با شروع فصل بهار و زنده شدن طبیعت ، گردهافشانی گلها و تغییر دما ، بعضی از آلرژی و بیماریهای ویروسی شایع میشوند.
آلرژیها اغلب بر اثر گردهافشانی گلها ، مایتهای هوایی ، کرک و پرزهای بدن پرندگان و یا بر اثر خوردن موادغذایی حساسیتزا بهوجود میآیند که با علائمی مانند آبریزش بینی ، سرفه و عطسه ظاهر میشوند.
این بیماری در فصل بهار به تب یونجه معروف است. بهغیر از آلرژیهای فصلی ، ویروسهای دیگری هم ممکن است در محیط اطراف ما وجود داشته باشند ، مانند: آبلهمرغان ، سرخک ، سرخجه و غیره.
این قبیل بیماریها غالباً در کودکان زیر 10 سال شایع است اما گاه بزرگسالان را نیز در فصل بهار درگیر میکند.
بیماریهای ویروسی فصل بهار
بیماریهای ویروسی ، در فصل بهار ، در کودکان ، بهصورت ناگهانی بروز کرده و با دانههای ریز قرمزرنگ در قسمتهای مختلفی از نواحی بدن آنها ظاهر میشوند.
این بیماریها در سنین بلوغ ممکن است با درد مفاصل همراه باشد.
ویروسهای فصل بهار به چند گروه تقسیم میشوند ، دستهای از این ویروسها ، ضایعات پوستی ایجاد میکنند. مانند: سرخک ، سرخجه ، آبلهمرغان. برخی موارد نیز بیماریهای گوارشی ایجاد میکنند و همراه با اسهال و استفراغ هستند.
دسته دیگر ویروسهای بهاری قسمت هایدیگر بدن را درگیر میکند مانند: اریون و آنسفالیت. این بیماریها مسری هستند و از راه دهان و دستهای آلوده به افراد دیگر سرایت میکند.
اینگونه ویروسها در مخاط بینی و گلو باقی مانده و با عطسه و سرفه در هوا پراکنده میشود و تا مدت طولانی در محیط وجود دارد.
بیماریهای ویروسی فصل بهار معمولاً با نشانههایی روی پوست بیمار همراه است. اینگونه ویروسها نگهدارنده هستند و داروی قطعی که بخواهد آن را ریشهکن کند وجود ندارد. اما با انجام واکسیناسیون در سنین پائین میتوان از خطر ابتلا در بزرگسالی کاست اما در هر حال ضایعات پوستی ناشی از آن گریزناپذیر است.
بیماریهای ویروسی مانند آبله روی سطح پوست در هر جای بدن ممکن است ظاهر شود. تاولهای ناشی از این بیماری در مناطق سطح پوست گسترده میشوند. تاولها در مدت کوتاهی ترکیده و معمولاً با خارش همراه میشود.
بنابراین بهتر است با تجویز پزشک از پماد های مخصوص برای درمان آبله استفاده شود. با مصرف داروها و پمادهای مناسب طول دوره بیماری کوتاهتر میشود.
بهتر است تاولها دستکاری نشود. علاوه بر آن تعریق پوست و گرمای هوای منزل شدت بیماری را بیشتر میکند بنابراین لازم است بیمار مرتب دوش آب ولرم بگیرد و از هوای خنک استفاده کند.
این روش به بیمار کمک میکند تا سریعتر بهبود پیدا کند. اگر بیماری آبلهمرغان با سردرد و یا علائم تنفسی همراه باشد لازم است بیمار سریعاً به متخصص داخلی مراجعه کند.
زونا
ویروسهایی که از طریق آبله ، سرخک و سرخجه از فردی به فرد دیگر منتقل میشود ، در کودکان خطر جدی در پی ندارد.
اما در افراد بزرگسال ممکن است مدت زمان بیشتری طول بکشد تا بیمار درمان شود. شکل دوم آبله زونا نام دارد که در سن
15 ـ 10 ســـــالگی ویروس آبله ممکن اســـت در سیستم اعصـــــــــــاب بدن باقی بماند. این ویروسهــــــــا فعال نمیشوند و ممکن است به علت کاهش سیستم ایمنی بدن حتی با یک تب و یا خستگی ، که در بدن نهفته بوده است تبدیل به زونا شود.
این بیماری معمولاً نواحی خلفی بدن را درگیر میکند ، مانند دست ، پشت پا و قسمتهایی از پشت بدن ، همراه با ضایعات آبدار و خارش پوست است.
در صورت مشاهده اینگونه ضایعات بهتر است از قرص و یا پماد مناسب برای التیام خارش استفاده کرد و شدت و حدت آن را کم کرد.
زونا قابل سرایت نیست ، اما ممکن است افرادی را که هنوز به بیماری مبتلا نشدهاند درگیر کند. در چنین شرایطی بهتر است از تماس با این افراد اجتناب کرد.
زونا یک بیماری جلدی پوست است ، میگوید: این بیماری از کودکی در ریشه اعصاب باقی میماند و با ضعف بدنی ، قند خون ، سرطان و یا بالا رفتن سن ، اعصاب ستون مهرهها از داخل دردناک می کند.
در سنین بالا با کاهش سیستم ایمنی بدن ، فرد مبتلا به زونا دیرتر مداوا میشود و گاهی مدتها بیمار احساس درد و ناراحتی میکند. آبلهمرغان در دوران کودکی نیاز به مصرف دارو ندارد ، اما هنگام ابتلا به زونا در بزرگسالی باید از داروهای ضدویروسی استفاده کرد.
به هرحال بیماری زونا نباید نادیده گرفته شود در صورتی که این بیماری شدت پیدا کند ممکن است عوارضی همچون زونای چشمی که سبب کاهش بینایی میشود به همراه داشته ، به هنگام مشاهدات هرگونه ضایعات پوستی باید بلافاصله به پزشک مراجعه کرد.
داروها و مسکنهایی که تجویز میشود التهاب و درد و قرمزی پوست و چشم را کمتر میکند.
در صورت مشاهده زونای چشمی میبایست بیمار را از خاراندن ضایعهای که در چشمش ایجاد شده منع کرده و با کمپرس آبگرم و تمیز نگهداشتن چشم از عوارض خطرناک آن جلوگیری کرد.
بنابر این زونای چشمی را باید جدی گرفت چون ممکن است التهاب شدید باعث افزایش فشار به اعصاب داخل چشم و در نتیجه نابینایی شود.
مقابله با ویروسها
ـ در صورت مشاهده یکی از علائم سرخک ، سرخجه ، آبله و اریون سریعاً به پزشک مراجعه شود.
ـ اگر یکی از علائم در کودک دیده شده از رفتن او به مهد و مدرسه خودداری شود.
ـ افراد سالمند ، زنان باردار و بیماران خاص از تماس با افراد آلوده پرهیز کنند.
ـ برای شایع نشدن بیماری از ماسک استفاده شود.
ـ شستن مرتب دستها با آب و صابون در عدم انتقال ویروسها مؤثر است.
ـ شستن سبزیها و میوهها با مواد ضدعفونیکننده مانع از سرایت میکروب ها و ویروسها میشود.
به عقیده متخصصان اغلب در مکانهای عمومی این قبیل ویروسها فعال هستند و از فردی به فرد دیگر سرایت میکنند.
با رعایت اصول بهداشتی و همچنین تزریق واکسیناسیون به موقع خطر ابتلا کاسته میشود. احساس مسئولیت همگانی یک جامعه سلامت آن جامعه را تضمین خواهد کرد.

لطفا از عکسهای قبل وبعد بیماران درگالری عکس دیدن فرمایید.

آدرس:اصفهان- خ چهار باغ بالا جنب مجتمع پارک ساختمان گلستان طبقه فوقانی بانک سپه مرکز لیزر هور (دکتر مریم ملکی )