لنتیگو چیست؟

لنتیگو یا همان لکه‌های قهوه‌ای رنگ، نوعی عارضه پوستی است که با پدید آمدن لکه‌هایی به اندازه نیم تا یک سانتی متر یا بیشتر روی صورت و پشت دستها در سنین 30-40 سالگی شروع می‌شود و با افزایش سن، گسترده تر، پررنگ تر و با تعداد زیادتر بروز می‌کند. این لکه‌ها در اثر تماس با نور خورشید و افزایش سن ایجاد میشوند. این لکه‌ها ممکن است به آهستگی و طی چندین سال ایجاد شوند و یا یکباره پدید بیایند. همچنین این لکه‌ها معمولا به عنوان علامتی از آفتاب سوختگی شدید فرد در گذشته بوده و شخص مبتلا ممکن است نسبت به افراد دیگر، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست باشد. در زیر دکتر مریم ملکی متخصص پوست و مو به توضیحات کامل‌تری در این رابطه می‌پردازد.

لنتیگو (لکه های قهوه ای)

انواع لنتیگو

لنتیگوی خورشیدی که به لنتیگوی سنی نیز معروف است، در نواحی از پوست بدن که در معرض تابش نور خورشید هستند بوجود می آید. بیشتر روی دستها دیده می شود و اندازه این لکه‌ها از ۵ میلی متر الی ۲ سانتی متر میباشد. لکه‌های لنتیگوی خورشیدی به دو دسته تقسیم می‌شوند که عبارت اند از:
لنتیگوی خورشیدی جوانی
که در سنین پایین تر آغاز میگردد و حتی در کشور استرالیا به سبب آسیب لایه اوزون، بروز این عارضه از ۱۲ سالگی نیز قابل مشاهده می‌باشد.
لنتیگوی خورشیدی پیری
که در سنین بالاتر و در میانسالی به وجود می آید و علاوه بر پرتوهای مضر نور خورشید عوامل دیگری مانند کهولت سن و در بعضی موارد استفاده از برخی دارو نیز در بروز این عارضه دخیل میباشد.

لنتیگو (لکه های قهوه ای)

علل ابتلا به لنتیگو

مهم ترین عامل ایجاد کننده لنتیگو، نور خورشید است، اما ممکن است در اثر عوامل ژنتیکی و یا بیماری های سیستمیک نیز ظاهر شود. علل ابتلا به لنتیگو عبارتند از:
افزایش سن
ژنتیک
داشتن پوست روشن و بور
آفتاب سوختگی
درمان با رادیوتراپی
برخی از بیمار‌ی ها

لنتیگو (لکه های قهوه ای)

لنتیگو خورشیدی

لنتیگو خورشیدی که گاهی اوقات لکه‌های پیری یا لکه‌های کبدی نامیده می‌شوند، یک یا چند لکه کوچک قهوه‌ای رنگ است که در اثر قرار گرفتن در معرض مزمن خورشید یا اشعه ماوراء بنفش مصنوعی (UV) ایجاد می‌شود. لنتیگوهای خورشیدی خوش‌خیم هستند، اما نشان‌دهنده قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید هستند که خود یک عامل خطر برای ایجاد سرطان پوست است.
لنتیگو خورشیدی بی‌خطر است. این ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) است که باعث تکثیر موضعی ملانوسیت ها و تجمع ملانین در سلول‌های پوست (کراتینوسیت‌ها) می‌شود. لنتیگوهای خورشیدی به خصوص در افراد بالای 40 سال بسیار شایع است. گاهی اوقات آنها را به عنوان "لکه پیری" یا "کک و مک پیری" نیز می‌شناسند.

 

نشانه‌های لنتیگو خورشیدی
لنتیگو خورشیدی یک لکه مسطح و با حاشیه مشخص است. شکل آن می تواند گرد، بیضی یا نامنظم باشد. رنگ از رنگ پوست، خرمایی تا قهوه ای تیره یا سیاه متفاوت است و اندازه آن از چند میلی متر تا چند سانتی متر در قطر متغیر است. آنها می‌توانند کمی پوسته پوسته شوند.
لنتیگو‌های خورشیدی در مکان‌های در معرض آفتاب، به‌ویژه صورت یا پشت دست‌ها یافت می‌شوند. آنها در پوست های روشن و تیره رخ می‌دهند، اما در افراد با پوست روشن بیشتر دیده می‌شوند.


چگونه لنتیگو خورشیدی تشخیص داده می‌شود؟
لنتیگو خورشیدی اغلب بر اساس ظاهر بالینی آن تشخیص داده می‌شود. در مواردی، تمایز لنتیگو خورشیدی نامنظم از ملانوم (سرطان خطرناک پوست) دشوار است.
در این موارد، معاینه با استفاده از درماتوسکوپی می‌تواند تشخیص را روشن کند. اگر هنوز شک تشخیصی وجود دارد، بیوپسی پوست ( تکه‌برداری) ممکن است برای بررسی بافت‌شناسی انجام شود.

 

تغییرات در لنتیگو خورشیدی
کراتوزهای سبورئیک ممکن است در داخل لنتیگو‌های خورشیدی ایجاد شوند. این منجر به ضخیم شدن موضعی و تغییر در بافت داخل لنتیگو می‌شود.
لنتیگوهای خورشیدی ممکن است ملتهب شوند، که به آنها کراتوزهای لیکنوئیدی یا کراتوزهای لیکن‌پلان (به دلیل الگوی التهاب دیده شده در هیستوپاتولوژی) می‌گویند. کراتوزهای لیکنوئید به تدریج ناپدید می‌شوند.


چه درمان‌هایی برای لنتیگو خورشیدی موجود است؟
اگر لنتیگوی خورشیدی درمان نشود، به احتمال زیاد به طور نامحدود ادامه خواهد داشت. کرایوتراپی و لیزر می‌تواند آنها را از بین ببرد، در برخی از موارد، ممکن است جای کرایوتراپی و یا لیزر بصورت لک سفید یا تیره موقت یا دائمی باقی بماند.
از درمان‌های دارویی، کرم سیستامین استفاده شده است. داروهای سفید‌کننده مانند هیدروکینون موثر نیستند.
اقدامات پیشگیرانه شامل به حداقل رساندن قرار گرفتن در معرض نور خورشید و استفاده از کرم‌های ضد‌آفتاب است، اما این باید در اوایل زندگی شروع شود.


مراقبت های پزشکی

کرم‌های موضعی غیرتهاجمی، پس از چند ماه استفاده، کرم ترتینوئین و کرم هیدروکینون می‌توانند لنتیگوها را روشن کنند.
اثربخشی و ایمنی کرایوتراپی و اسید تری کلرواستیک (TCA) برای درمان لنتیگو خورشیدی مقایسه شده است. کرایوتراپی موثرتر از محلول TCA 33% در درمان لنتیگوهای خورشیدی پشت دست بود، به ویژه در افراد با پوست روشن‌تر. برای افراد دارای پوست تیره تر، TCA 33% ممکن است ترجیح داده شود، اگرچه هایپرپیگمانتاسیون ( تیرگی ) پس از التهاب همچنان یک خطر برای هر دو روش باقی می‌ماند.
کرم ترکیبی فلووسینولون استونید 0.01٪، هیدروکینون 4٪، و ترتینوئین 0.05٪ به عنوان کمکی در کنار کرایوتراپی برای لنتیگوهای خورشیدی روی پشت دست‌ها موثر بود.

مراقبت های جراحی

کرایوسرجری یک درمان ساده برای لنتیگوهای خورشیدی است. بسیاری درمان خط اول برای لنتیگوهای خورشیدی را درمان با کرایوتراپی می‌دانند. ​​این روش اغلب به دلیل حساسیت ملانوسیت ها به انجماد با نیتروژن مایع موفقیت آمیز است. سلول‌های سنگفرشی در 20- درجه سانتی گراد در برابر آسیب مقاومت می‌کنند، در حالی که ملانوسیت‌ها در دمای 4- تا 7- درجه سانتی گراد منجمد می‌شوند.

لیزر در درمان انواع لنتیگوهای خورشیدی موثر است. توسعه لیزرهای با پالس کوتاه و مخصوص رنگدانه برای از بین بردن انتخابی رنگدانه در لنتیگو خورشیدی منجر به بهبود بالینی قابل توجه، خطر کم عوارض جانبی و پذیرش بالای بیماران شده است.
درمان با لیزر Nd:YAG کیوسوئیچ ممکن است بهتر از لیزر دی اکسید کربن فرکشنال برای لنتیگوهای خورشیدی عمل کند، با لیزر Nd:YAG با شار پایین تکراری 1064 نانومتری که یک روش ایمن و موثر برای آنها است.

روش درمان لنتیگوها با استفاده از دستگاه IPL از تکنیک‌های بسیار بی‌خطر در کلینیک تخصصی هور می‌باشد که بسیار موثر است و در طی یک تا دو جلسه لکه‌های لنتیگو را بصورت کامل از بین میبرد، بدون اینکه هیچ‌گونه رد یا اثری بر جای گذارد.

پیشگیری

توجه داشته باشید که استفاده از کرم ضد آفتاب به کاهش سرعت ظاهر و تیره شدن لنتیگوهای خورشیدی کمک می‌کند. با استفاده از کرم روز با SPF-30 می‌توان از تیرگی در تابستان جلوگیری کرد. محدود کردن قرار گرفتن در معرض آفتاب و استفاده از منابع مصنوعی اشعه ماوراء بنفش (مانند تخت‌های برنزه‌کننده) ممکن است به جلوگیری از لنتیگوهای خورشیدی کمک کند. همچنین پوشیدن دستکش در حین رانندگی می‌تواند از شدت تیره شدن لنتیگوهای پشت دست پیشگیری کند.

در نظر داشته باشید که کودکان مبتلا به XP باید از قرار گرفتن در معرض نور خورشید اجتناب کنند زیرا تسریع تغییرات پوستی منجر به تشکیل بدخیمی می‌شود.

قابل توجه افرادی که برنز می‌کنند؛ پرهیز از استفاده شدید یا طولانی مدت و منظم از تخت‌های برنزه ممکن است به پیشگیری از لنتیگوهای خورشیدی ناشی از تخت‌های برنزه‌کننده کمک کند.



تعداد بازدید از این مطلب: 44
لطفا از عکس‌های قبل و بعد بیماران در گالری تصاویر دیدن فرمایید.
آدرس: اصفهان-خ چهارباغ بالا جنب مجتمع پارک ساختمان گلستان طبقه فوقانی بانک سپه مرکز لیزر هور (دکتر مریم ملکی)

تلفن :03136662224

۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *