آکنه، یکی از رایج‌ترین بیماری‌های پوستی است. امروزه، متخصصان و محققان پزشکی می‌دانند که بسیاری از رویدادهای مختلف می‌توانند باعث ایجاد آکنه شوند و جوش‌ها می‌توانند در طول زندگی شما ادامه پیدا کنند.  این منجر به تحقیقات جدیدی برای یافتن راه حل‌های بهتر برای آکنه‌های مداوم، از جمله استفاده از پروبیوتیک‌ها شده است.

در این مقاله، دکتر مریم ملکی شما را با ارتباط بین پروبیوتیک‌ها و آکنه آشنا می‌کند و درمی‌یابید که چگونه مصرف پروبیوتیک‌ها ممکن است به پاکسازی و التیام پوست شما کمک کند!

جوش یا آکنه

پروبیوتیک چیست؟

اول از همه باید تشریح کنیم که پروبیوتیک چیست و چرا با سلامتی ما در هم تنیده هستند، از آکنه گرفته تا اضطراب و نفخ. پروبیوتیک‌ها به گروهی از میکروارگانیسم‌ها گفته می‌شود که برای سلامت انسان مفید هستند.

پروبیوتیک‌ها می‌توانند باکتری یا مخمر باشند. اگر تا به حال عبارت "باکتری‌های دوستانه" را شنیده اید، احتمالاً پروبیوتیک‌ها همان چیزی است که در مورد آن شنیده‌اید!

انواع مختلفی از پروبیوتیک‌ها وجود دارد، و با پیشرفت تحقیقات در این زمینه، محققان کشف می‌کنند که انواع خاصی از پروبیوتیک‌ها می‌توانند برای انواع خاصی از بیماری‌ها، بسیار مفید باشند.

پروبیوتیک‌ها، رشد باکتری‌های سالم را در بدن ما تقویت می‌کنند. پروبیوتیک‌های واقعی موجودات زنده‌ای هستند که ممکن است در غذاهای تخمیر شده مانند ماست یا مکمل‌های باکیفیت یافت شوند. هنگامی که از طریق دهان مصرف شوند، می‌توانند به عادی‌سازی باکتری‌های روده، بهبود میکروبیوم دستگاه گوارش و متعاقبا کاهش التهاب در سراسر بدن، از جمله پوست کمک کنند.

نمونه‌ای از دارو‌های پروبیوتیک

پروبیوتیک‌ها چگونه کار می‌کنند؟

محققان می‌دانند که پروبیوتیک‌ها می‌توانند برای کمک به بدن در شرایط سلامت مزمن مانند یبوست یا اسهال (مخصوصاً ناشی از مصرف آنتی‌بیوتیک)، مشکلات گوارشی مزمن، آکنه و برخی بیماری‌های پوستی دیگر کار کنند.

با این حال، محققان هنوز در مورد اینکه پروبیوتیک‌ها دقیقاً چگونه کاری را انجام می‌دهند، روشن نیستند!

تئوری‌های پیش ‌رو نشان می‌دهند که مصرف پروبیوتیک‌ها می‌تواند فلور روده سالم بدن شما را بازگرداند، عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود بخشد، دستگاه گوارش شما را پس از بیماری یا آسیب ترمیم کند، با میکروارگانیسم‌های «غیر دوستانه» مانند باکتری‌ها و ویروس‌ها مبارزه کند و توانایی بدن شما را در استفاده از مواد مغذی از غذا با بهبود عملکرد گوارشی بهبود بخشد.

فواید پروبیوتیک‌ها روی پوست؛ عملکرد سد پوست را بازیابی می‌کند و از ذرات مضر محیطی محافظت می‌کند. با توجه به Science Direct و مجله آکادمی پوست آمریکا، نشان داده شده است که پروبیوتیک ها تأثیر بسیار امیدوارکننده‌ای بر آکنه مزمن دارند.

ساختار جوش

ارتباط روده، مغز و پوست

همانطور که مجله آسیب شناسی روده توضیح می‌دهد، محققان می‌دانند که بین آنچه در روده، مغز و پوست اتفاق می‌افتد ارتباط وجود دارد.  زمانی که چیزی تعادل باکتری‌های سالم و ناسالم روده ما را از بین می‌برد، اختلالات پوستی خاص مرتبط با التهاب (آکنه، روزاسه و اگزما) می‌تواند شعله‌ور شود. نسبت باکتری‌های نامتعادل ممکن است به پوشش روده ما آسیب برساند، و سپس مواد تحریک‌کننده را به داخل روده دعوت می‌کند، و به این ترتیب، مواد تحریک‌کننده راه خود را به جریان خون ما باز کنند، این خود، سیستم ایمنی ما را تحریک می‌کند و منجر به التهاب در سراسر بدن ما می‌شود.

مجله داروسازی می‌گوید که استفاده از پری‌بیوتیک‌ها و پروبیوتیک‌ها نویدبخش درمان آکنه در آینده است.

در مجله درماتولوژی تایمز، محققان نگرانی‌های فزاینده در مورد مقاومت به آنتی‌بیوتیک‌ها را دلیلی برای حرکت به سمت درمان با پروبیوتیک‌ها ذکر می‌کنند.  بیش از یک دهه است که نشان داده شده است که پروبیوتیک‌ها (هم به صورت موضعی و هم خوراکی به صورت مکمل استفاده می‌شوند) برای درمان روزاسه و آکنه موثر هستند.

پروبیوتیک

فواید پروبیوتیک‌ها

فواید پروبیوتیک‌ها برای آکنه

پروبیوتیک‌ها فواید داخلی و خارجی دارند و یک روش استفاده ممکن است نتایج بهتری نسبت به روش دیگر برای هر فرد داشته باشد:
  • التهاب داخلی را آرام می‌کند: مصرف پروبیوتیک‌ها بهترین گزینه برای سالم و محکم نگه داشتن پوشش دستگاه گوارش شما است.  تئوری استفاده از پروبیوتیک‌ها برای آکنه این است که پروبیوتیک‌ها می‌توانند تعادل باکتری‌های سالم روی پوست را برای کاهش التهاب ایجاد کنند.
  • تولید باکتری p. acne که یکی از عوامل ایجاد جوش است، را مهار می کند: طبق مقاله‌ای در مجله بین المللی درماتولوژی زنان، پروبیوتیک‌های اعمال شده روی پوست به طور مداوم منجر به موارد کمتری از باکتری P. acnes که باعث آکنه میگردد، می‌شود.
  • از پوست در برابر آسیب‌های محیطی محافظت می‌کند: هنگامی که پروبیوتیک‌ها مراقبت از پوست شما را تقویت می‌کنند، مبارزه با منابع خارجی تحریک یا عفونت، آسان‌تر است. پروبیوتیک‌ها می‌توانند در باکتری‌های بد سوراخ ایجاد کنند و آنها را از بین ببرند. مانند کاری که آنتی‌بیوتیک‌ها در درمان آکنه و روزاسه می‌کنند، پروبیوتیک‌ها می‌توانند در وهله اول به مبارزه با باکتری‌های مضر درآیند.
  • سد رطوبتی طبیعی پوست را تقویت می کند: اگر به شدت با پاک‌کننده‌ها و سایر محصولات شستشو داده‌اید، و پوست خود را آسیب زده‌اید، پروبیوتیک‌ها به بازگرداندن عملکرد سد طبیعی پوست کمک می‌کنند، که این خود برای از بین بردن قرمزی، حساسیت، جوش و سوزش حیاتی است.

فواید پروبیوتیک ها برای آکنه

چه کسی باید از پروبیوتیک‌ها استفاده کند؟

در حالی که هر کسی می‌تواند از پروبیوتیک‌ها بهره‌مند شود، آنها به ویژه برای افرادی که دارای بیماری‌های التهابی پوستی مانند آکنه، اگزما، یا روزاسه هستند، یا افرادی که از خشکی یا حساسیت به دلیل اختلال در سد پوستی رنج می‌برند، مفید خواهند بود.

عوارض جانبی پروبیوتیک‌ها برای آکنه

مراقبت از پوست با پروبیوتیک هیچ عارضه جانبی قابل توجهی ندارد.باید توجه داشته باشید که وارد کردن پروبیوتیک‌ها به سیستم گوارش شما ممکن است کمی اوضاع را تحریک کند، بنابراین پروبیوتیک‌ها ممکن است تعداد جوش‌هایی را که مشاهده می‌کنید افزایش دهند.

چگونه بهترین پروبیوتیک‌ها را برای آکنه انتخاب کنیم؟

انواع مختلفی از پروبیوتیک‌ها وجود دارد.  در حالی که محققان خواص هر یک از سویه‌های مختلف پروبیوتیک را بررسی نکرده‌اند، سویه‌های خاصی شناسایی شده اند که می‌توانند با کاهش آکنه تأثیر مفیدی بر سلامت پوست داشته باشند.

Lactobacillus Acidophilus یا L. Acidophilus یکی از شناخته شده‌ترین سویه‌های پروبیوتیک است.  این سویه آزمایش شده و برای کمک به کاهش آکنه مفید است. یکی دیگر از سویه‌های مفید پروبیوتیک‌ها برای درمان آکنه لاکتوباسیلوس بیفیدوباکتریوم یا L. Bifidobacterium نام دارد.

آنچه AAD هنگام استفاده از پروبیوتیک‌ها برای آکنه توصیه می‌کند‌

آکادمی پوست آمریکا در حال حاضر توصیه می‌کند که بیماران علاقه‌مند به استفاده از پروبیوتیک‌ها برای درمان جوش‌های خود باید با پزشک خود در مورد افزودن غذاهای شناخته شده حاوی پروبیوتیک‌های سالم و مصرف مکمل‌های پروبیوتیک خوراکی صحبت کنند.

غذاهایی که حاوی میکروارگانیسم‌های سالم هستند عبارتند از ماست، کفیر، برخی از غذاهای تخمیر شده مانند کیمچی، نوشیدنی های کامبوجا، تمپه، غذاهای ترشی و کلم ترش و غیره.  هنگام افزودن پروبیوتیک‌ها به شکل غذا، حتما به برچسب آن نگاه کنید تا مطمئن شوید که غذا حاوی کشت‌های زنده و فعال است.

مکمل‌های مختلف پروبیوتیکی (قرص یا کپسول) وجود دارد که ممکن است در بهبود پوست شما از آکنه مفید باشد.  قطعاً باید مطمئن شوید که هر مکملی که انتخاب می کنید حاوی لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس (L. Acidophilus) و لاکتوباسیلوس بیفیدوباکتریوم (L. Bifidobacterium) باشد.

همچنین با متخصص پوست خود در مورد انتخاب یک پروبیوتیک موضعی برای کمک به محافظت از پوست در برابر میکروارگانیسم های مضر در سطح سطح صحبت کنید.

با ترکیب غذاهای مغذی غنی از پروبیوتیک، پروبیوتیک‌های به شکل مکمل و یک پروبیوتیک موضعی، می‌توانید بهترین شانس را برای بهبود آکنه و جلوگیری از جوش‌های بعدی به بدن خود بدهید.

نحوه استفاده از پروبیوتیک‌ها برای آکنه

دو گزینه اصلی برای معرفی پروبیوتیک‌ها به روتین مراقبت از پوست شما وجود دارد؛ خوردن (کامبوچا)، یا مکمل‌های پروبیوتیک، یکی از گزینه‌ها است. پروبیوتیک‌ها ممکن است به‌عنوان یک روش مؤثر و در عین حال غیرمستقیم برای درمان آکنه از طریق دهان مصرف شوند.

گزینه دیگر استفاده از کرم‌های حاوی پروبیوتیک‌ها در صبح و بعد از ظهر است . روتین‌های مراقبت از پوست محصولات مراقبت از پوست موضعی معمولاً حاوی میکروارگانیسم‌های زنده نیستند. بیشتر آنها حاوی پری‌بیوتیک هستند که اساساً غذاهایی هستند که ترجیحاً برای رشد باکتری‌های سالم روی پوست مفید هستند.

در مورد پروبیوتیک‌های موضعی باید گفت علیرغم نتایج امیدوارکننده، به ویژه در مورد آکنه و درماتیت آتوپیک، تحقیقات روی پروبیوتیک‌های موضعی در مراقبت از پوست و درمان پوستی هنوز در مراحل اولیه است و مطالعات بیشتری برای نشان دادن ایمنی، اثربخشی و مکانیسم آنها ضروری است. عوارض جانبی بالقوه‌ای که نیاز به بررسی بیشتر دارند عبارتند از واکنش‌های آلرژیک به مواد غیرفعال، باکتریمی و انتقال مقاومت آنتی‌بیوتیکی بین پاتوژن‌ها .



تعداد بازدید از این مطلب: 1391
لطفا از عکس‌های قبل و بعد بیماران در گالری تصاویر دیدن فرمایید.
آدرس: اصفهان-خ چهارباغ بالا جنب مجتمع پارک ساختمان گلستان طبقه فوقانی بانک سپه مرکز لیزر هور (دکتر مریم ملکی)

تلفن :03136662224
دسته‌ها: جوش صورت

۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *