امروزه تاثیر تغذیه مناسب در حفظ سلامت بدن بر کسی پوشیده نیست و تمایل به خوردن امری طبیعی است اما اگر تنوع و تعادل در رژیم غذایی رعایت نشود سلامت فرد به خطر می‌افتد. عادات نامطلوب و انتخاب نادرست مواد غذایی به کمبود مواد مغذی بدن منجر می‌شود و در سلامت انسان اختلال ایجاد می‌کند. مواد مغذی برای عملکرد طبیعی بدن لازم و ضروری هستند و دریافت نکردن آن‌ها به مقدار کافی و زیاده‌روی در مصرف بعضی از مواد بی‌ارزش غذایی باعث برهم خوردن تعادل بدن و بروز مشکلات و عوارض مختلفی می‌شود.

به گفته دکتر مریم ملکی متاسفانه بسیاری از افراد برای کاهش وزن خود بدون مشورت با کارشناسان تغذیه به رژیم‌های سخت و گیاه‌خواری روی می‌آورند که عوارض و مشکلات زیادی را به همراه دارد. رژیم‌های خیلی سخت با کالری کمتر از 1200در روز سلامتی را به دلیل پرخوری پس از رژیم و بازگشت به چاقی به خطر می‌اندازد.

رژیم‌های سخت و بدون مشورت با کارشناسان تغذیه عوارض جانبی نامطلوبی نظیر تهوع، تحمل نکردن سرما، ریزش مو، سنگ کیسه صفرا و نامنظمی سیکل قاعدگی را به همراه دارد. رژیم‌های غذایی که شامل مصرف زیاد مایعات است سبب می‌شود پروتئین و سدیم بدن خیلی کم شود و فرد در معرض کمبود سدیم، حالت تهوع، گیجی، سرگیجه و در موارد شدید کما قرار گیرد.رژیم‌های غذایی که در آن‌ها ماهی، تخم مرغ، سبزیجات و دیگر غذاهای دریایی وجود ندارد و از اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 بی‌بهره است، سلامت قلب و عروق، چشم و عملکرد ذهنی را به خطر می‌اندازد.

گیاه‌خواران اغلب در معرض خطر کمبود روی هستند افرادی که رژیم گیاه خواری دارند باید غذاهای غنی شده با روی نظیر غلات کامل غنی‌شده، حبوبات و فرآورده‌های سویا مصرف کنند. همچنینمصرف نکردن شیر، تخم مرغ و گروه گوشت در این افراد باعث کاهش ویتامین B12 و افزایش خطر بیماری‌های قلبی-عروقی می‌شود. خطر کمبود ویتامین B12 در افرادی که رژیم‌های غذایی سخت دارند کمبود ویتامین B12 منجر به بروز نشانه‌های عصبی و روانی شامل حرکات نامتعادل بدن، تعادل نداشتن، افسردگی، اختلالات روحی، حرکتی و تمرکز و کم خونی می‌شود.اگر گیاه‌خواران با مشورت با کارشناسان یا متخصصان تغذیه به گرفتن رژیم غذایی اقدام کنند می‌توانند از بیماری‌های قلبی-عروقی، چاقی، دیابت نوع 2 و بعضی از انواع سرطان‌ها نظیر سرطان کولون و رکتوم در امان باشند. به منظور اجتناب از کمبود ویتامین B12 باید به طور منظم از غذاهای غنی از این ویتامین نظیر برنج یا سویای غنی شده، غلات و جایگزینی‌های گوشت و مخمرها استفاده کرد.

استفاده از منابع گیاهی غنی از کلسیم مانند سبزی‌های برگ سبز و تیره، خمیر سویا و سبزی‌های خانواده کلم و مصرف غذاهای غنی شده با کلسیم شامل غلات آماده، سویای غنی شده با کلسیم و نوشیدنی‌ها نظیر شیر سویای غنی شده با کلسیم برای افرادی که رژیم گیاه‌خواری دارند مفید و مناسب است. گیاه‌خواران باید به طور منظم غذاهای گیاهی غنی از اسیدهای چرب امگا 3 مانند گردو، فرآورده‌های سویا و شاهدانه نیز مصرف کنند.

