تاول
بیماری پمیفیگوس یکی از بیماری هایی است که به ندرت نامش شنیده می شود ولی بسیار شایع است و بسیاری از افراد به آن مبتلا می باشند .دکتر ملکی می گوید پمیفیگوس یک بیماری پوستی تاولی است و زمانی ایجاد می شود که دربدن فرد آنتی بادی تولید شده به پروتئین سلول های خودی حمله و سلول های اپیدرم پوست را که به طور طبیعی به هم متصل است از هم جدا می کند در واقع بیماری است که پوست بر علیه خودش اقدام می کند و باعث بروز ضایعات التهابی پوستی در قسمت های مختلف بدن از جمله صورت و دهان می باشد.

ضایعات تاولی معمولاً از عفونت های پوستی ایجاد می شوند در گذشته با ایجاد این ضایعات مبتلایان از بین می رفتند ولی خوشبختانه امروزه با روش های درمانی می توان جلوگیری کرد .ضایعات تاولی ظاهری نازیبا و بد شکل همراه با بوی بد دارند که باعث ترد شدن بیمار می شود .مهمترین روش درمانی این بیماری استفاده از روشهای کلاسیک و داروهای کورتونی است که دارای عوارض هستند و بیمار را تا حدودی آزار می دهند.

بیماری های تاولی معمولاً در سنین بالا ایجاد می شود ولی متاسفانه درایران درسنین پایین هم شاهد این بیماری هستیم که طبق تحقیقات صورت گرفته خانم ها کمی بیشتر از آقایان به این بیماری مبتلا می شوند.یکی دیگر از عواملی که در بروز آن تاثیر گذار است ژنتیک می باشد با توجه به اینکه این بیماری خود ایمن است و دقیقاً علت بروز آن مشخص نیست و امکان اینکه عواملی مانند دارو ،غذا ،محیط و عوامل استرس و حالت های روانی می تواند تاثیر گذار باشد .

تاول ها معمولاً در هر قسمت بدن می تواند ایجاد شود ،این بیماری واگیردار نیست حتی هنگامی که تاول ایجاد شده بترکد مایع درون آن باعث ایجاد تعداد تاول ها ی بیشترنمی شود و فقط یک زخم سطحی در همان ناحیه ایجاد می شود.در بیشتر بیماران تاولهای درون دهانی شایع تر است و بعد از آن در همه قسمت های بدن می تواند دیده شود.

بعضی افراد با خوددرمانی باعث بدتر شدن زخم روی مخاط دهانی می شوند که با توجه به محل درگیری علائم متفاوت خواهد بود به عنوان مثال در بینی امکان ایجاد زخم و خونریزی وجود خواهد داشت و در کانال مقعدی باعث ایجاد یبوست می شود. بهتر است با ابتلا به این بیماری هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنید زیرا هر چه بگذرد درمان مشکل تر می شود

مریم · ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ در ۱۱:۵۲ ق.ظ

سلام خانوم دکتر. مادر بنده دچار بیماری پنفیگوس هستش سالیان درازی هست که باهاش زندگی میکنه
مطالب زیادی خوندم که این بیماری ارثی هستش. یعنی امکانش هست من هم دچار این بیماری بشم؟

مریم ملکی · ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ در ۲:۰۱ ب.ظ

سلام عزیزم معمولا ژنتیکی هست ولی ارثی نیست . هیچ نگرانی نداشته باش