روش ها و راهبردهای غلط و غیرعلمی و مضر در کاهش وزن نظیر محدود کردن و بعضاً حذف دریافت غذا و مایعات، ایجاد دی هیدراسیون و تعریق فراوان در اثر پوشیدن البسه گرمازا، افزایش تمرینات در محیط گرم، استفاده از سونا و مصرف مواد دیورتیک و مسهل می تواند خطرات مهم برای سلامتی را در برداشته باشد که متأسفانه امروزه حتی باعث مرگ نیز شده است.

از میان این عوارض می توان به افزایش خستگی، نگرانی، عصبانیت و تندخویی، احساس گوشهگیری و عزلت، کاهش حجم پلاسمای خون که باعث اختلال در عملکرد سیستم قلب میشود (نظیر افزایش ضربان قلب و کاهش حجم ضرب های و برون دهقلبی)، کاهش جریان خون در ناحیه گلومرولی و در نتیجه کاهش میزان فیلتراسیون کلیوی، تخلیه گلیکوژن عضله و کبد، افزایش از دستدهی الکترولیت ها، کاهش مصرف اکسیژن و اختلال در تنظیم درجه حرارت بدن اشاره کـــرد.

چنانچه ازیک برنامه غذائی اصولی پیروی کنید و وزن خود را تدریجا کاهش دهید (4-2 کیلوگرم درماه) نه تنها دچارعوارض نخواهید شد بلکه لاغری ایجاد شده ماندگارو امکان چاق شدن مجدد شما کم خواهد بود.
یک رژیم غذائی اصولی شامل همه گروه های غذائی است و در آن کربوهیدرات های پیچیده ( نان و غلات و … )، میوه و سبزیجات به مقدار زیاد،انواع پروتئین های مفید ( گوشت مرغ ، ماهی و حبوبات) و لبنیات به مقدار متوسط وچربی،مغزهای گیاهی و مواد قندی ساده (قند و شکر و شیر ینی جات) به مقدار کم وجود دارد.
به عبارت دیگر تنها کسانی دچار عوارض کاهش وزن می شوند که وزن خود را به سرعت کاهش دهند و از رژیم های غذائی غلط و غیراصولی پیروی کنند.
همان طور که می دانیم بدن برای انجام اعمال حیاتی وفعالیت های طبیعی خود به مقدار مشخص کالری ومواد مغذی نظیر پروتئین،کربوهیدرات،ویتامین واملاح و … نیازدارد.

رژیم‌ های غذائی غلط آن دسته از رژیم‌ های غذایی هستند که وعده لاغر شدن سریع را می دهند و به همین خاطر توجه افراد چاق رابه خود جلب می کنند اما در این رژیم ها مواد مغذی کافی به بدن نمی رسد وبه همین خاطر سوتغذیه وعوارض ناشی ازآن بروز می کند. بعلاوه لاغری ایجاد شده دائمی نیست و چاقی معمولا بسرعت بازگشت می کند.

  1. رژیم های کم خوری: مصرف همه مواد غذائی را محدود می کنند.
  2. رژیم های تک قطبی: شامل یک یا دو نوع ماده غذائی است و بقیه مواد غذائی مصرف نمی شوند مانند رژیم گریب فروت،سوپ کلم،سیب ، انگور،رژیم پرپروتئین و….
  3. رژیم هائی که ماده غذائی خاصی خذف می شود: مثلا مواد نشاسته ای مانند نان،برنج وسیب زمینی.
  4. آب درمانی: فقط آب و کمی دم کرده های گیاهی مصرف می شوند و عملا هیچ نوع ماده غذائی به بدن نمی رسد.

سفیدشدن وریزش موها وچین وچروک و شل شدن پوست صورت و بدن از عوارض بسیار شایع این رژیم ها هستند.

سایر عوارض عبارتند از:

پوسیدگی دندان ها،پوکی استخوان، افت فشار خون،ضعف بدن وسرگیجه،ناراحتی های گوارشی،ضعف اعصاب، سنگ صفرا و….

آیا می توان از عوارض گفته شده پیشگیری کرد؟

بلی. با داشتن یک رژیم غذائی اصولی با کالری مناسب می توانیم هم وزن بدن را کاهش دهیم و هم مواد غذائی کافی را به بدن رسانده و از عوارض گفته شده پیشگیری کنیم.

اثرات منفی در دوره های تکراری کاهش وزن

  1. خطر افزایش وزن.
  2. تجمع چربی در قسمت فوقانی بدن.(چربی احشایی)
  3. اختلالات چربی و لیپوپروتئین.
  4. مشکلات تولید مثلی. (نازائی)
  5. اختلالات مواد معدنی استخوانی.

کاهش وزن از طریق رژیم غذایی همراه با ورزش

این روش بهترین و اصولیترین روش برای کاهش وزن و داشتن وزن ایده آل است. در این روش از یک رژیم غذایی برنامه ریزی شده همراه با ورزش متعادل (مانند پیاده روی) استفاده می شود. این روش سلامت جسم و روح را به ارمغان می آورد و عوارضی مانند ریزش مو و چروکیدگی پوست و … را درپی نخواهد داشت. در طی رژیم باید عادات غذایی گذشته را ترک کنید و به عادات غذایی جدید انس بگیرید که این مهمترین اصل در درمان چاقی است.
با توجه به موارد فوق بهترین و سالمترین راه حل ارائه شده در مورد درمان چاقی این موارد می باشد:

الف) رژیم غذایی صحیح
ب) ورزش مناسب و کافی
ج) تغییر رفتار و اصلاح عادات بد غذایی

توصیه های عملی و کاربردی

به نمونه ای از نکات و راهکارهای اساسی تغذیه ای برای رسیدن به سطح مطلوب و بهینه آمادگی در زیر اشاره شده است که بکارگیری و اجرای صحیح آن در درجه اول به طور انفرادی و سپس گروهی یا تیمی می تواند متضمن کسب موفقیت و رفع کننده علل ناکامی و شکست ها با شد:

  • محاسبه و تخمین انرژی مورد نیاز (کیلوکالری)

  • تأمین انرژی لازم از طریق غذا با در نظر گرفتن نسبت اجرای انرژی تام: پروتئین 15-12%، چربی 30% (با رعایت نسبت 10% اشباع، 10% پلی، 10% مونو)، کربوهیدرات بیش از 55% که درصد بیشتر آن از نوع کربوهیدرات مرکب یا پیچیده باشد، (با حصول اطمینان از تأمین 5/1-8/. گرم پروتئین در کیلوگرم وزن بدن و 600-500 گرم کربوهیدرات در شبانه روز).
  • رعایت تعادل و تنوع غذایی با تأکید بر استفاده از گروه های غذایی و تهیه و تنظیم بر اساس عادات و الگوهای سازگار.
  • تأمین آب، عناصر، ویتامین ها و فیبرغذایی مورد نیاز.
  • پرهیز از مصرف بی رویه نمک در رژیم غذایی، زیرا نمک می تواند عاملی جهت تشدید وضعیت دی هیدارسیون باشد.
  • پرهیز از مصرف بی رویه منابع پروتئینی که عامل افزایش فعالیت کلیه و از دست دادن آب اضافی از بدن و افزایش مصرف چربی همراه آن، از دست دهی کلسیم و در درازمدت پیدایش پوکی استخوان، بیماری کیسه صفرا و افزایش چربی خون می باشد.
  • طراحی صحیح برنامه غذایی یا رژیمی
  • اطمینان از دریافت مایعات کافی
  • حفظ وزن بدنی سالم و ایده آل از طریق تنظیم ارتباط بین دریافت غذای متعادل و فعالیت بدنی
  • انجام مشاوره با متخصصان مربوطه در مواقع ضروری.

لطفا از عکسهای قبل وبعد بیماران در گالری عکس دیدن فرمایید.

آدرس: اصفهان- خ چهار باغ بالا جنب مجتمع پارک ساختمان گلستان طبقه فوقانی بانک سپه مرکز لیزر هور (دکتر مریم ملکی)

تلفن :03116662224


تعداد بازدید از این مطلب: 0
لطفا از عکس‌های قبل و بعد بیماران در گالری تصاویر دیدن فرمایید.
آدرس: اصفهان-خ چهارباغ بالا جنب مجتمع پارک ساختمان گلستان طبقه فوقانی بانک سپه مرکز لیزر هور (دکتر مریم ملکی)

تلفن :03136662224

۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.