رژیم‌های غذایی سخت و طولانی مدتی که افراد به منظور لاغری می‌گیرند، باعث سفیدی و ریزش موها به خصوص در زنان و دختران جوان می‌شود.
استرس و فشارهای عصبی یکی از علل اصلی ریزش موها به شمار می‌رود، اما در شرایط فعلی که بسیاری از افراد و به خصوص دختران جوان تمایل به لاغری دارند، ادامه رژیم‌های لاغری در آن‌ها منجر به ریزش و سفیدی موها شده است.

غذا نخوردن و به دنبال آن کمبود ویتامین‌ها و مواد مورد نیاز بدن به همراه استفاده از برخی داروها، عامل مهمی در مشکل ریزش موها محسوب می‌شود. پوست تا زمانی که فرد رژیم غذایی سختی را که به منظور لاغری در پیش گرفته، ادامه می‌دهد ریزش مو هم در او ادامه دارد; اما در بیشتر موارد بعد از کنار گذاشتن رژیم غذایی و مصرف غذاها و ویتامین‌های مورد نیاز بدن ریزش مو نیز متوقف می‌شود. مواردی هم مشاهده شده است که با کنار گذاشتن رژیم لاغری، مشکل بازسازی موها بهبود نمی‌یابد.

نقش تغذیه در سفیدی موها

سفید شدن موها یا به علت عوامل ژنتیکی و ارثی است و یا عوامل محیطی در ایجاد آن نقش دارد که در بین عوامل محیطی، عامل تغذیه بیشترین تاثیر را دارد. مواردی هم مشاهده می‌شود که افراد در نوجوانی و در زیر 20 سالگی دچار سفیدی مو می‌شوند که این مشکل دلایل مختلفی از جمله ژنتیک، ابتلا به لک و پیس در موها دارد و یا ممکن است ناشی از تغذیه آن‌ها باشد.

  • در مشکل سفید شدن موها به تدریج ملانوسیت مو که حاوی رنگدانه‌های مو است، ازبین می‌رود.
  • سفید شدن مو به طور طبیعی در سنین بالای 30 سالگی مشاهده می‌شود و افرادی که در سنین پایین‌تر دچار مشکل سفیدی مو می‌شوند، به طور ژنتیکی زمینه سفید شدن موها را داشته‌اند.
  • مشکل لک و پیس، سلول‌های ملانوسیت مو که رنگدانه‌های پوست را تشکیل می‌دهد ازبین می‌برد و موها سفید و بی‌‌رنگ می‌شود.
  • تغذیه یکی از عوامل مهم در سفیدی موها است، همچنین رژیم‌های سخت وکاهش وزن زیاد درطول مدت کوتاه سبب شلی وافتادگی بازوها و ران‌ها، سینه‌ها می‌گرددو پوست نواحی مختلف بدن خشکوشکننده می‌شودکه برگرداندن آن به حالت عادی کاری بسیار دشوار است.

لطفا از عکس‌های قبل و بعد بیماران در گالری عکس دیدن فرمایید.

آدرس: اصفهان-خ چهار باغ بالا جنب مجتمع پارک ساختمان گلستان طبقه فوقانی بانک سپه مرکز لیزر هور (دکتر مریم ملکی)

تلفن :03116662224

لطفا از عکس‌های قبل و بعد بیماران در گالری تصاویر دیدن فرمایید.
آدرس: اصفهان-خ چهارباغ بالا جنب مجتمع پارک ساختمان گلستان طبقه فوقانی بانک سپه مرکز لیزر هور (دکتر مریم ملکی)
تلفن :03136662224

۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.