بلفاروپلاستی پلک تحتانی به روش پینچ پوستی شامل برداشتن مقدار کمی از پوست اضافی پلک تحتانی است. پلک‌های تحتانی ساختارهای بسیار ظریف و پیچیده‌ای هستند که شامل پوست، ماهیچه و بافت همبند می‌باشند. جراحی پلک تحتانی با روش پینچ پوستی روشی با حداقل عوارض و بدون ایجاد اختلال در ماهیچه‌های عمیق‌تر و لایه‌های بافت همبند است. در این مقاله دکتر مریم ملکی متخصص پوست و مو به توضیح این جراحی و عوارض مرتبط با آن می‌پردازند.

هدف از بلفاروپلاستی پلک پایین به روش پینچ پوستی چیست؟

این روش، پوست شل یا چین‌های پوستی پلک‌های تحتانی که با روش‌های غیرجراحی مانند لایه‌برداری شیمیایی و لیزر به اندازه کافی بهبود نیافته‌اند را از بین می‌برد.

آیا بلفاروپلاستی به روش پینچ پوستی برای درمان کیست‌های برجسته و چربی‌های زیر چشم مفید است؟

خیر، برای برداشتن چربی‌های اضافی یا کیست‌های برجسته زیر چشم مفید نیست. در این موارد ممکن است بلفاروپلاستی به روش معمول یا از طریق ملتحمه انجام شود.

 

بلفاروپلاستی

بلفاروپلاستی اسکین پینچ برای چه کسانی مناسب است؟

این روش بیشتر برای افرادی مناسب است که با گذشت زمان دچار شلی پوست و چین و چروک‌های پلک تحتانی می‌شوند و از طرفی پلک‌های تحتانی آن‌ها در وضعیت درست قرار دارند.

چه کسانی برای این جراحی مناسب نیستند؟

با وجود ساده بودن این نوع جراحی، این جراحی برای همه افراد مناسب نیست. اگر پلک پایین شل باشد، پینچ پوستی ممکن است حاشیه پلک را منحرف کند. همچنین افرادی که پوست اضافه زیادی دارند، باید از روش دیگری برای برداشتن پوست اضافی استفاده کنند.

مراحل جراحی چگونه است؟

جراح از فورسپس برای گرفتن پوست اضافی پلک پایین، درست زیر مژه‌ها استفاده می‌کند. گاهی اوقات بیمار در طی این کار در وضعیت نشسته قرار می‌گیرد تا میزان برداشتن پوست اضافی با در نظر گرفتن نیروی جاذبه مشخص شود. اگر پلک پایین اکتروپیون (برگشت لبه پلک تحتانی به سمت بیرون) داشته باشد، باید همزمان کانتوپکسی یا کانتوپلاستی انجام شود. پس از بی حس کردن پلک پایین با تزریق ماده‌ای شبیه نواکائین، برشی در زیر مژه‌های تحتانی ایجاد می‌شود. برش و برداشتن پوست اضافی با استفاده از چاقوی جراحی، قیچی، لیزر، ابزار الکتریکی یا امواج رادیویی انجام می‌شود. برش به سمت کنار چشم امتداد می‌یابد و در یکی از خطوط پای کلاغی زیر چشم پنهان می‌شود. سپس پوست پلک تحتانی به سمت بالا کشیده می‌شود و چروک‌های اضافی پلک از بین می‌رود. سپس با نخ بخیه، محل برش بسته می‌شود.

بلفاروپلاستی

آیا این جراحی نیاز به بی حسی دارد؟

بله، یک داروی بی حس کننده همراه با یک داروی تنگ کننده عروق، به وسیله یک سوزن نازک، در زیر پوست پلک تحتانی برای جلوگیری از درد و کاهش خونریزی تزریق می‌شود.

مزایای بلفاروپلاستی به روش اسکین پینچ نسبت به بلفاروپلاستی به روش معمول چیست؟

در برخی از بیمارانی که بلفاروپلاستی پلک تحتانی به روش معمول انجام می‌دهند، به دلیل دستکاری عضلات زیرین، دچار عارضه کشیده شدن پلک تحتانی به سمت پایین می‌شوند. در بلفاروپلاستی به روش پینچ پوستی، دستکاری کمتری در لایه‌های عمیق‌تر پوست می‌شود. دستکاری لایه‌های عمیق‌تر پوست منجر به تورم بیشتر پلک، اسکار بیشتر و خطر بیشتر قرار گرفتن پلک تحتانی در موقعیت نامناسب می‌شود.
با این حال، بلفاروپلاستی به روش پینچ پوستی نیاز به جراح دارد تا پوست را ارزیابی کرده و مقدار مناسبی از پوست اضافی را برش زده و خارج کند تا ناهنجاری‌ پوستی بعد از جراحی رخ ندهد.

خطرات این جراحی چیست؟

هر روش جراحی خطرات خاصی به همراه دارد. اما جراحی پلک تحتانی به روش پینچ پوستی یکی از گزینه‌های مطمئن‌تر جهت از بین بردن چروک و شلی پوست پلک تحتانی محسوب می‌شود. بیشترین خطر آن، اکتروپیون یعنی کشیده شدن پلک تحتانی به سمت پایین و خارج است که در صورت برداشتن بیش از حد پوست می‌تواند ایجاد شود که به دنبال آن، به دلیل بسته نشدن کامل چشم، منجر به خشکی چشم می‌گردد.

آیا بعد از جراحی، جای زخم مشخص می‌شود؟

محل برش را می‌توان درست زیر مژه‌های پلک پایین و در امتداد خطوط پوستی ایجاد کرد، به طوریکه در معرض دید نباشد.

چه مدت بعد از جراحی، بخیه‌ها کشیده می‌شود؟

ظرف مدت ۵ روز بعد از جراحی، بخیه‌ها در مطب پزشک کشیده می‌شوند.

تا چه مدت ممکن است جای زخم ناشی از جراحی مشخص باشد؟

تا سه ماه پس از جراحی

بلفاروپلاستی

مدت زمان بهبودی چه میزان است؟

از آنجایی که در این جراحی لایه‌های عمیق‌تر پلک درگیر نمی‌شوند، زمان بهبودی کوتاه‌تر است. افرادی که دچار گزگز پوستی می‌شوند، پس از حدود دو هفته بهبود می‌یابند.

بعد از جراحی چه مراقبت‌هایی لازم است؟

تا زمانی که بخیه‌ها کشیده نشده‌اند، باید یک پماد آنتی‌بیوتیک در محل جراحی به صورت روزانه استفاده شود.



تعداد بازدید از این مطلب: 18
لطفا از عکس‌های قبل و بعد بیماران در گالری تصاویر دیدن فرمایید.
آدرس: اصفهان-خ چهارباغ بالا جنب مجتمع پارک ساختمان گلستان طبقه فوقانی بانک سپه مرکز لیزر هور (دکتر مریم ملکی)

تلفن :03136662224

۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *