ویژگی اصلی بیماری اگزما عبارت است از قرمزی، التهاب و خارش پوست که اغلب با تاول‌های کوچک و پر از مایع همراه می‌باشد. دربیماری اگزمایی که مدت زیادی طول کشیده، پوست آن قسمت به دلیل خاراندن و خراشیدن فرد بخاطر خارش آن، ضخیم می‌گردد. در ادامه مطلب دکتر مریم ملکی، متخصص پوست و مو ، شما را با انواع بیماری اگزما آشنا می‌کند.

انواع بیماری اگزما

انواع مختلفی از بیماری اگزما وجود دارد. بعضی از انواع بیماری اگزما بخاطر بعضی عوامل ایجاد می‌شوند، اما بعضی دیگر از آن‌ها بدون هیچ علت شناخته شده‌ای بروز می‌کنند. در ادامه با ۱۱ نوع بیماری اگزما و علائم بیماری اگزما آشنا می‌شویم.

۱. بیماری اگزمای آتوپیک (Atopic Eczema)

این نوع از بیماری اگزما، شایعترین نوع اگزما می‌باشد. این نوع اگزما معمولاً در کودکان از هنگام شیرخوارگی شروع شده و ممکن است تا هنگام نوجوانی و بزرگسالی ادامه داشته باشد. افرادی که بطور ارثی مستعد ابتلاء به آلرژی هایی مثل آسم هستند بیشتر به این نوع بیماری اگزما مبتلا می‌شوند. اغلب با آلرژی ها همراه است و در خانواده هایی که دیگر اعضای آن مبتلا به آسم یا تب یونجه هستند، دیده میشود. اغلب در دوران کودکی شروع و شدت مختلفی از بیماری را در طفولیت و بلوغ می‌بینیم. در بالغین مشکل کمتری ایجاد می‌کند، مگر اینکه شما در محل کار خود با مواد محرک و آلرژن در تماس باشید. علت اصلی این اختلال، شناخته نشده، اما ممکن است به دلیل عملکرد سیستم ایمنی بدن باشد، به نظر می‌رسد عوامل ژنتیکی و ارثی در این خصوص نقش مهمی ایفا می‌کنند.

علائم بیماری اگزمای آتوپیک چیست؟

در دوران شیرخوارگی اولین علایم اگزمای آتوپیک معمولا در صورت و به شکل ضایعات قرمز رنگ روی گونه‌ها آغاز می‌شود. با گذشت زمان سایر نواحی بدن به خصوص اندام‌ها هم مبتلا می‌شوند. پوست ناحیه درگیر غالبا خشک و خشن بوده و گهگاه دانه‌های ریز  آبدار هم به مجموعه علایم اضافه می‌شود. علاوه بر این‌ها پوست مبتلایان به بیماری اگزمای آتوپیک بسیار بیشتر از سایرین مستعد عفونت‌های جلدی به خصوص با استافیلوکوک اوریوس می‌باشد. اما آنچه کودک مبتلا به بیماری اگزمای آتوپیک را بیش از هر چیز آزار  می‌دهد خارش و تحریک پذیری شدید پوست است طوری که ممکن است کودک دایما در حال خاراندن خود بوده و حتی شب به هنگام خواب نیز آسایش نداشته باشد. از سویی دیگر این خارش خود منجر به افزایش ابتلا به عفونت خواهد شد.

۲. بیماری درماتیت تماسی (Contact Dermatitis)

تماس مستقیم با یک ماده تحریک کننده یا بروز یک واکنش آلرژی نسبت به ماده می‌تواند باعث این نوع از بیماری اگزما که به آن اصطلاحا درماتیت تماسی گفته می‌شود، گردد. افراد در هر سنی می‌توانند به این نوع اگزما دچار شوند.

درماتیت تماسی

علائم بیماری درماتیت تماسی

قرمزی، خارش و سوزش در مناطقی از پوست است که در تماس با مواد آلرژی زا، اسیدها، مواد پاک کننده و یا دیگر مواد قرار گرفته‌اند.

۳. بیماری درماتیت سبورئیک (Seborrheic Dermatitis)

این نوع از بیماری اگزما، نوزادان و بزرگسالان را گرفتار می‌سازد. درماتیت سبورئیک اغلب همراه با وجود موجوداتی شبیه مخمر (قارچ) بر روی پوست می‌باشد.

علائم بیماری درماتیت سبورئیک

پوسته پوسته شدن ، زرد و چرب شدن پوست سر، صورت و دیگر قسمت‌های بدن می‌باشد. در نوزادان، شوره سر، و زرد یا قهوه‌ای شدن بالای سر، نمونه‌ای از اگزمای سبورئیک است. در این نوع درماتیت، پوست بر اثر مواد سمی تولیدشده توسط مخمر مالاسزیا (که بر روی پوست سر، صورت و گاهی اوقات درجاهای دیگر زندگی می‌کنند) ملتهب و پوسته پوسته می‌شود. التهاب صورت در قسمت گونه‌ها و بینی نیز یکی از نمونه‌های این اگزما می‌باشد. این نوع اگزما همراه با خارش نیست. اگزمای سبورئیک، در خانواده موروثی است. استرس‌های روحی، پوست چرب، دیر به دیر شستن سر با شامپو، و شرایط آب و هوایی، این نوع بیماری اگزما را بوجود می‌آورند. امکان دارد بیماری در زمان استرس یا برخی مشکلات نورلوژیک نظیری بیماری پارکینسون رخ دهد. یکی از انواع اگزمای سبورئیک در افراد مبتلا به ایدز شایع است.

۴. بیماری اگزمای دیسکویید یا سکه‌ای  (Nummular Eczema)

این نوع اگزما در مردها بیشتر از زن‌ها ایجاد می‌شود. در اگزمای سکه‌ای، لکه‌هایی به شکل سکه بر روی پوست بازوها و ران پاها ایجاد می‌شوند که خارش‌دار بوده و ممکن است ترشح داشته و پوسته پوسته یا تاول‌دار شود. این نوع درماتیت توسط یک آسیب به پوست شروع شده و به‌صورت سکه‌ای و یا دایره‌ای تحریک‌پذیر گسترش می‌یابد.

علائم بیماری اگزمای سکه‌ای

علائم بیماری اگزمای سکه‌ای، شامل تکه‌های پوستی، سفت شدن پوست و خارش شدید می‌باشد. این نوع بیماری اگزما غالبا در زنان و مردان مسن یافت می‌شود. سابقه خانوادگی ابتلا به اگزمای اتوپیک، آسم و یا آلرژی باعث افزایش ابتلا به این نوع بیماری اگزما می‌‌شود.

۵. بیماری اگزمای آستئاتوتیک (Asteatotic Eczema)

این نوع بیماری اگزمادر افراد سالخورده شایع‌تر بوده و به علت خشکی پوست در افراد مسن ایجاد می‌شود. در این نوع اگزما، پوست پوسته پوسته می‌گردد و ترک می‌خورد. از علائم بیماری اگزمای آستئاتوتیک میتوان به قرمزی و تورم پوست، تاول‌های کوچک و پر از مایع، خارش به ویژه در هنگام شب و ضخیم شدن پوست در نتیجه خاراندن مداوم اشاره کرد.
    علائم بیماری اگزمای آستئاتوتیک

گاهی اوقات عفونت باکتریایی در نواحی مبتلا، به وجود می‌آید که منجر به تورم و ناراحتی بیشتر می‌گردد.

۶. بیماری اگزمای دیس هیدروتیک (Dyshidrotic Eczema)

این نوع بیماری اگزما در جاهایی که پوست ضخیم می‌باشد مثل روی انگشت‌ها، کف دست‌ها و کف پاها ایجاد می‌شود. تاول‌های متعدد و کوچکی ایجاد می‌شوند که گاهی اوقات این تاول‌ها به هم متصل شده و تاول بزرگی را تشکیل می‌دهد، که ترشح می‌کند.

علائم اگزمای دیس هیدروتیک

تاول‌های عمیق و روشن که خارش و سوزش دارند. بیشتر از ۲۰ درصد افراد با اگزمای دست، دچار این اگزما می‌شوند. این اگزما در آب و هوای گرم و در ماه‌های بهار و تابستان بیشتر شایع است. زنان و مردان به طور مساوی دچار این اگزما می‌شوند. این اکزما می‌تواند دردناک باشد.

۷. بیماری درماتیت وریدی یا درماتیت ساکن (Stasis Dermatitis)

نوعی بیماری اگزمای مزمن که عموماً در قسمت داخلی ساق پاها بروز می‌کند، و در اثر مشکلات گردش خون و واریس ایجاد می‌شود. تحریک پوست در ساق پاها می‌باشد. این درماتیت در اثر مشکلات گردش خون و نارسایی وریدی بوجود می‌آید. این درماتیت بیشتر افراد میانسال و مسن را مبتلا می‌کند. حدود ۶ تا ۷ درصد افراد بالای ۵۰ سال مستعد ابتلا به این درماتیت می‌باشند.

علائم بیماری درماتیت ساکن

خارش و قرمز- قهوه‌ای شدن رنگ پوست در یک و یا هر دو پا می‌باشد. در اثر پیشرفت این بیماری، تاول، تراوش ضایعات پوستی و زخم باز در مناطق آسیب دیده مشاهده می‌شود. هنگامی که تجمع مایع درون بافتی، پوست شما را تحت فشار قرار دهد، این نوع درماتیت رخ می‌دهد.
    • وجود لخته در وریدهای عمقی پا (ترومبوز وریدی عمیق یا DVT) و یا وریدهای واریسی می‌توانند به این دریچه‌ها آسیب برسانند.
    • فشار مایع در پا افزایش می‌یابد.
    • مایع در بافت تجمع پیدا می‌کند.
    • در اثر تجمع مایعات، یک واکنش التهابی رخ می‌دهد.
    مشکلات مزمن گردش خون باعث افزایش ورم (تجمع مایعات بدن) در پاها می‌شود. درماتیت ساکن با نام درماتیت واریسی نیز شناخته می‌شود.

۸-درماتیت عصبی( Neurodermatitis)

لباس تنگ و خاراندن مکرر و مداوم پوست منجر به بروز این نوع درماتیت می‌شود. این تحریک شما را به تکرار خاراندن پوست خود وادار می‌کند، و پوست این ناحیه به مرور ضخیم و کلفت می‌شود . شایع‌ترین مکان‌ها عبارت هستند از: قوزک پا، مچ، قسمت خارجی ساعد، بازو، پشت گردن و ناحیه تناسلی.

۹- کلاه گهواره (Cradle cap)

کلاه گهواره یک بیماری پوستی بی‌ضرر روی پوست سر نوزاد است که به صورت لکه‌های پوسته‌دار زردرنگ احاطه شده با بثورات قرمز ظاهر می‌شود.

۱۰- درماتیت پوشک (Diaper rash)

همانطور که از نامش مشخص است، درماتیت پوشک زمانی رخ می‌دهد که بثورات روی هر قسمتی از پوست نوزاد که با پوشک پوشانده شده است، ظاهر شود. پوست در اثر رطوبت، حرکت‌های بدن و  ادرار و مدفوع نوزاد، تحریک می‌شود.

۱۱- درماتیت دور دهانی (perioral dermatitis)

درماتیت دور دهانی شبیه آکنه یا روزاسه است و در اطراف دهان، چشم و بینی ایجاد میشود.