تبخال دستگاه تناسلی

تبخال دستگاه تناسلی (Genital Herpes) یک بیماری مقاربتی است که از طریق رابطه جنسی منتقل میشود (STD). این بیماری مقاربتی باعث ایجاد تبخال میشود که ضایعاتی تاولی شکل و دردناک هستند. تاولها ممکن است پاره شده و مایعات داخل آنها خارج شود. حدود 16% از افراد 14 تا 49 ساله دچار این بیماری مقاربتی هستند.
چه عواملی باعث ایجاد تبخال تناسلی میشود
دو نوع ویروس هرپس سیمپلکس (herpes simplex ) باعث تبخال تناسلی میشود: ویروس HSV-1 که معمولاً باعث تبخال لب میشود و ویروس HSV-2 که معمولاً باعث تبخال تناسلی میگردد.
این ویروسها از طریق غشای مخاطی وارد بدن میشوند. غشای مخاطی لایه نازکی از بافتها است که سطح داخلی منافذ بدن را میپوشاند. غشای مخاطی در بینی، دهان و اندامهای تناسلی وجود دارد.
به محض این که ویروس وارد بدن شده میتواند خود را به سلولها برساند و در سلولهای عصبی لگن جایگری نماید. ویروسها به سرعت تکثیر میشوند و یا به سهولت خود را با محیط سازگار میکنند به همین علت مقابله با آنها دشوار است.
هر دو نوع ویروس هرپس سیمپلکس در مایعات بدن فرد آلوده از جمله بزاق، منی و ترشحات واژن وجود دارند.

علائم تبخال تناسلی چیست؟
اولین بروز تاول ممکن است خیلی زود (ظرف دو روز پس از آلودگی به ویروس) ٍو یا دیر (30 روز پس از آلودگی) پدیدار شود. علائم عمومی تبخال تناسلی برای مردان به صورت ایجاد تاول هایی که آلت تناسلی، کیسه بیضه یا باسن (نزدیک یا اطراف مقعد) بروز مینماید. علائم عمومی آن برای زنان عبارت است از ایجاد تاول هایی در اطراف یا مجاورت واژن، مقعد و باسن.
علائم عمومی تبخال تناسلی برای مردان و زنان عبارتند از:
تاولها ممکن است در ناحیه دهان یا لبها، صورت و هر جای دیگری که در تماس با ناحیه آلوده قرار گرفته است پدیدار شود
محل آلوده اغلب شروع به خارش یا سوزش میکند و پس از آن تاولها نمایان میشوند
تاولها ممکن است زخمی (زخمهای باز) و حاوی ترشحات چرکی باشند
ممکن است ظرف یک هفته پس از بیرون زدن تاولها، پوسته ای بر روی آنها شکل بگیرد
غدد لنفاوی ممکن است متورم شوند. عدد لنفاوی با عفونت و التهاب در بدن مبارزه میکنند.
ممکن است سردرد، بدن درد و تب را تجربه نمایید
علائم عمومی تبخال تناسلی برای کودکی که با این مشکل متولد میشود (ویروس را در زایمان طبیعی از مادر دریافت کرده است) ممکن است شامل ایجاد زخمهایی در ناحیه صورت، بدن و ناحیه تناسلی باشد. کودکانی که با تبخال تناسلی متولد میشوند ممکن است دچار عوارض بسیار شدید آن شوند که به صورت زیر است:
کوری
آسیب مغزی
مرگ
بنابراین بسیار مهم است که در دوران بارداری مشکل تبخال تناسلی را به اطلاع پزشک برسانید. برای پیشگیری از انتقال ویروس به کودک در هنگام زایمان اقداماتی انجام میشود برای مثال ممکن است سزارین بر زایمان طبیعی ارجحیت داده شود.

تشخیص تبخال تناسلی
معمولا پزشک میتواند با معاینه ویروس این وضعیت را تشخیص بدهد. با این حال همیشه این کار لازم نیست و ممکن است تنها از طریق آزمایش بتوان تشخیص داد.
آزمایش خون میتواند وجود ویروس هرپس سیمپلکس را بیش از شروع تاولها تشخیص دهد. بنابراین در صورتی که فکر میکنید در معرض این ویروس قرار گرفتهاید به پزشک مراجعه کنید حتی اگر هنوز علائمی مشاهده نمیکنید.

درمان تبخال تناسلی چگونه است؟درمان میتواند تبخال ها را کاهش دهد اما درمان قطعی برای این وضعیت وجود ندارد.
داروهای درمان تبخال تناسلی
داروهای ضد ویروسی میتواند به تسریع بهبودی تبخال ها و کاهش درد کمک نمایند. ممکن است داروها با مشاهده اولین علائم تجویز شود تا علائم کاهش یابد. افرادی که تاولها در آنها پدیدار میشود میتوانند با مصرف داروهای تجویزی، احتمال بروز مجدد آن در آینده را کاهش دهند.

مراقبتهای خانگی
با استفاده از مواد شوینده ملایم در هنگام حمام کردن نواحی تناسلی را تمیز کنید. همیشه محل عفونت را خشک و تمیز نگه دارید. از لباس زیر نخی راحت استفاده کنید.

تبخال تناسلی در بارداری
مسلماً در دوران بارداری نگران سلامت کودک خود هستید. تبخال تناسلی میتواند به هنگام زایمان طبیعی به کودک انتقال پیدا کند. بنابراین حتماً باید هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید و موضوع را به اطلاع او برسانید.
پزشک نکات مهم در مورد پیشرفت زایمان، در حین آن و پس از آن به شما میگوید و داروهایی برای ایمنی کودک در حین زایمان تجویز مینماید. همچنین ممکن است روش سزارین را برای زایمان شما در نظر بگیرد. تبخال تناسلی ممکن است عوارضی مانند سقط جنین و یا زایمان زودرس به دنبال داشته باشد.

دورنمای درمان تبخال تناسلی
نباید رابطه جنسی محافظت نشده داشته باشید. حتما در هنگام رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید.
هیچ درمان قطعی برای تبخال تناسلی وجود ندارد اما این وضعیت را میتوان با دارو مدیریت کرد. این بیماری در بدن در حالت خاموش میماند تا چیزی آن را تحریک نماید. هنگامی که تحت استرس قرار دارید یا خسته یا بیمار هستید ممکن است این ویروس تحریک و فعال شود. پزشک روشهایی برای مدیریت این بیماری به شما ارائه میکند.