شکی نیست که همه دوست دارند پوستی صاف، روشن، بدون لک و یکدست داشته باشند. همچنین نژادهایی هستند که با پوست‌های تیره آفریده شده‌اند و ممکن است همیشه این آرزو را داشته باشند که مانند سایر انسان‌های کره زمین پوست روشن‌تری داشته باشند.

گلوتاتیون به طور طبیعی در بدن تولید می‌شود، ولی در اثر عواملی مانند افزایش سن، اضطراب و استرس کاهش می‌یابد. این ماده‌ می‌تواند باعث روشن تر شدن رنگ پوست به اندازه 1-2 درجه شده و مکملی برای درمان لک و تیرگی‌های پوست باشد.
در این مقاله پس از توضیحاتی درباره ماده گلوتاتیون، تاثیرات مختلف آن را بر پوست از نظر دکتر مریم ملکی بررسی خواهیم کرد و در آخر به مقایسه آمپول گلوتاتیون و قرص آن می‌پردازیم.

گلوتاتیون یک آنتی اکسیدان است که به طور طبیعی در سلول‌های انسان یافت می‌‌شود. گلوتاتیون، رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کند، همچنین سیستم دفاعی بدن را تقویت کرده و بدن را سم‌زدایی می‌کند. گلوتاتیون می‌تواند با کم رنگ کردن ملانین ( تبدیل یوملانین به فئوملانین ) و غیرفعال کردن آنزیم تیروزیناز که به کاهش تولید رنگدانه کمک ‌‌کند، و پوست را روشن تر کند.

اثرات مفید گلوتاتیون :

سفید شدن پوست با قرص گلوتاتیون : یکی از خواص قرص گلوتاتیون کمک به سفید شدن یا روشن شدن پوست است.
• کاهش سطح استرس در افراد : یکی از مهمترین فواید مربوط به مصرف مکمل‌های گلوتاتیون را کاهش سطح استرس در افراد شکل داده است. این مکمل‌ها می‌توانند با از بین بردن رادیکالهای آزاد در بدن، تعادل لازم را در بدن به وجود آورند. فراموش نکنید که استرس بالا یکی از مهمترین فاکتورهای ایجاد سرطان در بدن می‌باشد. ترکیبات سمی دارای رادیکال آزاد، معمولاً با گلوتاتیون ترکیب شده و از بدن خارج می‌شوند.
• کمک به درمان کبد چرب :
 استفاده از قرص گلوتاتیون می‌تواند به درمان کبد چرب کمک کند.


تغییرات طبیعی میزان گلوتاتیون
به طور معمول ، رژیم غذایی نامناسب، آلودگی، سموم، داروها، استرس، پیری، عفونت‌ها و … از ذخایر گلوتاتیون در بدن می‌کاهند؛ بنابراین لازم است که از منابع کمکی هم استفاده کنید. نکته‌ی مهم دیگر نیز این است که این قرص‌ها به‌عنوان مکمل غذایی شناخته می‌شوند. مسلماً نظارت دقیقی که بر داروها انجام می‌شود، روی مکمل‌های غذایی انجام نمی‌شود. بنابراین قبل از شروع به مصرف این قرص‌ها حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید و هرگز آن‌ها را خودسرانه مصرف نکنید.

عوامل کاهش تولید گلوتاتیون در بدن :

✔️ سمومی که در محیط‌های مختلف یافت می‌شوند
✔️ اضطراب و استرس
✔️ تغذیه نامناسب
✔️ افزایش سن

گلوتاتیون

آیا با قرص و آمپول گلوتاتیون پوست تیره و سبزه به پوست سفید تبدیل می‌شود؟

گلوتاتیون نه تنها ملانین (رنگدانه) پوست را کاهش می‌دهد بلکه باعث کاهش چین و چروک و افزایش خاصیت ارتجاعی پوست نیز می شود. گلوتاتیون عمدتا با مهار آنزیم تیروزیناز روی تولید رنگدانه‌ها اثر می‌گذارد، پس برای اصلاح لک‌‌های موجود نیاز به یک لایه‌بردار مناسب نیز هست.

به نظر میرسد اثرات گلوتاتیون بسیار تدریجی است و هفته‌ها طول میکشد. معمولا تاثیر روی فرایند تشکیل فئوملانین گذرا است و باید برای حفظ اثر سفید کنندگی پوست به مصرف گلوتاتیون ادامه داد.
رنگ پوست توسط ژنتیک هر فرد مشخص می‌شود و پوستی که ذاتاً سبزه است را در حال حاضر نمی‌توان روشن کرد، مگر اینکه پوست در اثر عوامل محیطی به مرور تیره شده باشد، با برطرف کردن این تیرگی ناشی از عوامل محیطی رنگ واقعی فرد دوباره پدیدار می‌شود.

غذاهای حاوی گلوتاتیون
راه های دیگر دریافت گلوتاتیون در رژیم غذایی خوردن غذاهایی است که حاوی عناصر سازنده مورد نیاز برای افزایش سطح گلوتاتیون به طور طبیعی هستند. این غذاها سرشار از پیش ماده گلوتاتیون یعنی سیستئین و سایر غذاهای حاوی گوگرد و همچنین سلنیوم هستند.
• پروتئین وی ( آب پنیر) (سرشار از سیستئین ، عنصر سازنده گلوتاتیون)؛ خوردن منبع شیر گاو تغذیه شده با چمنزار طبیعی و با کیفیت خوب می تواند ساخت GSH را آسان کند.
• غذاهای چلیپایی؛ کلم بروکلی، کلم، گل کلم، کلم پیچ، کلم بروکسل، کلم بوک چوی، راکت یا شابانک، شاهی، تربچه. غذاهای حاوی گوگرد: سیر، پیاز، پیازچه، موسیر، تره فرنگی.


فرمهای مختلف گلوتاتیون
از گلوتاتیون به منظور روشن کردن پوست در آمپول وریدی ، قرص، کرم ، صابون‌،‌ و فرم ویال مزوتراپی استفاده می‌شود. فروش فرم آمپول وریدی گلوتاتیون در ایران مجاز نیست.
در برخی از کشور ها از آمپول جهت تزریق وریدی گلوتاتیون تنها برای رفع اختلالات شدید کبدی استفاده می‌شود. در برخی از کشورهایی که استفاده از این دارو برای روشن شدن پوست ممنوعیت جدی و قانونی ندارد، به اندازه قابل توجهی قرص و آمپول گلوتاتیون تجویز می‌شود.

شواهدی که تاکنون به دست آمده است نشان می‌دهد که تنها یک مطالعه درباره تاثیر استفاده وریدی از این ماده بر روشن‌تر شدن پوست صورت گرفته است که آن هم طرح مطالعه مناسب و محکمی ندارد، به همین علت، تجزیه و تحلیل و نتیجه‌گیری‌اش نیز ناقص است. همین موضوع باعث می‌شود که شک کنیم که آیا اثر بخشی این دارو و عوارض جانبی‌ای که این مطالعه به دست می‌دهد، درست است یا خیر.

قرص گلوتاتیون در فرم‌های مختلفی تولید و عرضه می‌شود. دوز مربوط به قرص‌های یاد شده با یکدیگر بسیار متفاوت می‌باشد.
پزشک بر اساس جنسیت و سن افراد بهترین و مناسب ترین قرص یاد شده را تجویز می‌کنند.

صابون گلوتاتیون را می‌توانید روزانه در حمام استفاده کنید. معمولاً تأثیرات آن بلافاصله مشخص نمی‌شود؛ زیرا آنتی اکسیدان، تأثیرات قوی را به‌سرعت نشان نمی‌دهد. در واقع ممکن است چند هفته یا حتی چند ماه طول بکشد تا پوست یک فرد عادی روشن شود. باید دقت داشته باشید که این محصول به محض خرید و مصرف، تاثیر آشکاری از خود نشان نمی‌دهد؛ بلکه به گذشت زمان و استفاده مداوم نیاز دارد. کرم‌های حاوی گلوتاتیون در داروخانه‌های کشورمان موجود می‌باشد.

آمپول وریدی گلوتاتیون بهتر است یا قرص؟

اگرچه اثرات قرص گلوتاتیون خوراکی در روشن کردن پوست به اندازه فرم آمپول تزریقی وریدی آن نیست ولی هنوز بی‌خطر بودن آمپول‌های وریدی ثابت نشده است . از طرفی نتایج روشن شدن پوست در همه افراد یکسان نیست و ممکن است در برخی از افراد تغییر چندانی در رنگ پوست رخ ندهد.


با اینکه بی‌خطر بودن کلی گلوتاتیون وریدی IV GSH، در مطالعات ارزیابی استفاده از آن برای ناباروری مردان و اختلالات کبدی، قانع‌کننده به نظر می‌رسد، چندین عارضه از گلوتاتیون وریدی IV GSH در فیلیپین ثبت شده است.

عوارض جانبی گزارش شده شامل راش‌های (بثورات) پوستی نامطلوب از جمله سندرم کشنده استیونس-جانسون (SJS) و نکرولیز اپیدرم سمی (TEN)، درد شدید شکم، اختلال عملکرد تیروئید، اختلال عملکرد کلیه و عوارض کشنده مانند آمبولی هوا یا سپسیس بالقوه کشنده به دلیل روش نادرست غیراستریل تزریق IV و استفاده از GSH تقلبی می‌باشند.
متاسفانه قسمت عمده‌ای از گلوتاتیون در آسیا تولید می‌شود و محیط‌های تولید و کنترل آن‌ها تاکنون تضمین‌کننده ایمنی و قابلیت اطمینان محصول نیستند. توجه داشته باشید که FDA (اداره غذا و دارو) ایالات متحده اخیرا در مورد خرید و استفاده از آمپول گلوتاتیون هشدار داده است.

گلوتاتیون

آیا می‌توان فرم مزوتراپی گلوتاتیون را خودسرانه خرید و مصرف کرد؟

خیر. انجام مزوتراپی گلوتاتیون نیاز به تخصص و مهارت دارد. انجام این کار فقط توسط پزشک متخصص پوست و مو قابل انجام است. پزشک ابتدا پوست را معاینه کرده و در صورت نیاز به آمپول گلوتاتیون آن را در مطب خود برای شما بصورت مزویی در سطح پوست وارد می‌کند .

آیا مصرف این دارو در سفید کردن پوست در ویتلیگو کمک کننده است؟

خیر. این دارو نه در فرم آمپول گلوتاتیون و نه در فرم قرص گلوتاتیون نمی‌تواند رنگدانه‌های پوست را به طور کامل از بین ببرد. برای یکدست کردن رنگ پوست در بیماری ویتلیگو، و از بین بردن سلول‌های رنگدانه‌ساز به صورت دائمی باید از کرم‌های منوبنزن زیر نظر پزشک متخصص پوست باید استفاده کرد. قابل توجه افرادی که به بیماری ویتلیگو مبتلا نیستند، باید تاکید کنم که به هیچ عنوان از داروی منوبنزن برای سفید کردن پوست استفاده نکنند چون می‌تواند عوارض بسیار بد و جبران ناپذیری داشته باشد .

دوز مصرفی قرص گلوتاتیون چقدر است؟

دوز توصیه شده روزانه گلوتاتیون برای بزرگسالان بین 500-2000 میلی گرم در روز در صورت مصرف خوراکی است.

نتایج و عوارض آمپول وریدی گلوتاتیون :

برای اینکه اثر بخشی ماده گلوتاتیون هرچه سریع تر و بهتر بر پوست مشخص شود، آن را به شکل وریدی مصرف می‌کنند و از قرص‌های حاوی گلوتاتیون کمتر استفاده می‌کنند. این نکته بسیار جالب است که استفاده از آمپول گلوتاتیون، برای سال‌های متمادی ادامه دارد؛ اما (همانطور که پیش‌تر اشاره شد) یک آزمایش بالینی محکم و موثق برای بررسی تاثیر آن انجام نگرفته است. مقداری که سازندگان این آمپول پیشنهاد می کنند، دوز 600 تا 1200 میلی‌گرم است که باید یک یا دو بار در هفته توسط پزشک برای بیمار تزریق شود.


درست است که در صورت استعمال گلوتاتیون وریدی، دوز بالایی از این ماده وارد بدن می‌شود، در نتیجه بسیار بهتر و سریع تر اثر می‌کند؛ اما اگر بیش از حد مصرف شود خطر مسمویت را به شدت بالا می‌برد.

آیا مصرف 1400 میلی گرم گلوتاتیون بی خطر است؟

گلوتاتیون داخل وریدی (IV) با دوز 1200 میلی گرم در روز طی یک ماه با مسمومیت شدید کبدی همراه است.

آیا آمپول گلوتاتیون در داروخانه‌ها یافت می‌شود؟

خیر. به دلیل عوارض احتمالی خطرناک و ندرتاً کشنده این دارو به صورت مجاز در داروخانه‌های ایران یافت نمی‌شود. اما میتوانید قرص و کپسول‌های مکمل حاوی گلوتاتیون را از داروخانه‌ها تهیه کنید.

 

 

چرا گلوتاتیون را در شب مصرف کنیم؟

کارشناسان دریافته‌اند که سطوح بالای گلوتاتیون در بدن می‌تواند به خواب بهتر کمک کند. در یک مطالعه، مشخص شد کسانی که سطح گلوتاتیون را افزایش داده بودند، می‌توانستند راحت‌تر در شب بخوابند و صبح‌ها سرحال از خواب بیدار شوند.

ماندگاری اثر گلوتاتیون
دو مطالعه درباره بررسی تجویز خوراکی صورت گرفته است. نتیجه حاصل شده نشان می‌دهد که داروی حاوی گلوتاتیون از نظر عوارض جانبی و ایمنی خوب است و نتایج اثر بخشی نیز دارد؛ اما این نتایج چه با قرص و چه با آمپول وریدی که در کشورهای دیگر انجام می‌شود، ماندگار نیستند و ممکن است پس از استفاده از آن‌ها به مرور زمان رنگ پوست مجددا به حالت اول برگردد.

عوارض قرص گلوتاتیون چیست؟

معمولا قرص گلوتاتیون برخلاف فرم تزریقی آن عارضه خاصی ندارد، و فقط ممکن است سبب ایجاد نفخ و کرامپ‌های شکمی شود .

تداخل دارویی قرص گلوتاتیون
گلوتاتیون اصولا‌ هیچ گونه تداخل دارویی را با دیگر داروها ندارد. البته می‌توانید برای اطمینان خاطر از تداخل دارویی قرص گلوتاتیون با پزشک مورد اعتماد خود مشورت نمایید.

در پایان دکتر مریم ملکی می‌افزاید،
اینکه چه مقدار از این قرص در چه بازه زمانی و با چه دوزی مصرف شود همگی به صلاح دید و تشخیص پزشک متخصص مربوط است. پزشک متخصص با بررسی پوست شما تصمیم می‌گیرد که از کدام اشکال این مکمل استفاده کنید.

چه بسا بعد از مشورت با متخصص پوست، لازم باشد از کرم روشن کننده یا کرم ضدلک ترکیبی قوی حاوی هیدروکینون، همراه با روش‌های لیزر کربن پیل، میکرودرم‌ابرژن، و مزوتراپی، برای رفع تیرگی پوست خود استفاده کنید وهیچ نیازی به مصرف آمپول یا حتی قرص گلوتاتیون نباشد. توجه داشته باشید، کرم‌های ضد آفتاب رکن اصلی در درمان تیرگی و لک‌های پوستی هستند، تا حدی که اگر یک کرم ضد آفتاب به‌طور صحیح استفاده شود می‌تواند 50% موفقیت یک پلان ضد لک را برای شخص بیمار تضمین کند، پس به صورت صحیح ضدآفتاب بزنید و منظم تمدید کنید، زیرا بدون ضدآفتاب از مکمل گلوتاتیون هیچ نتیجه خوبی نخواهید گرفت.

 

 



تعداد بازدید از این مطلب: 1364
لطفا از عکس‌های قبل و بعد بیماران در گالری تصاویر دیدن فرمایید.
آدرس: اصفهان-خ چهارباغ بالا جنب مجتمع پارک ساختمان گلستان طبقه فوقانی بانک سپه مرکز لیزر هور (دکتر مریم ملکی)

تلفن :03136662224

۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *