لایه برداری پوست با لیزر co٢ ابلیتیو، یکی از موثرترین درمان‌های زیبایی برای بهبود پیری و اسکارهای پوست است. این، لیزر باعث تحریک پوست و در نتیجه کلاژن سازی و بهبود چین و چروک و اسکار می‌شود. همانطور که پس از لیزر، پوست آسیب دیده بهبود می‌یابد، پوست جدیدی تشکیل می‌شود که صاف‌تر و سفت‌تر است. این یک روش تهاجمی است و نیاز به رعایت دقیق دستورالعمل‌های مراقبتی دارد. برای رسیدن به بهترین نتیجه، لازم است مراقبت‌هایی قبل و بعد از انجام لیزر co٢ ابلیتیو انجام دهید. در این مقاله، دکتر مریم ملکی متخصص پوست و مو و زیبایی به توضیح دستورالعمل‌های مراقبتی لازم قبل و بعد از لیزر co٢ ابلیتیو می‌پردازند.  

فواید درمان با لیزر co٢ تهاجمی چیست؟

توجه به این نکته ضروری است که اگر چه در مورد بهبود اسکار ، نتایج بهبودی دائمی است و با تکرار درمان‌های لیزر نتایج بیشتر و بهتر می‌شود ، ولی لیزر، نمی‌تواند چین و چروک‌‌های عمیق و بیش از حد و افتادگی‌های شدید پوست را از بین ببرد. علاوه بر این، در مورد جوانسازی اثرات دائمی نیستند، زیرا با افزایش سن چین و چروک‌های شما ادامه می‌یابد و ممکن است درمان‌های مکرر لازم باشد.

آیا لیزر CO٢ برای همه بی خطر است؟

درمان لایه برداری با لیزر CO٢ به طور کلی بی‌خطر است. اما شرایط زیر می‌تواند آن را برای برخی افراد نامناسب کند :
  • افراد مستعد به تشکیل کلوئید
  • بیماری‌های بافت همبند، سیستم ایمنی، خون یا متابولیسم
  • پرتودرمانی اخیر
  • درمان اخیر با ایزوترتینوئین
  • جراحی لیفت صورت یا پلک اخیر
  • اگر برای یک بیماری مزمن تحت درمان هستید ممکن است مجوز پزشک مربوطه برای انجام لیزر لازم باشد.

عوارض لیزر co٢ تهاجمی چیست؟

١. هایپرپیگمانتاسیون پس از التهاب (تیره شدن پوست) : شایع‌ترین عارضه جانبی است که در پوست‌های تیره‌تر شایع‌تر است. معمولا به طور خود به خود بهبود می‌یابد. بهبود را می‌توان با افزودن درمان موضعی مانند کرم هیدروکینون ۴درصد سرعت بخشید. بهبودی ممکن است از چند هفته تا شش ماه طول بکشد. قرار گرفتن در معرض نور خورشید شایع‌ترین عامل تشدید کننده است و به همین دلیل است که در چند هفته اول پس از درمان، پرهیز شدید از نور خورشید لازم است.
٢. هیپوپیگمانتاسیون واقعی و کاذب (روشن شدن پوست) : پس از لایه برداری طبیعی است که پوست کمی روشن‌تر شود. این اثر، هیپوپیگمانتاسیون کاذب نامیده می‌شود. هیپوپیگمانتاسیون واقعی، عدم تولید ملانین به دلیل آسیب ناشی از حرارت لیزر به سلول‌های تولید کننده ملانین است، که در افرادی رخ می‌دهد که لیزر با شدت بسیار زیاد انجام می‌شود. اگر هیپوپیگمانتاسیون واقعی رخ دهد، ممکن است چندین ماه طول بکشد تا بهبود یابد و یا دائمی شود.
٣. خطوط مرزی :پوست جدید ممکن است رنگ متفاوت با پوست اطراف داشته باشد که منجر به ایجاد یک خط مرزی قابل مشاهده بین مناطق درمان شده و درمان نشده می‌شود. این احتمال در انواع پوست‌های روشن کمتر است. با گذشت زمان این خط مرزی بهبود می‌یابد. به همین علت بهتر است جای انجام لیزر در ناحیه مورد نظر ، صورت کل صورت لیزر شود .
۴. عفونت (باکتریایی، ویروسی، قارچی) : عفونت HSV (ویروس تبخال) شایع‌ترین نوع است. عفونت کنترل نشده می‌تواند منجر به اسکار هیپرتروفیک (اسکار برجسته) شود.
۵. اکتروپیون : پوست پلک بیش از حد کشیده و سفت می‌شود، و می‌تواند منجر به از بین رفتن لبه پلک ، یا کشیده شدن پلک به پایین شود و ناتوانی در بستن کامل چشم شود. به همین علت است که این لیزر در افرادی که پلک پایین را جراحی کرده‌اند، باید بسیار با احتیاط انجام شود. موارد خفیف ممکن است با درمان غیرجراحی بهبود یابد اما موارد شدیدتر ممکن است نیاز به جراحی اصلاحی اکولوپلاستیک داشته باشند.
۶. اسکار :یک عارضه احتمالی نادر است. محتمل‌ترین علت ایجاد اسکار، عفونت کنترل نشده است. علت دیگر، آسیب حرارتی و سوختگی است که مستقیماً از اشعه لیزر ایجاد می‌شود، و بیشتر در دست پزشکانی که تجربه کافی کار با این لیزر را ندارند رخ می‌دهد.
٧. قرمزی طول کشیده : معمولاً سه تا چهار ماه طول می‌کشد تا کاملاً فروکش کند. با ایجاد قرمزی، احتمال ایجاد هیپرپیگمانتاسیون پس از التهابی وجود دارد. بنابراین مهم است که اقدامات احتیاطی برای جلوگیری از نور خورشید را انجام دهید. برای موارد شدید می‌توان از IPL جهت درمان قرمزی استفاده کرد.
٨. درماتیت تماسی : به دلیل حساس بودن پوست ممکنه است درماتیت تماسی در اثر مصرف پمادهای مختلف رخ دهد. در صورت بروز، با پماد استروئیدی موضعی درمان می‌شود و در نهایت خود به خود فرو می‌نشیند. با استفاده از پاک کننده‌های ملایم بدون عطر و محصولات پوستی پس از درمان، می‌توان تحریک را به حداقل رساند.
٩. درماتوزیز پوسچولار (Erosive pustular dermatosis) : یک بیماری پوستی بسیار نادر است که میَتواند با هر نوع آسیب پوستی از جمله لیزر ایجاد شود. پیامد آن می‌تواند اسکار دائمی باشد.
١٠. حساسیت مفرط واکنش‌های آلرژیک به داروهای بیهوشی، دستکش‌های جراحی و پانسمان زخم ممکن است رخ دهد. آنتی هیستامین‌ها و استروئیدها علائم را برطرف می‌کنند.
١١. میلیا : این وضعیت با برجستگی‌های کوچک پوست مشخص می‌شود و ممکن است در اثر استفاده از نرم کننده‌ها و پانسمان‌های زخم رخ دهد. با قطع این درمان‌ها خود به خود برطرف می‌شود. عوارض لیزر co2 تهاجمی  

آیا درمان با لیزر CO٢ دردناک است؟

درمان لیزر CO٢ تهاجمی، نیاز به بی‌حسی موضعی دارد. آرام بخش و سایر اقدامات مدیریت درد ممکن است هنگام درمان نواحی وسیع و مناطق حساس به درد نیاز باشد. درد در طول دوره نقاهت به دلیل التهاب است و در سه روز اول به اوج خود می‌رسد. برای درد متوسط ​ استامینوفن تجویز می‌شود. برای التهاب شدیدتر، ممکن است به داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن و استروئیدها نیاز داشته باشید. با کاهش التهاب، درد از بین می‌رود.  

چه واکنش‌های پوستی، پس از لیزر ممکن است رخ دهد؟

١. احساس سوزش : ٢۴ تا ۴٨ ساعت طول می‌کشد تا برطرف شود.
٢. تورم صورت در ٢۴ ساعت آینده.
٣. ترشح مایع سروزی زرد رنگ تا چهار روز بعد از عمل
۴. ایجاد پوسته در چند روز اول پس از عمل : این پوسته‌ها نباید برداشته شوند.
۵. در پایان ده روز پوست تا حد زیادی بهبود می‌یابد. دیگر نباید مناطق پوسته دار وجود داشته باشد.
توجه داشته باشید که دوره‌های زمانی بالا ممکن است بسته به قدرت درمان متفاوت باشد.  

بعد از چه مدت بهبودی حاصل می‌شود؟

به طور معمول دو تا چهار هفته طول می‌کشد تا پوست شما به طور کامل بهبود یابد. پس از حدود ۷ تا ۱۴ روز، پوست جدید رشد می‌کند و زخم‌ها را می‌پوشاند.  

دستورالعمل های قبل از انجام لیزر :

١. هرگونه سابقه دیابت، تبخال، اختلالات انعقادی خون و کلوئید را به پزشک خود اطلاع دهید.
٢. به مدت یک ماه قبل از درمان تا شش ماه پس از درمان، از قرار گرفتن در معرض نور خورشید و همچنین تخت‌های برنزه کننده و کرم‌های برنزه کننده خودداری کنید. همیشه از یک ضدآفتاب برای محافظت پوست با SPF+٣٠ استفاده کنید. قرار گرفتن در معرض نور خورشید اینگونه تعریف می‌شود: در معرض مستقیم نور خورشید بدون محافظت پوستی برای ده دقیقه یا بیشتر.
٣. حداقل یک هفته قبل از درمان، استفاده از Retin-A یا هر محصولی از نوع رتینول را قطع کنید.
۴. استفاده از تمام محصولات لایه بردار و محصولات گلیکولیک و آلفاهیدوکسی اسید را یک هفته قبل از درمان قطع کنید.
۵. حداقل یک هفته بعد از تزریق بوتاکس، از انجام لیزر co٢ خودداری کنید.
۶. شایع‌ترین دلیل عفونت پس از درمان یا فوران آکنه، استفاده از محصولاتی است که باکتری‌های انباشته شده دارند. قبل از استفاده از لیزر، تمام برس‌های آرایش خود را کاملا تمیز کنید یا برس‌ها و اسفنج‌های جدید خریداری کنید.
٧. هیدروکینونی که به شما داده می شود را حداقل ١۴_١٠ روز قبل از انجام لیزر استفاده کنید. روز قبل و صبح روز لیزر از مصرف آن خودداری کنید. از ضدآفتابی که همراه با هیدروکینون تهیه شده است استفاده کنید.
٨. در روز درمان نباید از جواهرات یا لنز تماسی استفاده کنید ولی عینک خود را به همراه داشته باشید.
٩. با پوست تمیز و اصلاح شده به مطب مراجعه کنید. ناحیه درمان شما باید عاری از هرگونه آرایش، کرم، عطر و لوسیون باشد .
١٠. لباس‌های راحت بپوشید. اگر صورت یا گردن شما تحت درمان است، پیراهن دکمه‌دار بپوشید. مراقبت‌های بعد از لیزر co2 تهاجمی

اقدامات مراقبتی روز اول تا دهم پس از انجام لیزر :

١. استفاده از محلول آب و سرکه
٢. برای رفع تورم ، از کیسه نخود فرنگی یخ زده هر دو ساعت یکبار و هر بار به مدت حداکثر ٢٠ دقیقه استفاده کنید.
٣. هر دو ساعت نواحی تحت درمان را با وازلین بپوشانید. پوست شما هرگز نباید خشک به نظر برسد. اگر پوست خشک است، باید هر دو ساعت یک بار پماد استفاده کنید.
۴. مصرف تمام داروها را طبق دستور پزشک خود ادامه دهید.
۵. دو بار در روز پوست خود را با استفاده از پاک کننده صورت تمیز کنید.
۶. در صورت پوسته شدن پوستتان، پوسته‌ها را نچینید.
٧. از مصرف آب گرم خودداری کنید.
٨. ناحیه تحت درمان را اسکراب نکنید.
٩. تقریباً ٧٢ ساعت پس از درمان، ناحیه شروع به لایه برداری می‌کند. پوست در حال لایه برداری را نکشید.
۱۰. لیزر پلک فوقانی چشم ممکن است منجر به تورم خفیف چشم شود. قرمزی ممکن است تا سه روز ادامه داشته باشد. چشمان خود را با آب خنک تمیز کنید و با یک حوله نرم به آرامی ضربه بزنید. استفاده از قطره اشک مصنوعی به کاهش خشکی چشم کمک می‌کند.
١١. اگر پوست اطراف دهان خشک و کشیده شده است، حالات و حرکت صورت را به حداقل برسانید. در صورت نیاز لب‌ها را با بالم مرطوب کنید و از نی برای نوشیدن استفاده کنید.
١٢. به مدت یک هفته پس از عمل از انجام ورزش‌های شدید، خم شدن، زور زدن، خم شدن یا بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید. این فعالیت‌ها ممکن است باعث تورم و درد بیشتر در صورت شما شود و روند بهبودی شما کند شود.
١٣. در وضعیت کمی بالاتر بخوابید. از دو تا سه بالشت زیر سر و گردن خود استفاده کنید یا چند شب روی صندلی بخوابید.  

مراقبت‌های روز دهم تا هفته ششم پس از لیزر :

  • پوست شما تا روز دهم پس از درمان، به اندازه کافی بهبود می‌یابد و اکنون می‌توانید به کار خود بازگردید.
  •  می‌توانید از پاک کننده‌ها، مرطوب کننده‌ها و آرایش بسیار ملایم استفاده کنید. محصولات حاوی استیل الکل، رتینوئیدها و آلفا هیدروکسی اسیدها به طور بالقوه می‌توانند پوست را تحریک کرده و بهبودی را به تاخیر بیندازند. باید از این موارد اجتناب کرد یا به حداقل رساند.
 

چه زمانی نیاز است به پزشک مراجعه کنید؟

  • جهت معاینه، یک هفته بعد از انجام لیزر.
  • در صورت بروز مشکلاتی مانند افزایش درد، تب، تخلیه چرک، علائم عفونت یا خونریزی.
تب و چرک نشان‌دهنده وجود عفونت است. ضایعات گسترده و احساس تنگی تنفس می‌تواند نشانه یک واکنش آلرژیک جدی باشد.


تعداد بازدید از این مطلب: 14
لطفا از عکس‌های قبل و بعد بیماران در گالری تصاویر دیدن فرمایید.
آدرس: اصفهان-خ چهارباغ بالا جنب مجتمع پارک ساختمان گلستان طبقه فوقانی بانک سپه مرکز لیزر هور (دکتر مریم ملکی)

تلفن :03136662224

۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *