لیزر به سرعت در حال تبدیل شدن به یکی از محبوب‌ ترین روش‌های حذف موهای زائد به خصوص در بین بانوان است. انجام لیزر موهای زائد روشی موثر برای جلوگیری از رشد موها در آینده است. این درمان از نور لیزر تخصصی برای از بین بردن فولیکول‌های مو استفاده می‌کند که باعث می‌شود موهای موجود ریزش کنند و در عین حال رشد بیشتر را متوقف کنند. لیزر به بافت اطراف این فولیکول‌های مو آسیب نمی رساند اما پوست شما ممکن است به این درمان واکنش نشان دهد. با این حال، درست مانند اصلاح و اپیلاسیون، پس از انجام این درمان باید از پوست خود مراقبت کنید. در حالی که لیزر موهای زائد نیازی به دوره نقاهت ندارد، مهم است که از عوارض جانبی آن آگاه باشید. پیروی از یک فرآیند ساده مراقبت از پوست، از جمله محافظت از پوست و انتخاب محصولات مناسب، به بهبود سریع و کامل ناحیه تحت درمان کمک می‌کند. در این مقاله دکتر مریم ملکی متخصص پوست و مو به توضیح نکات ساده و بسیار موثر برای حفظ سلامت پوست شما پس از لیزر موهای زائد، می‌پردازند.

انواع واکنش‌های پوستی پس از لیزر موهای زائد :

لیزر موهای زائد نسبتاً بدون درد است. هیچ خطری برای بریدن یا خراشیدن پوست خود که در استفاده از تیغ و موم داغ دیده می‌شود، در لیزر وجود ندارد. بسیاری این احساس درد را خفیف و دردی شبیه به ضربه زدن یک نوار لاستیکی به پوست، توصیف می‌کنند.
لیزر موهای زائد کاملا بی خطر است، بنابراین لازم نیست نگران خطرات آن باشید. همچنین نیازی به استراحت و دوره نقاهت ندارد. به محض پایان جلسه می‌توانید به روال عادی روزانه خود بازگردید.
اصلاح قبل از درمان، می‌تواند واکنش‌های سطحی پوست را بدون برداشتن فولیکول مو کاهش دهد. لیزر مو زائد  

عوارض جانبی رایج لیزر موهای زائد

  • برجستگی‌های قرمز رنگ :
همانطور که لیزر با پوست شما تماس پیدا می‌کند، گرمای نور لیزر، فولیکول‌های مو را از بین می‌برد. این گرما باعث ایجاد برجستگی‌های قرمز کوچک روی سطح پوست شما می‌شود. این یک واکنش کاملا طبیعی است، اما می‌تواند برای برخی افراد هشدار دهنده باشد. خوشبختانه، برجستگی‌ها ظرف یک یا دو روز پس از درمان ناپدید می‌شوند. برجستگی‌ها ممکن است خارش داشته باشند، اما ضروری است که این محل‌ها را نخارانید. خاراندن پوست باعث افزایش بیشتر التهاب می‌شود و در نتیجه باعث ناراحتی جدی و ایجاد اسکار می‌شود. اگر برآمدگی‌های قرمز کوچک باعث ناراحتی شما می‌شود، کمپرس سرد روی آن ناحیه قرار دهید. با قرار دادن چند تکه یخ در یک کیسه پلاستیکی یک کیسه یخ ایجاد کنید. کیسه را ببندید و چند دقیقه روی پوست آسیب دیده نگه دارید. یخ نه تنها هر گونه ناراحتی را که تجربه می‌کنید بی‌حس می‌کند ، بلکه قرمزی و تورم احتمالی را نیز کاهش می‌دهد. با ناپدید شدن برجستگی‌ها، ممکن است متوجه شوید که پوست شما بیش از حد خشک می‌شود. در برخی موارد، برجستگی‌ها خشک می‌شوند و شروع به پوسته شدن می‌‌کنند. این یک مشکل رایج است که بعد از لیزر موهای زائد رخ میدهد، بنابراین نیازی به نگرانی نیست. یک پماد روی این نواحی بیش از حد خشک و پوسته پوسته شده‌ بمالید.
  •  تیره شدن رگ‌های خونی زیر سطح پوست (ضایعه عروقی بصورت نقطه ای و پراکنده)
  •  هایپرپیگمانتاسیون (تیره شدن پوست ناشی از افزایش ملانین)
  • سفید شدن پوست یا رنگ‌ پریدگی (ناشی از انسداد موقت جریان خون)
  •  اریتم بیش از حد مداوم (قرمزی پوست ناشی از افزایش جریان خون)
  • قرمزی موقت پوست ناشی از افزایش جریان خون
  •  ادم (تورم ناشی از احتباس مایعات)
  •  کبودی موقت
  • چروکیده شدن موقت پوست
  • سوختگی بسیار سطحی پوست که بیشتر در نواحی تیره‌تر مانند بیکینی و یا زانوها رخ می‌دهد.
لیزر مو زائد  

