پس از دوران یائسگی، خانم ها به دلیل آن که هورمون استروژن بدنشان کاهش پیدا می کند، علائم متفاوتی را تجربه می کنند. از جمله این علائم تغییراتی است که در ساختار و عملکرد واژن شان ایجاد می شود. رطوبت و ضخامتی که موکوس محافظت کننده واژن شان کاهش می یابد و در نتیجه لغزندگی و تغییراتی در واژن ایجاد می شود. آتروفی واژن علت تمامی این مسائل و مشکلات است. این علائم که به واسطه آتروفی ایجاد می شوند، در روحیه ی خانم ها و رابطه جنسی شان تاثیرات نامطلوبی دارد که به آن ها را می پردازیم.

تغییرات واژن بعد از یائسگی شامل موارد زیر است:
-کاهش کلاژن
-نازک شدن دیواره واژن
-کاهش خاصیت ارتجاعی واژن
-کاهش جریان خون واژن

دیواره واژن بعد از زایمان
هنگام زایمان عضلات واژن دچار انقباضاتی می شود که باعث کشیده شدن و باز شدن دیواره واژن می شوند. این مساله روی قدرت عضلات واژن تاثیر منفی می گذارد که سبب کاهش ارتجاع واژن می شود. واژنی که دارای ارتجاع کافی نباشد (یک واژن گشاد)، لذت جنسی دوطرفه را هنگام رابطه جنسی کاهش می دهد و باعث نارضایتی زوج ها می گردد. برخی از خانم ها پس از زایمان مشکلاتی نظیر درد در رابطه جنسی، بی اختیاری در ادرار یا حتی مشکلات اجابت مزاج می شوند. حتی برخی از خانم ها پس از زایمان قادر نیستند تامپون را به خوبی در واژن خود نگه دارند و یا هنگام رابطه جنسی، صدای حرکت هوا از داخل واژن آن ها شنیده می شود.

تنگ کردن واژن بعد از زایمان
تنگ کردن واژن و سفت شدن عضلات آن به واژن قدرت انقباض بیشتری می دهد که باعث لذت جنسی بیشتری می شود و علاوه بر آن مشکلاتی مانند بی اختیاری ادرار را نیز برطرف می کند. از جمله روش هایی که برای تنگ کردن واژن می توان به کار برد تمرین کگل است اما موثرترین روش تنگ کردن واژن استفاده از لیزر است. استفاده از روش لیزردرمانی باعث تقویت عضلات واژن است که به نوعی خاصیت ارتجاعی واژن را دوباره به آن بر می گرداند.

تشخیص آتروفی واژن چگونه است ؟
علائمی که در بالا ذکر شد، علائم آتروفی است و اگر خانمی از این علائم رنج می برد با احتمال بالایی ممکن است دچار آتروفی واژن باشد اما بهتر است این خانم به پزشک متخصص مراجعه کند تا تشخیص به صورت تخصصی انجام شود و درمان لازم را دریافت کند. درمان آتروفی واژن را باید مانند دیگر بیماری های این ناحیه مانند عفونت واژینال جدی گرفت و درمان نمود.

درمان آتروفی واژن
همزمان با جوانسازی واژن با لیزر، مشکلات دیگری نیز درمان می شوند مانند بی اختیاری ادرار (نشست ادرار بعد از عطسه یا سرفه )، درمان گشادی واژن، درمان مشکلات عملکردی واژن، کاهش قطر واژن و در نتیجه بهبود تحریک پذیری در هنگام رابطه جنسی. لیزر زیبایی واژن از نوع اربیوم، بدون ایجاد عوارض و آسیب رساندن به واژن، تمام علائم آتروفی واژن را درمان می کند.