درمان تب خال :
تب خال عبارت است از یک عفونت ویروسی مسری و شایع که بوسیله ویروس هرپس سیمپلکس رخ می دهد تبخال گاهی با زرد زخم اشتباه گرفته میشود. در این بیماری، معمولاً لبها، لثه ها و ناحیه دهان، ندرتاً قرنیه، و گاهی ناحیه تناسلی گرفتار میشوند.

عوامل افزایش دهنده خطر ابتلا به تب خال :
تب، آنفلوآنزا ، سرماخوردگی، فشارهای روحی و روانی ، صدمات به لب یا جراحیهای روی نواحی دهان و لب، قاعدگی، سوء تغذیه ،مراجعه به دندانپزشکی که معمولاً دهان حین انجام کار بیش از حد معمول باز میشود و قرار گرفتن در معرض نورخورشید از جمله شرایطی هستند که فرد را مستعد بروز تب خال می کند

علائم بیماری تب خال :
پیدایش تاولهای بسیار کوچک و دردناک معمولاً در اطراف دهان، و گاهی روی ناحیه تناسلی. این تاولها گروهی ظاهر میشوند و در اطراف هر کدام یک حلقه قرمز وجود دارد.داخل این تاولها مایع وجود دارد اما پس از مدتی تاولها خشک شده و ناپدید میشوند.اگر چشم نیز دچار عفونت شود، علایمی چون درد و قرمزی چشم، احساس این که در چشم چیزی وجود دارد، حساسیت به نور، و اشک ریزش بروز میکنندبهبود خود به خودی در عرض چند روز تا یک هفته و گاهی بیشتر اتفاق می افتد عود تبخال امری معمول است. ویروس برای تمام عمر در بدن باقی میماند اما معمولاً در حالت خفته قرار دارد.

برای درمان بیماریذ:
1- مایعات خنک بنوشید یا بستنی یخی بجوید تا ناراحتی کمتر شود.
2- در 24 ساعت اول پس ظاهر شدن ضایعات پوستی، یک تکه یخ را تا حدود یک ساعت روی محل قرار دهید. این کار ممکن است باعث تسریع بهبودی شود.
3- به هیچ وجه چشم دچار عفونت هرپسی را نمالید
4- برای پیشگیری از عود مجدد بیماری، زمانی که قرار است مدت زیادی را در بیرون از خانه بگذارنید، روی لبهای خود پماد اکسید روی یا کرم ضدآفتاب بمالید.
5- استفاده از کرم ضد ویروس آسیکلوویر و قرار دادن لایه نازکی از آن با استفاده ازگوش پاک کن بر روی تب خال هر شش ساعت در بهبود آن موثر است.
6- دستکاری نکردن ضایعات یکی از راههای درمان بیماری است
7- از خود درمانی چشم دچار عفونت با ویروس هرپس اجتناب کنید
8- دراین حالت مسواکی نو برای شستشوی دندانها انتخاب کنید و بعد از بهبود بیماری حتماً آن را دور بیندازید.
9- مصرف لبنیات و سیب زمینی به دلیل دارا بودن لیزین باید افزایش یابد و از خوردن شکلات، کاکائو، غلات، بادام زمینی و ژله خودداری کنید.
10- در نهایت ورزش، تمدد اعصاب و دورکردن افکارمنفی و کاهش فشارعصبی واسترس در درمان و پیشگیری از تب خال موثرند

اگر در موقع زدن تب خال این شرایط را داشتید به پزشک مراجعه نمائید:
۱. ظاهر شدن ضایعاتی روی پوست ناحیه تناسلی، شبیه آنچه در اطراف دهان زده است.

اگر یکی از موارد زیر همراه با تبخال رخ دهد:
علایم عفونت باکتریایی ثانویه، مثل تب، وجود چرک به جای مایع روشن در داخل تاولها، سردرد، و درد عضلانی.

نکاتی درباره تبخال ناحیه تناسلی عفونت اعضاء تناسلى و نواحى مقعد با ویروس تبخال ساده یکى از شایعترین بیمارىهاى مقاربتى است. علائم ۴ تا ۷ روز بعد از تماس جنسى شروع مىشود که ابتدا بهصورت سوزش موضعى است.مدت کوتاهى بعد از آن تاولهاى کوچک پر از مایعى بروز مىکنند که در صورت پارگی زخمى مىشوند.این زخمها دردناک هستند و پوست ختنهگاه، نوک و جسم آلت در مردان و لبهاى فرج، کلیتوریس، مهبل، و دهانه رحم در زنان ظاهر مىشوند.

تاولها ۳ تا ۵ روز باقى مىمانند و طى ۱۰ روز با گذاشتن اثر زخم یا بدون آن ناپدید مىشوند. هنگام عفونت، غدد لنفاوى کشاله ران ممکن است متورم و دردناک شوند.علائم عمومى مثل تب و کوفتگى ممکن است با این عفونت همراه باشند. بعد از بهبودى ویروس در عقدههاى عصبى ناحیه مخفى مىشود و و در فواصل زمانى مختلف پوست را دوباره عفونى کند.حملات عود بیمارى ممکن است توسط تب بالا، بیماری، آفتاب سوختگی، یا فشارهاى روحى برانگیخته شوند.

درمان بیماری تب خال :
براى درد ناشى از تبخال مسکنهائى مثل آسپیرین و استامینوفن مناسب هستند. کمپرس با سرم نمکى (یک قاشق چایخورى نمک در یک لیوان آب تسکیندهنده است و به پاکیزه نگه داشن تاولها کمک مىکند.پزشک داروى آسیکلوویر را بهصورت موضعى یا خوراکى تجویز خواهد کرد. این دارو در کاهش شدت علائم در عفونتهاى اولیه و ثانویه مؤثر است .

علت بوجود آورنده بیماری تب خال :
عفونت با ویروس هرپس که به پوست تهاجم میکند و غالباً پیش از ایجاد عفونت فعال، تا ماه ها یا سالها در آنجا باقی می ماند ویروس از طریق تماس فرد به فرد یا تماس با ترشحات بزاقی، چشمی، ادرار یا مدفوع انتقال می یابد.تاولها و زخمهای تبخال تا زمانی که بهبود نیافته باشند مسری هستند، چه در موقع اولین بروز تبخال و چه در بروز مجدد آن

برای پیشگیری از بیماری تب خال باید :
از تماس فیزیکی با افرادی که ضایعات فعال دارند خودداری کنید.
به هنگام تبخال، برای جلوگیری از انتقال ویروس، دستان خود را مرتب بشویید.
با مالیدن روزانه داروی آسیکلوویر می توان بیماری را درمان کرد