این یک حقیقت است که وقتی موهای ما خوش فرم و حالت هستند احساس خوشایندی به ما دست می‌دهد که همین امر باعث می‌شود ما نهایت تلاش خود را برای مراقبت از موهای خود به کار ببریم. آنتی‌اکسیدان‌ها موادی هستند که با رادیکال‌های آزادی که فرآیند پیرشدن را جلو می‌اندازد و یا ریسک ابتلا به بیماری‌ها را بالا می برد، مبارزه می‌کنند.

رادیکال‌هایی که آنتی‌اکسیدان‌ها با آن‌ها مبارزه می‌کنند از کجا می‌آیند؟

بسیاری از آن‌ها در محیط اطراف ما یافت می‌شوند که به وسیله آلودگی هوا، خورشید و یا دود سیگار تولید می‌شود. به گفته دکتر مریم ملکی مادامی که موهای شما هر روز در محیط اطراف در معرض این‌ها هستند مراقبت از آن‌ها در مقابل این مواد بسیار مهم است. اولین راه برای دفاع از موها در مقابل این موارد آنتی‌‌اکسیدان‌هایی نظیر ویتامین‌های A ,C ,E است.

ویتامین‌ها در سلامتی مو موثر هستند

عناصر کمیاب از جمله مس و آهن در رشد و سلامت موها نقش بسیار مهمی دارند. مس برای تشکیل هموگلوبین و نیز برای حمل اکسیژن در گلبول‌های قرمز خون ضروری است. کمبود مس می‌تواند موجب تضعیف ساقه مو و باعث ریزش مو گردد. آهن متابولیسم طبیعی را در بدن حفظ می‌نماید.

کار اصلی آهن حمل اکسیژن در هموگلوبین گلبول‌های قرمز خون است. کمبود آهن می‌تواند موجب کم‌خونی شده و می‌تواند منجر به بروز طاسی یا ریختگی مو شود. افزودن مقدار مناسب مس به رژیم غذایی می‌تواند جذب آهن را بهتر کرده، سلامت سیستم قلبی عروقی را حفظ کرده و از سیستم‌ایمنی محافظت نماید.

کمبود آهن یکی از علل ریزش مو به شمار می آید. فقر آهن با کمبود بعضی از ویتامین‌‌ها دست‌در‌دست هم داده و منجر به ریزش مو می‌شوند. در مورد ایجاد شوره معتقدند که کمبود ویتامین A موجب تولید شوره می‌شود. همچنین کمبود سلنیوم و مس نیز می‌‌تواند موجب ایجاد شوره گردند. سلنیوم در شامپوهای ضدشوره استفاده می‌‌شود. کمبود اسیدهای چرب ضروری می‌‌تواند موجب بروز شوره شود. بنابراین استفاده از روغن‌های حاوی امگا ۳ می‌تواند در کاهش شوره موثر باشد. کمبود کلسیم هم در خاکستری شدن تدریجی موها دخیل است.

اثرات ویتامین A بر مو

ویتامین A نه تنها در رشد مو بلکه در حفظ و سلامت آن نیز نقش دارد. ویتامین A رتینوئیک اسید داخل فولیکول مو را متعادل می‌کند. با این که بیشتر در مواد آرایشی بهداشتی مخصوص پوست استفاده می‌شود، نقش بسزایی در سلامت مو دارد.

برای تقویت مو می‌توان به دو صورت از این ویتامین A استفاده کرد

به صورت خوراکی یا به صورت محلول که با آن سر را ماساژ می‌دهند. ویتامین A برای برطرف کردن و حتی جلوگیری از مشکلات مو و سر از قبیل شوره، مو و ضخیم شدن پوست سر ضروری است. همچنین ویتامین A نقش مهمی به عنوان آنتی‌اکسیدانی دارد که در تولید سبیوم پوست سر مفید است. سبیوم باعث شادابی و درخشندگی موها می‌‌‌شود. کمبود ویتامین E باعث خشکی و شکنندگی موها می‌‌شود، همچنین کمبود این ویتامین با تخریب سلول‌ها منجر به ریزش مو و شوره سر می‌شود.

ویتامین A برای تولید چربی در پوست ضروری است. این ویتامین همچنین برای پیشگیری از مشکلات پوست سر و مو مثل شوره، خشک شدن موها و ضخیم شدن پوست سر که همگی می‌توانند منجر به ریزش زودرس موها شوند، حیاتی است. بنابراین استفاده از مواد غذایی حاوی ویتامین A از جمله سبزیجاتی مثل کلم، هویج و تخم مرغ توصیه می‌شود.

اثرات ویتامین B6 برمو

ویتامین B6 یا پیریدوکسین یک ویتامین محلول در آب است که در سال ۱۹۳۴ کشف شد. ساختار پیچیده آن از چندین ویتامین ساخته شده است. سه فرم رایج آن پیریدوکسین، پیریدوکسال و پیریدوکسامین است. این ویتامن‌‌‌ها در عملکردشان قابل مقایسه‌‌‌اند و اکثر اوقات در واکنش‌ها به هم تبدیل می‌شوند. به عنوان کوآنزیم در حدود ۱۰۰ واکنش حیاتی شیمیایی در بدن ما نقش دارد که شامل متابولیسم پروتئین و متابولیسم گلیکوژن می باشد.

همچنین در متابولیسم روی نقش مهمی بازی می‌کند که جزئی از اپیدرمیس است. خاصیت ضد التهابی B6 توسط مهار فعالسازی NF KB انجام می‌شود. این ویتامین با سرکوب و مهار NF KB از پاسخ ماکروفاژها به التهاب جلوگیری می‌نماید و باعث تنظیم فاکتورهای التهابی می‌شود.

اثرات ویتامین B8 بر مو

  • کاهش ریزش مو

یکی از عوامل اصلی ریزش مو کمبود بیوتین است. به همین دلیل مصرف بیوتین برای نگه داشتن میزان بیوتین بدن در سطح کافی توصیه می‌‌شود.

  • تحریک رشد موی جدید

پس از متوقف کردن پروسه‌‌‌ی ریزش مو، نیاز به رشد موهای جدید است. بیوتین در این زمینه نیز موثر است. بیوتین منافذ پوست سر را باز می‌کند و نیز به طور چشم‌گیری گردش خون پوست سر را افزایش می‌دهد. بیوتین مکانیسم‌های تولیدی را در فولیکول مو تحریک می‌کند. در نتیجه این ویتامین به افزایش رشد مو کمک می‌کند.

  • کاهش آسیب‌های مو

آسیب‌های مو از قبیل موخوره، نازک شدن مو و خشکی و وز شدن آن‌‌ها موجب ریزش مو می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند. بیوتین با تحریک ترشح چربی مو از این موارد جلوگیری می‌کند.

  • بهبود تولید پروتئین‌ها

بیوتین می‌‌تواند تولید پروتئین‌‌‌‌‌‌ها را در بدن بهبود بخشد. همان طور که می‌دانید پروتئین بنیاد اصلی در ساختار مو است. همچنین آنزیم‌‌های تحریک‌ کننده رشد مو نیز از جنس پروتئین هستند. پس شما می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید با مصرف بیوتین قدرت و سلامت موهای خود را افزایش دهید.

  • توزیع مواد مغذی به مو

بیوتین می‌تواند رسیدن مواد مغذی به فولیکول مو را افزایش دهد. در افرادی که مکمل بیوتین برای رفع ریزش مو استفاده می‌کردند این طور مشاهده شده که بیوتین موجب:

  1. کاهش ریزش مو
  2. ضخیم شدن موهای نازک شده
  3. قوی و سالم شدن مو
  4. در بیشتر موارد درخشان شدن مو شده است.

اثرات ویتامین B9 بر مو

همان طور که اشاره شد B9 در خونسازی و ساخت هموگلوبین نقش مهمی دارد. نقش هموگلوبین حمل اکسیژن از ریه‌‌ها به بافت‌‌های بدن از جمله مو است. موهای قوی و سالم وابسته به خون‌رسانی خوب و اکسیژن کافی است. کمبود ویتامین B9 باعث کاهش خون‌رسانی و اکسیژن‌رسانی به مو شده و ساقه‌ی مو آسیب دیده و رشد آن کند می‌‌شود. پس کمبود آن موجب ریزش مو می‌شود.

بدون فولیک اسید بدن نمی‌تواند برخی از آمینواسیدها که سازنده‌های اصلی پروتئین‌ها هستند را بسازد. همان طور که می‌دانید ساختار مو ۱۰۰ درصد پروتئین است، پس مقادیر کافی ویتامین B9 برای رشد طبیعی موهای سالم نیاز است. فولیک اسید به همراه ویتامین B12 و ویتامین B6 مقدار هموسیستئین خون را کم می‌‌‌‌‌‌‌کنند. هموسیستئین یک محصول جانبی در تبدیل آمینواسید متیونین به سیستئین است. سطح بالای هموسیستئین از این تبدیل می‌‌کاهد در نتیجه تولید سیستئین کاهش می‌‌یابد.

در بخش‌های بعد راجع به نقش موثر این آمینواسید در سلامت مو خواهیم خواند. کمبود ویتامین B9 موجب کاهش تقسیم سلولی در فولیکول مو می‌شود در نتیجه رشد مو کاهش می‌یابد. همچنین کاهش این ویتامین موجب سفید شدن زودرس مو نیز می‌‌شود. اگر موهایتان نازک و شکننده شده، ریزش مویتان افزایش پیدا کرده و در عین حال عصبی و آشفته‌‌‌‌‌اید و از سوزش معده رنج می بریدبهتر است خطر کمبود این ویتامین را نیز در نظر بگیرید.

اثرات ویتامین B12 بر مو

فقر آهن و کمبود ویتامین B12 دست‌در‌دست هم موجب کم‌‌خونی می‌‌شوند و کم‌‌خونی یکی از شایع‌ترین عل ریزش مو است. برای داشتن موی کامل و سالم به یک میزان کافی از این ویتامین نیاز است. در هر دوره ی زمانی در جوامع مختلف ۱۵ درصد افراد دچار کمبود ویتامین B12 هستند. ویتامین B12 به طور طبیعی در منابع حیوانی یافت می‌‌شود.

اگر شما گیاه‌خوار هستید و از مواد گوشتی استفاده نمی‌کنید ممکن است در معرض کمبود B12 باشید. در این مواقع می‌توانید مصرف مکمل را در نظر بگیرید. ویتامین B12 همچنین در پیشگیری از سفید شدن زودرس موها موثر است. کمبود ویتامین B12 و کم‌‌خونی در کنار عوامل دیگری مثل کم کاری تیروئید موجب سفید شدن مو می‌شود.

اثرات ویتامین C بر مو

کم‌‌خونی فقر آهن یکی از علت‌‌های اصلی ریزش موها است که برای رفع آن مصرف مواد غذایی غنی از آهن توصیه می‌‌شود. ویتامین C نیز موجب افزایش جذب آهن شده و از آن طریق بر ریزش مو اثر می‌گذارد. در نتیجه توصیه می‌‌‌‌‌‌‌‌شود به طور روزانه از میوه‌ها و سبزی‌‌ها در وعده‌های غذایی خود استفاده کنید. کمبود ویتامین C موجب کدری و نازک شدن مو می‌شود و درخشندگی مو را کم می‌کند. همان طور که ذکر شد ویتامین C برای ساخته شدن کلاژن الزامی است. کلاژن برای تقویت رشد مو لازم است. در محصولات تخصصی مراقبت از مو سپیژن از ترکیباتی خاص و ویتامین های E و C جهت افزایش جذب مواد موثره استفاده شده است. بکارگیری لیپوزوم‌ها جهت افزایش جذب یکی دیگر از ویژگی‌های محصولات سپیژن می‌باشد.

اثرات ویتامین D بر مو

ویتامین D یک ویتامین ضروری برای رشد سلول است و کمبود ویتامین D می‌تواند با ریزش موی منتشر مرتبط باشد. شکل فعال ویتامین D3 می‌تواند کراتینه شدن اپیدرم را با القاء تمایز نهایی تنظیم کند و موش‌های دارای کمبود گیرنده ی ویتامین D به اختلالات منجر به طاسی پس از بلوغ مبتلا می‌گردد. در موش‌ها نشان داده شده است که آنالوگ‌‌‌‌‌‌‌‌های ویتامین D3 بر روی کراتینوسیت‌‌‌ها برای شروع چرخه‌ی فولیکول مو و تحریک رشد مو اثر گذاشتند. گزارش شده که بالا بودن میزان سلنیوم خون (سلنیوز) باعث ریزش موها می‌گردد.

اثرات ویتامین E بر مو

ویتامین E گردش خون در بدن را بهبود بخشیده و رشد و تشکیل عروق خونی جدید که به رشد موها کمک می‌‌‌‌کنند را تشدید می‌نماید. بعلاوه این ویتامین یک انتی‌اکسیدان قوی است. باز کردن یک کپسول ویتامین E و استفاده از ژل می‌تواند از ریزش مو و طاسی جلوگیری کند. پروتئین‌ها از جمله مواد غذایی مورد نیاز برای سلامتی موها هستند. کمبود شدید پروتئین، اسیدهای چرب و انرژی ناشی از گرسنگی مزمن و یا رژیم‌های سخت نیز می‌تواند منجر به ریزش مو شود. گفته می‌شود که ویتامین E به رشد موها و پیشگیری از ریزش موها کمک می‌نماید.

مکانیسم اثر این ویتامین بر تقویت موها هنوز به طور دقیق شناخته نشده است. یکی از دلایل احتمالی این است که ویتامین E به رشد عروق خونی و مویرگ‌های خون‌رسان به ریشه موها کمک می‌نماید و زمانی که مویرگ‌ها افزایش یابند جریان خون بهتر می‌شود.

افزایش رشد مو

از آن جا که ویتامین E می‌تواند سبب بهبود رشد و توسعه مویرگ‌ها و عروق خونی گردد می‌تواند به رشد موها کمک نماید و در بسیاری از افراد رشد موها را تسریع می‌نماید. ماساژ سر با روغن ویتامین E و حفظ رژیم غذایی سالم رشد مو را افزایش می دهد. البته برای اثر بیشتر از مکمل‌های ویتامین E نیز استفاده می‌شود. مکمل ویتامین E اکسیژن خون را افزایش می‌دهد و گردش خون را بیشتر می‌کند.

جلوگیری و درمان موخوره

احتمالا متداول‌ترین مشکل مو، موخوره است. راه حل آن ویتامین E است. شامپوهایی که حاوی ویتامین E هستند به رفع موخوره و موی آسیب دیده که به دلیل استفاده زیاد از سشوار و اتو رنگ کردن و فر کردن مو است کمک می کنند. استفاده از نرم کننده‌های غنی از ویتامین E بعد از مصرف شامپو به رفع موخوره کمک می کند. البته می‌توان به جای آن از روغن ویتامین E استفاده کرد که داخل مو نفوذ می‌کند و آن را شاداب می‌کند.

بهبود خشکی مو

ویتامین E می‌تواند برای موهای خشک و آسیب دیده مفید باشد و مصرف مقادیر کم ویتامین E در روز موهای خشک را بهبود خواهد داد و ساقه موها را تقویت خواهد نمود. همواره راه بهتر آن است که مقادیر ویتامین E را در رژیم غذایی خود افزایش دهید ولی برای افرادی که مو و پوست سرشان بسیار خشک است استعمال خارجی روغن حاوی ویتامین E نیز مفید است.

براقی موها

استفاده روزانه از روغن ویتامین E تار مو را از ریشه تا نوک ساقه مرطوب و شفاف نگه می‌دارد. همچنین با افزایش سبوم سر باعث درخشندگی بیشتر موها می‌شود.

لطفا از عکس‌های قبل و بعد بیماران درگالری عکس دیدن فرمایید.

آدرس: اصفهان-خ چهارباغ بالا جنب مجتمع پارک ساختمان گلستان طبقه فوقانی بانک سپه مرکز لیزر هور (دکتر مریم ملکی)

تلفن: 03116662224

لطفا از عکس‌های قبل و بعد بیماران در گالری تصاویر دیدن فرمایید.
آدرس: اصفهان-خ چهارباغ بالا جنب مجتمع پارک ساختمان گلستان طبقه فوقانی بانک سپه مرکز لیزر هور (دکتر مریم ملکی)
تلفن :03136662224

۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.