توصیه‌های اولیه بلافاصله بعد از انجام لیزر

محافظت از پوست در برابر منابع گرمایشی

از قرار دادن پوست در معرض منابع گرما تا زمانی که به طور کامل بهبود نیافته است، خودداری کنید. لیزر درمانی با استفاده از گرما، موجب از بین بردن فولیکول‌های مو می‌شود. قرار دادن ناحیه تحت درمان در معرض حرارت اضافی، می‌تواند باعث تحریک پوست شود. آب داغ، سونا و اتاق‌های بخار، همگی باید حداقل تا 48 ساعت پس از درمان، مورد استفاده قرار نگیرند.

محافظت از پوست در برابر نور خورشید

نور خورشید، ناحیه تحت درمان را تحریک می‌کند و احتمالاً ناراحتی و قرمزی را بدتر می‌کند. ساده‌ترین راه برای جلوگیری از این امر، این است که ناحیه تحت درمان را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید. اگر از منزل خارج می‌شوید، مطمئن شوید که محل را با لباس بپوشانید. اگر صورت خود را معالجه کرده‌اید، برای محافظت در برابر آفتاب، از کلاه استفاده کنید. تا زمانی که پوست به طور کامل بهبود نیافته و تمام ناراحتی، تورم و قرمزی از بین نرفته است، باید از منابع مصنوعی اشعه ماوراء بنفش (مانند اتاق‌های برنزه کردن) اجتناب کرد. حداقل تا دو هفته پس از لیزر درمانی، باید از قرار گرفتن در معرض مستقیم نور خورشید اجتناب شود، اما برخی از ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی توصیه می‌کنند که به مدت 6 هفته از نور خورشید دوری کنید . از کرم ضد آفتاب با SPF حداقل 30 استفاده کنید. لیزر مو زائد  

اجتناب از انجام ورزش‌های شدید

حداقل تا 48 ساعت پس از درمان از ورزش‌های شدید خودداری کنید. افزایش دمای بدن از طریق ورزش نیز، می‌تواند ناحیه تحت درمان را تحریک کند. ورزش‌های ملایم‌تر، مانند پیاده روی، مشکلی ندارد. فقط سعی کنید از گرم شدن بیش از حد جلوگیری کنید.

 اجتناب از مصرف محصولات بهداشتی آسیب زننده

از آرایش و محصولات پوستی خشن و معطر خودداری کنید. اگر موهای صورت خود را برداشته‌اید، نباید آرایش کنید زیرا ممکن است موجب تشدید تحریک پوستتان شود. بهتر است پس از درمان، تا حد امکان از محصول کمتری روی صورت خود استفاده کنید. پس از 24 ساعت، اگر قرمزی از بین رفت، می‌توان آرایش کرد. همچنین باید از مصرف داروهای موضعی صورت مانند کرم‌های ضد آکنه اجتناب کنید. پس از 24 ساعت اگر قرمزی از بین رفت، می‌توانید دوباره از این محصولات استفاده کنید. استفاده از دئودورانت و عطر در محلی که لیزر انجام شده، ممنوع است.

اجتناب از انجام اپیلاسیون موها

قبل از انجام لیزر، اصلاح کنید تا از درمان هدفمندتر اطمینان حاصل کنید.
اما پس از لیزر، پوست خود را اپیلاسیون نکنید ، حتی اگر موهایی از درمان شما باقی مانده باشد. این مو در یک ماه آینده به تدریج می‌ریزد. پس از رفع قرمزی یا تغییر رنگ پوست ناشی از لیزر، می‌توانید موهای ناحیه را اصلاح کنید. از اصلاح روی هر پوستی که متورم، قرمز یا دردناک است خوددداری کنید.

اجتناب از خاراندن محل لیزر

در صورت ایجاد تاول یا پوسته پوسته شدن، از خاراندن ناحیه درمان خودداری کنید، زیرا می‌تواند باعث ایجاد اسکار شود. لیزر مو زائد

درمان‌های مراقبتی بعد از لیزر موهای زائد

  •  کمپرس سرد :
از کمپرس‌های یخ یا سرد برای بی‌حس کردن ناحیه تحت درمان استفاده کنید. پس از لیزر موهای زائد، ممکن است کمی ناراحتی مانند آفتاب سوختگی خفیف احساس کنید. همچنین ممکن است آن ناحیه ، کمی متورم یا قرمز باشد. یخ و کیسه‌های سرد راهی آسان برای کاهش این درد هستند. شما می‌توانید بلافاصله پس از لیزر درمانی از کیسه‌های یخ یا سرد استفاده کنید، بنابراین آنها را قبل از جلسه‌ی درمانی ، در فریزر قرار دهید. یخ یا کمپرس سرد را، قبل از استفاده در یک حوله بپیچید. قرار دادن مستقیم بسته بر روی پوست ممکن است باعث تحریک بیشتر شود. ناحیه تحت درمان را حداقل 3 بار در روز به مدت 10 دقیقه یخ بزنید تا ناراحتی پوستی از بین برود. قبل از استفاده مجدد از یخ یا بسته سرد، حداقل یک ساعت صبر کنید. اگر کیسه یخ را برای مدت طولانی روی محل لیزر بگذارید، جریان خون در آن ناحیه را محدود کرده و زمان بهبودی شما را کند می‌کند  
  •  آلوئه ورا :
    برای تسکین قرمزی یا تورم ، آلوئه‌ورا را امتحان کنید. بسیاری از مردم می‌گویند که آلوئه‌ورا به کاهش ناراحتی پوست و کاهش قرمزی و تورم کمک می‌کند. تهیه آن از داروخانه‌ها و مراکز فروش محصولات و مراقبت‌های بهداشتی ، آسان است. مطمئن شوید که ژل آلوئه ورا را در یخچال نگهداری کنید تا بهترین نتیجه را به دست آورید. در صورت امکان از ژل آلوئه ورا تازه استفاده کنید زیرا تاثیر بیشتری دارد. آلوئه ورا را مستقیماً روی ناحیه‌ای که موهایتان را برداشته‌اید بمالید. چند دقیقه صبر کنید تا جذب پوست شما شود. پس از شروع خشک شدن ژل، می‌توانید آلوئه ورا اضافی را با یک پارچه نرم و مرطوب پاک کنید. با این حال، باقی ماندن مقدار کمی آلوئه ورا روی پوست نیز بی خطر است. این عمل را ۲ تا ۳ بار در روز تکرار کنید تا درد، قرمزی و تورم از بین برود.
    • مسکن‌ها :
    اگر کیسه‌های یخ و آلوئه ورا موثر نیستند، از مسکن‌های بدون نسخه استفاده کنید. اکثر مردم متوجه می‌شوند که استفاده از کیسه یخ و آلوئه ورا ناراحتی آنها را کاهش می‌دهد، اما اگر درد ادامه یابد، می‌توان از مسکن‌های بدون نسخه (OTC) استفاده کرد. از مسکن‌های OTC فقط طبق دستور استفاده کنید. شما فقط باید حدود یک روز پس از لیزر درمانی مسکن مصرف کنید. اگر بعد از 24 ساعت درد ادامه یافت، با پزشک خود تماس بگیرید. مصرف آسپرین پس از لیزر موهای زائد توصیه نمی‌شود، زیرا خون را رقیق می‌کند و ممکن است زمان بهبودی را افزایش دهد.
    •  اگر قرمزی، تورم یا خارش ادامه داشت، می‌توان از کرم کورتیزون بدون نسخه و یا آنتی هیستامین خوراکی (بنادریل) علاوه بر پارچه‌های خنک و ژل ترمیم‌کننده، استفاده کرد.
    • اگر پوست دچار ترک خوردگی شده است، پماد آنتی بیوتیک را روی آن ناحیه بمالید. تاول ها را سوراخ نکنید.
    •  پاک‌کننده‌های ملایم :
    ناحیه تحت درمان را با یک پاک کننده ملایم تمیز کنید. تمیز نگه داشتن پوست بسیار مهم است. شما باید از یک پاک کننده ملایم یا پاک کننده‌ای که برای پوست حساس طراحی شده است، برای تمیز کردن ناحیه استفاده کنید. شما می‌توانید به طور معمول دوش بگیرید یا حمام کنید، فقط مطمئن شوید که دمای آب خنک خنک باشد. می‌توانید بعد از درمان، 2-1 بار در روز ناحیه تحت درمان را بشویید . اگر به دفعات بیشتر بشویید ، ممکن است قرمزی یا ناراحتی را افزایش دهید. پس از 3-2 روز، اگر قرمزی از بین رفت، می‌توانید به روال عادی پوست خود بازگردید.
    مرطوب کننده‌ای را انتخاب کنید که برای پوست‌های حساس طراحی شده است. پس از لیزر موهای زائد، پوست شما حساس‌تر از حد معمول خواهد بود. استفاده از مرطوب کننده مناسب برای پوست حساس در ناحیه تحت درمان، احساس خشکی را بدون ایجاد تحریک بیشتر کاهش می‌دهد. پس از درمان اولیه ، می‌توانید 3-2 بار در روز، در صورت نیاز از مرطوب کننده استفاده کنید. فقط مراقب باشید که آن را به آرامی روی پوست خود مالش دهید. با مالش شدید، ناحیه تحت درمان را تحریک نکنید. از مرطوب کننده‌های غیر کومدوژنیک (ضد آکنه) استفاده کنید. این اقدام، به شفاف نگه داشتن منافذ و بهبودی بهتر، کمک می‌کند. لیزر مو زائد

    چه مواردی را باید به پزشک خود اطلاع دهم؟

    در حالی که لیزر موهای زائد غیر تهاجمی در نظر گرفته می‌شود و کمترین ناراحتی را ایجاد می‌کند، باید مراقب هرگونه عوارض جانبی احتمالی باشید. اگر متوجه هر یک از علائم زیر شدید باید با پزشک خود تماس بگیرید:
    • تورم فزاینده یا پیشرونده
    • سوختگی یا تاول
    • دردی که به کرم ‌های تجویز شده شما پاسخ نمی‌دهد
    • علائم تغییر رنگدانه یا اسکار
    • علائم عفونت، از جمله چرک و رگه‌های قرمز یا تغییر رنگ داده شده



    تعداد بازدید از این مطلب: 18
    لطفا از عکس‌های قبل و بعد بیماران در گالری تصاویر دیدن فرمایید.
    آدرس: اصفهان-خ چهارباغ بالا جنب مجتمع پارک ساختمان گلستان طبقه فوقانی بانک سپه مرکز لیزر هور (دکتر مریم ملکی)

    تلفن :03136662224

    ۰ دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    Avatar placeholder

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *