به‌نظر می‌رسد که ، کنه‌های دمودکس با بسیاری از انواع بیماری‌های پوستی مرتبط هستند، در حالیکه نقش آن به عنوان یک عامل خطر به تازگی در بیماری روزاسه تأیید شده است. در این مقاله دکتر مریم ملکی متخصص پوست و مو به توضیحات بیشتر پیرامون این موضوع می‌پردازد.

انگل دمودکس

ارتباط آکنه و دمودکس

اگرچه بسیاری از پزشکان متخصص پوست معمولاً ارتباط بین هجوم دمودکس و آکنه ولگاریس را رد می‌کنند، اما ارتباط بین دمودیکوز شبه‌آکنه و هجوم دمودکس در برخی از مطالعات بالینی ثابت شده است. لازم به توضیح است که متخصصان پوست به ندرت تشخیص دمودیکوز را در تشخیص‌های افتراقی خود قرار می‌دهند و احتمالاً امروزه، دمودیکوزها یا دمودیکوزهای همزمان با سایر بیماری‌ها و اختلالات پوستی، به عنوان آکنه (و سایر درماتوزهای صورت) اشتباه تشخیص داده می‌شوند. مطالعات نشان داده است که تراکم دمودکس نقش مهمی در دمودکوزیس بازی می‌کند. همچنین کاهش تراکم دمودکس و کاهش علائم بالینی پس از درمانهای ضد دمودکس، بصورت غیر مستقیم، ارتباط بین دمودکس و دمودکوزیس شبه‌آکنه را ثابت می‌کند.

در آکنه ولگاریس، با بلوغ نوجوانان، آندروژن ترشح می‌شود و غدد سباسه یا همان غدد چربی آنها، بالغ می‌شود و منجر به آکنه بلوغ می‌شود. در عین حال، غدد چربی بالغ ممکن است احتمال هجوم دمودکس را بیشتر کند. آسیب فولیکول‌های مو و غدد چربی ناشی از تکثیر کنه دمودکس، با آکنه بلوغ همپوشانی دارد و آنگاه است که می‌تواند علائم آکنه را تشدید کند. برعکس، آلودگی به Demodex ممکن است نقش بیماری‌زای مستقیمی در دمودیکوز آکنه مانند بزرگسالان داشته باشد. عوامل ایجاد کننده آکنه بلوغ (مانند ترشح بیش از حد آندروژن) دیگر در بزرگسالان وجود ندارد. آسیب مستقیم فولیکول‌های مو و غدد چربی ناشی از آلودگی بیش از حد Demodex باید یکی از دلایل دمودیکوزیس آکنه مانند بزرگسالان باشد.

آکنه حاصل از انگل دمودکس

آیا دمودکس جزو فلور طبیعی است؟

برخی از نویسندگان کنه دمودکس، عقیده دارند، دمودکس در بزرگسالان، به طور تصادفی در پوست یافت می‌شود، یا جزو فلور طبیعی پوست است. با این حال، تعداد فزاینده‌ای از گزارشات موردی و مطالعات اپیدمیولوژیک نشان می‌دهد که دمودکس نقش اتیوپاتوژنیک در آکنه ولگاریس دارد.

آکنه بزرگسالی و دمودکس

«آکنه پس از نوجوانی»، یا همان آکنه بزرگسالی بدون در نظر گرفتن سن شروع، در بیماران بالای ۲۵ سال دیده می‌شود. ویژگی‌های بالینی آکنه بزرگسالان و نوجوانان از جهات مختلفی متفاوت است که باید در طول درمان مورد توجه قرار گیرد. این عوامل ممکن است برخی افراد را مستعد ابتلا به «آکنه پس از نوجوانی» کند. آکنه بزرگسالی، عموماً از نظر شدت، خفیف تا متوسط ​​است، و در مقایسه با آکنه نوجوانان دارای ضایعات التهابی بیشتر و کمدون‌های کمتری است. علت بیماری آکنه بزرگسالی هنوز به طور کامل روشن نشده است. هجوم دمدوکس، باید زمانی مورد توجه قرار گیرد که درمانهای کلاسیک به ویژه در موارد آکنه بزرگسالی، بی‌اثر است. علائم متعدد مشابه دمودکوزیس شامل پاپول، پوستول، نودول و غیره است، که شبیه به آکنه ولگاریس است و این امر منجر به عدم قطعیت در تشخیص بالینی آکنه ولگاریس و مشکل در تشخیص افتراقی می‌شود. باید توجه داشت که در دمودکوزیس شبه‌آکنه، کمدون وجود ندارد. تنها در صورت تشخیص دمودکس اضافی، می‌توانیم ضایعات را با دمودکس مرتبط کنیم.

ابتلا به دمودکس، اولیه یا ثانویه؟

دمودیکوز یک اکتوپارازیتوز است که در واحد پیلوسباسه و توسط کنه Demodex ایجاد می‌شود. این بیماری ممکن است یک بیماری اولیه پوستی باشد، یا که به‌فرم ثانویه و به دنبال سایر درماتوزهای التهابی ایجاد شود. همچنین می‌تواند به عنوان یک تقلید کننده عمل کند، زیرا می‌تواند بسیاری از درماتوزهای دیگر و همچنین لنفوم پوستی را تقلید کند. همان‌طور که گفته شد، دمودیکوزیس انسانی ممکن است اولیه یا ثانویه باشد. دمودیکوز ممکن است در گیرندگان پیوند اعضا و بیماران همودیالیزی بیش از آنچه تصور می‌شد، شایع باشد.

روش‌های انتقال دمودکس

آلودگی با انگل دمودکس ممکن است از طریق تماس مستقیم با پوست فرد آلوده یا تماس غیرمستقیم از طریق وسایل شخصی آلوده مانند حوله، شانه، پتو، اسفنج یا روتختی، منتقل شود.

روش‌های انتقال دمودکس

در پایان دکتر مریم ملکی می‌افزاید شک به دمودکس، در هر بزرگسالی که به درمان‌های روتین آکنه پاسخ نمی‌دهد را باید در نظر داشت.



تعداد بازدید از این مطلب: 201
لطفا از عکس‌های قبل و بعد بیماران در گالری تصاویر دیدن فرمایید.
آدرس: اصفهان-خ چهارباغ بالا جنب مجتمع پارک ساختمان گلستان طبقه فوقانی بانک سپه مرکز لیزر هور (دکتر مریم ملکی)

تلفن :03136662224

۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *