتی پزشک به خوبی سپری می‌شود.

جای بخیه‌ها چه موقع محو می‌شوند؟

ز بین رفتن جای بخیه‌ها در جراحی پلک، فرآیندی زمان بر است، باید به این نکته توجه داشت که در جراحی پلک، لایه‌ها و بافت های زیرین پوست پلک نیز دچار تغییر و دستکاری می‌شوند و بهبود زخم آن‌ها هم نیاز به زمان دارد. فرآیند ترمیم زخم‌های لایه‌های زیرین معمولا طولانی‌تر و کند‌تر است. ممکن است نتایج نهایی بعد از یک سال به خوبی نمایان شوند. اما بعد از گذشت ۶ ماه نیز زخم جراحی بسیار بهبود یافته و معمولا تنها ردی صورتی یا سفید رنگ از آن باقی می‌ماند. در عده‌ای از افراد قرمزی جای بخیه‌ها ممکن است زمان طولانی باقی بماند، در این افراد از روش IPL می‌توان جهت بهبود قرمزی استفاده کرد.

در عده دیگری از افراد ممکن است به‌دنبال عمل پلک، در دو گوشه محل برش و بخیه، کمی برجستگی کوچکی دیده شود که پزشک با استفاده از دستگاه پلکسر و یا لیزر می‌تواند آنرا از بین ببرد.

در برخی از افراد ممکن است مختصری جای بخیه‌ها مشخص باشد و یا ناهمواری کمی داشته باشد، این مورد هم با دستگاه پلکسر و یا لیزر قابل برطرف کردن است.

ممکن است  در برخی از افراد، میلیا یا کیست‌های سفید رنگ ریز روی ناحیه ‌ی برش پلک دیده شوند، که البته خطرناک نیستند و با این که خود به خود از بین می‌روند، اما پزشک شما نیز با سرنگ‌های کوچکی به راحتی می‌تواند این میلیا‌ها را خارج کند.

در نهایت لازم به ذکر است که بخش زیادی از نتایج جراحی زیبایی پلک و اثرگذاری چشمگیر آن در زیبایی صورت مربوط به دوره ی بهبودی و نقاهت بعد از عمل است. در این مدت عجولانه منتظر مشاهده‌ی نتایج جراحی نباشید، محتاطانه از چشم های خود مراقبت کنید، پیوسته به دستورات مراقبتی پزشک خود پایبند باشید و هرگونه ابهام، سوال یا تغییر در وضعیت خود را با او در واتساپ ۰۹۳۰۸۵۵۸۳۰۰ در میان بگذارید. دکتر ملکی، با توصیه‌ها و دستورات خود، شما را برای گذراندن هر چه بهتر این دوره به بهترین شکل راهنمایی می‌کند.

محو شدن جای بخیه‌ها

دکتر ملکی توصیه می‌کند برای معاینه و پیگیری یک ماه و سه ماه بعد از عمل مراجعه داشته باشید تا ضمن بررسی وضعیت چشم‌ها و محل برش، در صورت نیاز از لیزر برای بهبود اسکار محل برش استفاده کنند.



تعداد بازدید از این مطلب: 179
لطفا از عکس‌های قبل و بعد بیماران در گالری تصاویر دیدن فرمایید.
آدرس: اصفهان-خ چهارباغ بالا جنب مجتمع پارک ساختمان گلستان طبقه فوقانی بانک سپه مرکز لیزر هور (دکتر مریم ملکی)

تلفن :03136662224

۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *