ریزش مو چالشی است که می‌تواند برای بیماران استرس و نگرانی زیادی به همراه داشته باشد. محصولات و مکمل‌های بسیار زیاد و جدیدی در بازار وجود دارند که برای درمان ریزش مو استفاده می‌شوند. فیناستراید و ماینوکسیدیل در حال حاضر دو مورد از محبوب‌ترین داروهای تجویز شده و مورد تایید سازمان جهانی غذا و دارو برای درمان ریزش مو هستند. اگرچه دوتاستراید مورد تایید سازمان غذا و دارو کره می‌باشد ولی در انتظار تایید سازمان غذا و دارو آمریکا است. دوتاستراید دارویی است که به دلیل اثرات درمانی بالقوه آن، به عنوان یک درمان برای ریزش مو در حال بررسی و مطالعه می‌باشد. در این مقاله دکتر مریم ملکی به بررسی اثرات دوتاستراید خوراکی و موضعی در درمان ریزش مو می‌پردازند.

دوتاستراید چیست؟

دوتاستراید یک داروی مهارکننده آنزیم ۵-آلفا ردوکتاز می‌باشد که موجب غیرفعال کردن انواع مختلف آنزیم ۵-آلفا ردوکتاز می‌شود و در نتیجه از تبدیل تستوسترون به دی هیدروتستوسترون جلوگیری می‌کند و سطح دی هیدروتستوسترون در خون را تا ٩٨ درصد کاهش می‌دهد. دی هیدروتستوسترون عمدتاً در پوست سر و غده پروستات یافت می‌شود. این دارو عمدتاً برای درمان بزرگی پروستات و کاهش احتباس ادراری مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای این منظور، مورد تایید سازمان جهانی غذا و دارو می‌باشد. همچنین این دارو برای جلوگیری از ریزش مو و کمک به رشد مجدد موها استفاده می‌شود اما برای درمان ریزش مو، این دارو مورد تایید سازمان جهانی بهداشت غذا و و دارو قرار نگرفته است.

  

مقایسه دوتاستراید خوراکی و فیناستراید خوراکی

فیناستراید در دهه ١٩٧٠ ساخته شد و در سال ١٩٩٢ برای درمان بزرگی پروستات و در سال ١٩٩٨ برای درمان ریزش مو با الگوی مردانه، مورد تایید سازمان جهانی غذا و دارو قرار گرفت. دوتاستراید دارویی بسیار جدیدتر است و در سال ٢٠٠١ برای درمان بزرگی پروستات تایید شد.

١. فیناستراید موجب غیرفعال کردن نوع یک آنزیم ۵-آلفا ردوکتاز و دوتاستراید موجب مهار نوع یک و دو این آنزیم می‌شود.
٢. دوتاستراید در مقایسه با فیناستراید، سه برابر در مهار نوع یک و صد برابر در مهار نوع دو این آنزیم قوی‌تر است.
٣. فیناستراید تا ٧٠ درصد و دوتاستراید تا بیش از ٩٠ درصد موجب کاهش دی‌هیدروتستوسترون خون می‌شود.
۴. دوتاستراید می‌تواند موجب رشد موهای جدید و هم موهای قدیمی شود. در حالیکه، فیناستراید در رشد موهای جدید کمتر موثر است.
۵. فیناستراید هیچ تداخل دارویی ندارد، اما دوتاستراید تداخل دارویی دارد.
۶. فیناستراید به شکل قرص است، در حالی که دوتاستراید به شکل کپسول است.
٧. مطالعه‌ای در سال ٢٠١۴ در مجله آکادمی پوست آمریکا ثبت شد. این مطالعه بر روی ٩١٧ مرد بین سنین ٢٠ تا ۵٠ سال انجام شد. نتایج این مطالعه نشان داد که فیناستراید و دوتاستراید، هر دو در افزایش رشد مو در یک دوره ٢۴ هفته‌ای موثر بوده‌اند و عوارض جانبی در بین هر دو گروه مشابه بود. اما نکته جالب توجه این بود که گروه مصرف کننده دوتاستراید موهای ضخیم‌تر و تعداد موهای بیشتری در مقابل گروه مصرف کننده فیناستراید پیدا کردند.

مقایسه دوتاستراید خوراکی و ماینوکسیدیل خوراکی

در مطالعات انجام شده دیده شد که دوتاستراید خوراکی نسبت به ماینوکسیدیل خوراکی در درمان آلوپسی آندروژنتیک بهتر از سایر درمان‌های ریزش مو عمل می‌کند و مؤثرتر است. مطالعه انجام شده درباره اثربخشی ماینوکسیدیل، دوتاستراید و فیناستراید خوراکی و موضعی نشان داد که ٠/۵ میلی گرم در روز دوتاستراید خوراکی، بهترین درمان برای طاسی با الگوی مردانه بوده است.

مقایسه دوتاستراید خوراکی و دوتاستراید داخل ضایعه‌

مطالعات تا به امروز نشان داده‌اند که استفاده از دوتاستراید خوراکی، روش درمانی مناسبی برای درمان طاسی با الگوی مردانه است و موثرتر از دوتاستراید داخل ضایعه‌ می‌باشد. عوارض جانبی دوتاستراید خوراکی نیز مورد بررسی قرار گرفته است و عوارض جانبی آن بیشتر از فرم داخل ضایعه می‌باشد.
استفاده از دوتاستراید داخل ضایعه، می‌تواند یک جایگزین درمانی مناسب برای کسانی باشد که مایل به دریافت درمان خوراکی نیستند و می‌خواهند از عوارض جانبی فرم خوراکی دارو اجتناب کنند. با این وجود، تا زمانیکه مطالعات بالینی بیشتری برای ارزیابی اثربخشی و ایمنی دوتاستراید داخل ضایعه انجام نشود، پزشکان باید در استفاده از روش داخل ضایعه محتاطانه عمل کنند.

فرم خوراکی دوتاستراید چگونه و با چه دوزی است؟

دوز دوتاستراید برای درمان ریزش مو به صورت کپسول‌های ٠/۵ میلی گرم است. مصرف دوتاستراید با این دوز، نتایج مثبتی در کاهش ریزش مو به میزان ٩۶ درصد داشته است.


نکات مصرف فرم خوراکی چیست؟

١. افراد باید این کپسول‌ها را به طور کامل ببلعند و آنها را نجوند یا له نکنند.
٢. دارو را هر روز در زمان مشخصی مصرف کنند.
٣. در صورت وجود هر گونه آلرژی، بیماری کبد یا سرطان پروستات به پزشک خود اطلاع دهند.
۴. افراد در حین مصرف دوتاستراید نمی توانند خون اهدا کنند، چون خون اهدایی ممکن است برای زنان باردار یا شیرده مورد استفاده قرار بگیرد، در حالیکه برای آنان استفاده از این دارو منع مصرف دارد.

اگر مصرف یک نوبت را فراموش کردم چه باید بکنم؟

اگر فردی مصرف یک دوز دوتاستراید را در ساعت مشخصی از روز فراموش کرد، می‌تواند به محض یادآوری، در همان روز آن را مصرف کند. اگر روز بعد به خاطر آورد که دیروز دارو را مصرف نکرده است، نباید دو کپسول را در یک روز مصرف کند.

چه مدت طول می‌کشد تا اثرات درمانی دوتاستراید ظاهر شود؟

معمولاً دوتاستراید باید به مدت حداقل سه ماه مصرف شود تا نتایج اولیه درمانی آن ظاهر شود، اگرچه ممکن است تا شش ماه طول بکشد تا اثرات آن بسته به ویژگی‌های فرد مشاهده شود. اکثر مطالعات فعلی استفاده از دارو را برای شش ماه توصیه می‌کنند. اثرات دوتاستراید فقط تا زمانی که بیمار دارو را مصرف می‌کند باقی می‌ماند. هنگامی که بیمار مصرف دوتاستراید را قطع کند، ریزش مو ممکن است مجددا برگردد.

مصرف دوتاستراید در زنان سنین باروری چگونه است؟

زنان سنین باروری نباید در معرض دوتاستراید قرار بگیرند. دوتاستراید عوارض جانبی جدی برای زنان باردار دارد و می‌تواند منجر به نقص‌های جنینی شدید شود. دوتاستراید هرگز نباید در زنان شیرده یا کودکان استفاده شود زیرا اثرات آن بر روی این گروه‌ها ناشناخته است.

دوتاستراید موضعی چگونه است؟

دوتاستراید موضعی یک گزینه درمانی جدید برای درمان ریزش مو می‌باشد که می‌تواند به تنهایی یا همراه با سایر درمان‌ها مانند پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) استفاده شود. عوارض جانبی دوتاستراید موضعی در مقایسه با فرم خوراکی آن بسیار کمتر است.

مزوتراپی دوتاستراید چگونه انجام می‌شود؟

این کار در مطب پزشک انجام می‌شود.
ابتدا پوست سر ضد عفونی شده و سپس تحت بی‌حسی موضعی قرار می‌گیرد، بنابراین هیچ درد یا ناراحتی خاصی حین انجام آن وجود ندارد. سپس محلول دوتاستراید در سطح فولیکول‌های مو تزریق می‌شود.

هدف مزوتراپی دوتاستراید چیست؟

هدف از روش درمانی مزوتراپی، جلوگیری از تشکیل دی‌هیدروتستوسترون در پوست سر و فولیکول‌های مو است. دی‌هیدروتستوسترون باعث کوچک شدن فولیکول‌های مو و ایجاد طاسی آندروژنیک می‌شود.

انجام مزوتراپی دوتاستراید در هر جلسه، چه میزان زمان نیاز دارد؟

تقریباً 20 تا 30 دقیقه طول می‌کشد.

بعد از مزوتراپی دوتاستراید چه تغییراتی در پوست سر قابل انتظار است؟

پوست سر تا چند ساعت بی‌حس می‌شود و به رنگ صورتی یا قرمز به نظر می‌رسد. با از بین رفتن بی‌حسی موضعی، ممکن است درد یا حساسیت خفیفی در پوست سر احساس شود که می‌توان آن را با مصرف داروهای مسکن مانند ایبوپروفن یا استامینوفن درمان کرد.

مراقبت‌های بعد از مزوتراپی دوتاستراید چیست؟

بلافاصله پس از انجام مزوتراپی می‌توانید فعالیت‌های روزمره خود را از سر بگیرید. اما بهتر است از دوش آب گرم و ورزش‌هایی که ممکن است پوست سرتان درگیر شود خودداری کنید.

چرا مزوتراپی با دوتاستراید درمان مناسب تری نسبت به فیناستراید است؟

دوتاستراید به دلیل نیمه‌عمر طولانی‌ترش، مدت بیشتری در بدن باقی می‌ماند و اثر خود را ایجاد می‌کند و بنابراین نیاز به جلسات درمانی با فاصله بیشتری از هم دارد.

فاصله بین جلسات مزوتراپی دوتاستراید چه قدر است؟

در حال حاضر، درمان به صورت ماهانه به مدت سه ماه و سپس درمان نگهدارنده، هر ٩٠ روز یک بار توصیه می‌شود.

با مزوتراپی دوتاستراید چه نتایج درمانی را می‌توان انتظار داشت؟

هر بیمار پاسخ متفاوتی به درمان خواهد داد و علاوه بر آن، نواحی مختلف پوست سر بسته به میزان ریزش مو می‌توانند پاسخ متفاوتی به درمان بدهند. در طی این درمان، جوان‌سازی فولیکول‌های مو انجام و ریزش مو کند یا متوقف می‌شود.


موارد منع مصرف مزوتراپی دوتاستراید چیست؟

مزوتراپی دوتاستراید در زنان در سنین باروری و زنان شیرده منع مصرف دارد.

عوارض جانبی مزوتراپی دوتاستراید چیست؟

١. بی‌حسی یا درد موقت ناشی از تزریق
٢. کاهش خفیف و موقت میل جنسی و اختلال نعوظ
ممکن است هفته‌ها تا ماه‌ها طول بکشد تا این عوارض برطرف شوند. در حالی که برخی مطالعات نشان دادند که مزوتراپی دوتاستراید ممکن است عوارض جانبی کمتری نسبت به فیناستراید خوراکی یا دوتاستراید خوراکی داشته باشد.


آیا می‌توان از مزوتراپی دوتاستراید در ترکیب با سایر روش‌های درمانی استفاده کرد؟

بله، شواهد خوبی برای درمان ترکیبی وجود دارد. مزوتراپی دوتاستراید را می‌توان در ترکیب با ماینوکسیدیل خوراکی، فیناستراید خوراکی، دوتاستراید خوراکی، لیزر درمانی، PRP یا سایر درمان‌های ترمیمی مانند PDO یا اگزوزوم تراپی، TED و کاشت مو استفاده کرد.

چه مدت طول می‌کشد تا نتایج درمانی مزوتراپی دوتاستراید ظاهر شود؟

مانند هر درمان دیگری برای رشد مو، برای رسیدن به نتایج مطلوب درمانی، نیاز به زمان و صبر است. تغییرات در رشد مو معمولاً طی سه تا شش ماه ایجاد و نتایج کامل درمانی به یک سال یا بیشتر، زمان نیاز دارد.

آیا دوتاستراید سطح استروژن را افزایش می‌دهد؟

دوتاستراید سطح استروژن و تستوسترون را افزایش می‌دهد، اما این افزایش در محدوده فیزیولوژیک و طبیعی می‌باشد. افزایش سطح استروژن پس از مصرف دوتاستراید نباید نگران کننده باشد. زیرا، احتمال بروز عوارض ناشی از افزایش استروژن با مصرف دوتاستراید بسیار کم است.

عوارض دوتاستراید چیست؟

شایع ترین عوارض جانبی، شامل:
١. لرز
٢. عرق سرد
٣. ضعف
۴. سرگیجه هنگام برخاستن
۵. خشکی دهان
برای جلوگیری از خشکی دهان اقدامات زیر موثر هستند:
_ رعایت بهداشت مناسب دهان و دندان
_ به طور مکرر دهان خود را بشویید و از دهان شویه‌های بدون الکل استفاده کنید.
_ جویدن آدامس بدون قند، منجر به افزایش ترشح بزاق می‌شود و محیط دهان را مرطوب می‌کند.
_ قطع مصرف دخانیات
_ محدود کردن مصرف کافئین

سایر عوارض جانبی کمتر رایج، شامل:
١. نفخ شکم
٢. افزایش یا کاهش وزن
٣. واکنش آلرژیک شدید که منجر به راش، تورم صورت، زبان یا گلو می‌شود.
۴. افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات
۵. کاهش میل جنسی
۶. اختلال نعوظ
٧. اختلال انزال
٨. خواب آلودگی
٩. کمردرد
١٠. سردرد
١١. معده درد
١٢. خون در ادرار یا منی
١٣. سوزش یا درد شدید هنگام ادرار کردن
١۴ تکرر ادرار
١۵. احساس سفتی در قسمت تحتانی کمر، بالای ران و باسن
١۶. افسردگی و اضطراب

در چه صورت بعد از مصرف دوتاستراید باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر فردی هر یک از عوارض جانبی زیر را تجربه کرد، باید فورا به پزشک مراجعه کند:
١. تغییرات در پستان‌ها مانند لمس توده، درد یا ترشح از نوک پستان‌ها
٢. تورم در صورت، زبان یا گلو
٣. مشکلات تنفسی یا مشکل در بلع



تعداد بازدید از این مطلب: 94
لطفا از عکس‌های قبل و بعد بیماران در گالری تصاویر دیدن فرمایید.
آدرس: اصفهان-خ چهارباغ بالا جنب مجتمع پارک ساختمان گلستان طبقه فوقانی بانک سپه مرکز لیزر هور (دکتر مریم ملکی)

تلفن :03136662224
دسته‌ها: ریزش مو

۴ دیدگاه

پریسا · ۱۱ مهر ۱۴۰۲ در ۱۱:۰۲ ب.ظ

دکتر متخصص این دارو را جهت مهار ریزش مو برای من تجویز کردند ولی داخل بروشور و در همه جا ذکر شده که این دارو برای خانم ها استفاده نشود ، برای استفاده از دارو نگران هستم لطفا راهنمایی بفرمایید که به مصرف آن ادامه بدم یا نه؟

    مریم ملکی · ۰۱ آبان ۱۴۰۲ در ۳:۰۳ ق.ظ

    درود بر شما بله بذای خانمها مخصوصا در دورانی که فرد مستعد باروری هست ممنوع است

سارا · ۲۹ تیر ۱۴۰۲ در ۲:۲۲ ب.ظ

ایا دوتستراید برای کسانی که کیست سینه دارند مناسب میباشدج

    مریم ملکی · ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ در ۶:۵۸ ب.ظ

    مصرف دتوستراید در خانمها توصیه نمیشه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *