استرس یکی از شرایط بسیار رایج در زندگی انسان است و هر فردی در مقطعی از زندگی خود آن را تجربه می‌کند. ممکن است استرس را صرفاً یک حالت روانی تصور کنید که این درست نیست. استرس می‌تواند بر کل بدن شما از جمله سلامت مو، پوست و ناخن‌های شما تأثیر بگذارد. در این مقاله دکتر مریم ملکی به توضیح انواع بیماری‌های پوستی ناشی از استرس می‌پردازند.

استرس حاد و مزمن چیست؟

استرس حاد

حالتی که به عنوان استرس حاد شناخته می‌شود، موقتی‌تر و زودگذر است. این نوع استرس مانند گیرکردن در ترافیک یا دیدن اتومبیلی با سرعت زیاد در خیابان هنگامیکه در حال عبور از خیابان هستید. استرس حاد معمولاً به همان سرعتی که به وجود می‌آید، از بین می‌رود.

استرس مزمن

اغلب ناشی از عوامل استرس زای مداوم زندگی، مانند مسائل در محل کار یا روابط بین فردی است.
با این حال، با هر دو نوع استرس، بدن ما به طور یکسان واکنش نشان می‌دهد و هورمون‌های خاصی را ترشح می‌کند (در درجه اول کورتیزول، آدرنالین و نوراپی نفرین). در مورد استرس حاد، این به معنای جریان خون به اندام‌ها و تمرکز بیشتر است که می‌تواند به ایمن نگه داشتن بدن کمک کند. اما در مورد استرس مزمن، هورمون‌های استرس به طور مداوم تولید می‌شوند و ریتم طبیعی بدن را مختل می‌کنند.

استرس و تاثیر آن بر بیماری‌های پوستی

 

استرس و بیماری‌های پوستی چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟

١. هنگامی که ذهن توسط یک تهدید واقعی یا غیر واقعی دچار استرس می‌شود، مغز انسان هورمون‌هایی ترشح می‌کند که باعث ترشح هورمون کورتیزول می‌شود (یک نوع هورمون استرس که از غدد فوق کلیوی ترشح می‌شود) . پوست گیرنده‌هایی برای این هورمون دارد و فعال شدن این گیرنده‌ها باعث تغییرات مختلفی در پوست می شود. این تغییرات شامل :

  • افزایش التهاب
  • اختلال در ترمیم زخم
  • تولید روغن و سبوم بیشتر
  • کاهش مقاومت در برابر عفونت

٢. واکنش رفتاری آگاهانه یا ناخودآگاه احتمالاً در این امر نقش دارد. به عنوان مثال :

  • برخی از افراد هنگامی که عصبی هستند، صورت خود را لمس می‌کنند، هر آنچه را که در دستانشان است به صورت خود تماس می‌دهند و در نتیجه آکنه بدتر می‌شود.
  • زمانی که تحت استرس شدید هستید، تمایل دارید از عادات سالم خود دور شوید. ممکن است زمان کمتری را صرف مراقبت از خود کنید. با کمتر خوابیدن، خوردن رژیم‌های غذایی ناسالم، کم نوشیدن آب و مایعات، پرهیز از ورزش، عدم شستشوی مرتب صورت، مصرف الکل و سیگار و کافئین . همه‌ی این رفتارها می‌تواند بر روی پوست شما تأثیر منفی بگذارد.

چه بیماری‌های پوستی، می‌تواند با استرس بدتر شود؟

  • آکنه : آکنه به دلیل اختلال در غدد چربی ایجاد می‌شود. معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که غدد بیش از حد تحریک می‌شوند و سبوم و چربی زیادی تولید می‌کنند که منجر به انسداد غده می‌شود. این چربی‌ها اساس محتوای موجود در جوش‌های سرسیاه هستند. در حالی که به نظر می‌رسد عوامل زیادی در رابطه با شعله‌ور شدن آکنه از جمله هورمون‌ها، سن و ژنتیک وجود دارد، استرس نیز می‌تواند آکنه را تحریک کند. هورمون آزاد کننده کورتیکوتروفین (CRH) زمانی ترشح می‌شود که افراد احساس استرس می‌کنند. در غدد چربی، CRH می‌تواند به گیرنده‌ها متصل شود و تولید چربی در پوست را افزایش دهد که به نوبه خود باعث ایجاد آکنه می‌شود. تحریک اضافی ممکن است به دلیل افزایش سیگنال‌های عصبی ایجاد شود که باعث ایجاد احساس خارش می‌شود و باعث می‌شود افراد لکه‌های خود را دستکازی کنند یا خراش دهند. این باعث تشدید تحریک و قرمزی پوست می‌شود.
  • اگزما (درماتیت آتوپیک) : اگزما یک اختلال پوستی است که در آن ناحیه آسیب دیده قرمز، متورم، دچار تاول یا پوسته پوسته می‌شود. این اختلال به طور معمول ژنتیکی است اما می‌تواند توسط استرس روانی ایجاد شود. به طور معمول، اگزما به دلیل جهش در ژن‌های شما ایجاد می‌شود که توانایی بدن شما برای ساخت فیلاگرین را مختل می‌کند. مقدار کم فیلاگرین باعث خشکی و تحریک پوست می‌شود. وقتی فردی احساس استرس می‌کند، بدنش کورتیزول ترشح می‌کند. کورتیزول باعث می‌شود پوست به طور غیر طبیعی چرب شود. این ناهنجاری باعث بروز اگزما می‌شود. استرس همچنین می‌تواند طول شیوع اگزما را افزایش دهد.
  • پسوریازیس : افراد مبتلا به پسوریازیس معمولاً چرخه‌هایی از بیماری را پشت سر می‌گذارند و ممکن است هر چند ماه یکبار شعله‌ور شدن بیماری را تجربه کنند. پسوریازیس با استرس روانی بدتر می‌شود. شعله‌ور شدن پسوریازیس ناشی از استرس، به این دلیل است که بدن مواد شیمیایی آزاد می‌کند که پاسخ التهابی را افزایش می‌دهد. این پاسخ باعث قرمزی، خارش و پوسته پوسته شدن پوست می‌گردد.
  • کهیر : برآمدگی‌های صورتی مایل به قرمز روی پوست است که به طور ناگهانی ظاهر می‌شود. تورم نیز یکی از علائم رایج کهیر است. شایع‌ترین علل کهیر کوتاه مدت شامل : داروها، غذاها، عفونت‌ها، نیش حشرات و بیماری‌ها هستند. ردیابی علت کهیرهای طولانی مدت کمی دشوارتر است. ممکن است ناشی از هپاتیت، عفونت، سرطان یا بیماری تیروئید باشد. تغییرات هورمونی و شیمیایی که هنگام احساس استرس در فرد رخ می‌دهد، این توانایی را دارد که باعث تحریک پوست شود. می‌تواند باعث گشاد شدن رگ‌های خونی و حتی نشت آن‌ها شود، که نتیجه آن، ایجاد لکه‌های متورم و قرمز روی پوست است .
  • آکنه روزاسه
  • بثورات پوست سر (درماتیت سبورئیک)

 

اگر استرس را از بین ببرید ، پوستتان بهبود پیدا می‌کند؟

کاهش استرس ممکن است به بهبود پوست شما کمک کند، اما به هیچ وجه "درمان" اصلی نیست. برای کسانی که بیماری‌های پوستی تشخیص داده شده دارند، مهم است که توصیه‌های متخصص پوست خود را دنبال کنند.

در زمان استرس چه اقداماتی باید انجام دهید ؟

مشکلی نیست که استرس داشته باشید. استرس داشتن یک پاسخ طبیعی است. نشانه ضعف نیست.
١. پذیرش : این اولین قدم برای کاهش سطح استرس است.
٢. مقدار زیادی آب بنوشید.
٣. رژیم غذایی سالم داشته باشید : غذاهای فرآوری شده و مملو از قند باعث التهاب بیشتر در داخل بدن شما می‌شود.
۴. ورزش کنید : ورزش، هورمون‌های شادی را ترشح می‌کند که انرژی، خلق و خو و دیدگاه شما را بهبود می‌بخشد.
۵. خواب کافی : خواب به بدن شما زمان لازم برای استراحت و بهبودی می‌دهد و خواب خوب، خلق و خو، سطح انرژی و شناخت شما را بهبود می بخشد.
۶. یک ساعت قبل از خواب، اتاقتان را تاریک کنید و هر روز در ساعت مشخصی از خواب بیدار شوید.
٧. تکنیک‌های آرام بخشی زیر را به کار ببرید :

  •  تنفس : به آرامی نفس بکشید، هوا را از طریق بینی وارد و از طریق دهان خارج کنید، به تعداد سه مرتبه چند دقیقه قبل از خواب، این کار را تکرار کنید.
  • مدیتیشن
  • یوگا
  • خواندن کتاب
  • حمام آب گرم و ماساژ
  • گوش دادن به موسیقی

استرس و تاثیر آن بر پوست

٨. از عادات عصبی خود که در زمان استرس ظاهر می‌شوند آگاه باشید. اگر زمانی که استرس دارید، صورت خود را لمس می‌کنید، می‌توانید یک دستبند ببندید تا به خود یادآوری کنید که صورت خود را آسیب نزنید.
٩. زندگی اجتماعی خود را فراموش نکنید. در این زمان‌های چالش برانگیز، با روش‌های مختلف با عزیزان و دوستان خود در تماس باشید.
١٠. با فردی صحبت کنید : به یک دوست قابل اعتماد، عضو خانواده یا درمانگر اعتماد کنید. حتی فقط دانستن اینکه یک نفر در کنارتان است می‌تواند به شما کمک کند.
١١. به مراقبت از پوست خود ادامه دهید. هر زمان که از منزل خارج می‌شوید، از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. پوستتان را مرطوب کنید - به خصوص در طول زمستان - و مهمتر از همه، به متخصص پوست خود مراجعه کنید. برنامه روتین مراقبت از پوست را هر روز حفظ کنید، حتی در روزهایی که بیش از حد خسته یا مضطرب هستید. اگر استرس باعث می‌شود احساس خستگی کنید، ممکن است نخواهید آرایش خود را پاک کنید و قبل از خواب صورت خود را بشویید. اما سعی کنید به روال خود پایبند باشید، زیرا بی‌توجهی می‌تواند مشکلات پوستی شما را بدتر کند.



تعداد بازدید از این مطلب: 37
لطفا از عکس‌های قبل و بعد بیماران در گالری تصاویر دیدن فرمایید.
آدرس: اصفهان-خ چهارباغ بالا جنب مجتمع پارک ساختمان گلستان طبقه فوقانی بانک سپه مرکز لیزر هور (دکتر مریم ملکی)

تلفن :03136662224

۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *