آیا یک شیرینی خوشمزه در دست دارید؟ در اینجا چند خبر وجود دارد که باعث می‌شود آن شیرینی را کنار بگذارید و از آن بگذرید. قند شما را پیر می‌کند. اگرچه عوامل زیادی وجود دارد که پوست شما را خراب می‌کند، قند احتمالا یکی از بدترین عوامل برای پیری کامل صورت و بدن شما است. نه تنها به دلایل رژیمی باید از مصرف فند پرهیز کنید، بلکه اکنون برای محافظت از ظاهر خود در برابر آسیب‌های ناشی از پیری نیز باید از مصرف مواد قندی پرهیز کنید.  در اینجا با دکتر مریم ملکی متخصص پوست و مو، نگاهی دقیق‌تر به این که چگونه مواد قندی می‌تواند صورت شما را پیر کند، خواهیم داشت.

چگونه قند خطوط ریز و چین و چروک را افزایش می‌دهد؟

قند برای پوست شما خوب نیست، و این فقط قند نیست، بلکه غذاهای با گلیسمی بالا نیز به سرعت به قند تبدیل می‌شوند. این به نوبه خود سطح انسولین را بالا می‌برد و بدن شما را برای مقابله با غذایی که تازه خورده‌اید، نیازهای غیرطبیعی ایجاد می‌کند.

کربوهیدرات‌های ساده، مانند شکر تصفیه شده، نان سفید و نوشابه، نیز باعث افزایش سطح انسولین می‌شوند، قند منجر به "یک التهاب در سراسر بدن" می‌شود. نکته: التهاب برای بدن یا پوست شما خوب نیست. التهاب آنزیم‌هایی تولید می‌کند که کلاژن و الاستین را تجزیه می‌کنند و در نتیجه پوست شل و دچار چین و چروک می‌شود.  قند هضم شده به طور دائم از طریق فرآیندی به نام گلیکاسیون به کلاژن پوست شما می‌چسبد.

تغییرات پوست در بلند مدت پس از قطع کردن قند در رژیم غذایی

چگونه قند باعث آکنه، هایپرپیگمانتاسیون و رشد موهای صورت می‌شود؟

 علاوه بر افزایش اثرات پیری، گلیکوزیله همچنین می‌تواند شرایط پوستی مانند آکنه و روزاسه را تشدید کند.  به علاوه، هرچه قند بیشتری بخورید، احتمال مقاومت به انسولین بیشتر می‌شود که می‌تواند به صورت رشد موهای زائد (هیرسوتیسم) و لکه‌های تیره روی گردن و در چین‌های بدن ( آکانتوز نگریکانس) ظاهر شود.

 درک شاخص گلیسمی، مقیاسی که تعیین می‌کند با چه سرعتی سطح قند خون پس از خوردن غذاهای خاص (برچسب‌های با عنوان گلیسمی بالا و پایین) افزایش می‌یابد، راهنمای انتخاب قند  مناسب برای پوست شما است.

 مکانیسم اثر قند بر روی پوست چیست؟

قند از طریق یک فرآیند طبیعی به نام گلیکاسیون به پوست شما آسیب می‌رساند. قند موجود در جریان خون شما به پروتئین‌ها متصل می‌شود و رادیکال‌های آزاد مضری به نام محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته (AGEs) تولید می‌کند. با تجمع AGE ها (هرچه قند بیشتری بخورید، بیشتر افزایش پیدا می‌کنند)، به پروتئین‌های اطراف خود آسیب می‌رسانند.

موارد آسیب رسانی قند

1. قند به کلاژن و الاستین آسیب می‌رساند

آسیب پذیرترین پروتیین‌ها، آن‌هایی هستند که به عنوان بلوک‌های ساختمانی برای پوست شما عمل می‌کنند: کلاژن و الاستین. این پروتئین‌ها پوست را محکم و قابل انعطاف نگه می‌دارند و مسئول ویژگی‌های پُر و درخشنده بودن یک پوست سالم و جوان هستند. AGE‌ها کلاژن و الاستین شما را سفت، خشک و شکننده می‌کنند و استحکام و انعطاف آن‌را از بین می‌برند. اثرات آن به صورت خطوط ریز، افتادگی و چین و چروک روی پوست شما دیده می‌شود.

2. قند بر نوع کلاژن نیز تأثیر می‌گذارد

رژیم غذایی حاوی قند بالا بر نوع کلاژن ما نیز تأثیر می گذارد.  پوست ما حاوی سه نوع کلاژن اصلی است (که به درستی نوع I، II و III نامیده می‌شوند).  پایداری و انعطاف‌پذیری کلاژن در هر مرحله: نوع I ضعیف‌ترین و نوع III قوی‌ترین است. گلیکاسیون کلاژن نوع III را به نوع I تجزیه می‌کند و در نتیجه استحکام و ثبات ساختاری پوست شما را کاهش می‌دهد.

3. قند آنزیم‌های آنتی‌اکسیدان طبیعی را غیرفعال می‌کند

علاوه بر آسیب رساندن به پروتئین‌های ضروری پوست، AGE ها آنزیم‌های آنتی‌اکسیدانی طبیعی بدن ما را غیرفعال می‌کنند. بدون محافظت در برابر آنتی اکسیدان‌ها، پوست ما در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد ناشی از مهاجمان محیطی مانند آلودگی، نور آبی و اشعه ماوراء بنفش آسیب پذیرتر است. رادیکال‌های آزاد که در حال پرسه زدن هستند (و به پروتئین‌های ساختاری پوست ما متصل می‌شوند)، استرس اکسیداتیو را تحریک می‌کنند که به پیری زودرس پوست ما کمک می‌کند.

برای سلامت پوست از این غذاها اجتناب کنید:

کربوهیدرات‌های ساده بدترین غذاها هستند: نان سفید، آب نبات، غذای سرخ شده، بستنی، آب‌میوه، پاستا، سس گوجه‌فرنگی، پنیرخامه‌ای، مربا، پیتزا، شکر (سفید و قهوه‌ای)، تنقلات بسته بندی شده و نوشابه‌های گازدار. حتی، به نظر می‌رسد این چربی موجود در فست فود نیست که باعث جوش می‌شود، بلکه ، این کربوهیدرات‌های فرآوری شده هستند که جوش ایجاد می‌کند. به نظر می‌رسد پیتزا، همبرگر، و شکلات تأثیر منفی بر پوست دارند.

مصرف شکر در ۵۰ سال گذشته در سراسر جهان بیش از سه برابر شده است و تنها در اروپا، مردم به طور متوسط ​​۱۰۰ گرم قند در روز مصرف می‌کنند. توصیه سازمان جهانی بهداشت ۲۵ گرم قند در روز (برابر با ۶ قاشق چای خوری )می‌باشد.

هر چه میزان گلیکاسیون در بدن ما بیشتر باشد، پوست ما سریع‌تر پیر می‌شود. این امر به‌ویژه برای افراد مبتلا به دیابت رایج است، زیرا کنترل سطح قند خون برای آنها دشوارتر است و دانشمندان دریافته‌اند که سریع‌تر از افراد بدون قند خون بالا پیر می‌شوند. در تحقیقات، سنی را که افراد تصور می‌کردند، تجزیه و تحلیل کردند و این را به سطح قند خونشان مرتبط کردن، و نتایج نشان داد که افراد با سطوح قند خون بالاتر به عنوان مسن‌تر از افراد با سطوح پایین‌تر تلقی می‌شوند.

 

نمونه غذا‌هایی که برای داشتن پوستی سالم‌تر باید از آنها اجتناب کنید

چند  توصیه دکتر ملکی برای سلامت پوست:

۱- به اندازه کافی بخواب!

دانشمندان دریافته‌اند که هورمون خواب ملاتونین می‌تواند آسیب گلیکاسیون را تا ۵۰ درصد کاهش دهد. یکی از بهترین رازهای زیبایی ما داشتن خواب کافی است. هنگامی که شما خواب هستید، پوست شما بیش از حد فعال می‌شود و هر گونه آسیب وارد شده در طول روز را بازسازی و ترمیم می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که کمبود خواب باعث ایجاد خطوط و چین و چروک بیشتر، کدر شدن پوست و خاصیت ارتجاعی کمتر می‌شود.  اما به همان اندازه کیفیت خواب نیز مهم است ، بدن شما بیشترین بازسازی را در طول خواب عمیق انجام می‌دهد تا با اثرات پیری قند و سایر عوامل استرس‌زا مقابله کند.

۲- ریلکس کنید

هنگام استرس بدنتان هورمون استرس، کورتیزول، ترشح می‌کند که ذخایر قند را بسیج می‌کند و باعث افزایش انسولین می‌شود. سعی کنید استرس خود را به حداقل برسانید. استرس می تواند سطوح انسولین را افزایش دهد درست مانند خوردن قند. اثرات استرس به ویژه با بروز آکنه مرتبط است.  استرس باعث افزایش سطح هورمون کورتیزول می‌شود که اثرات گلایکیشن را تا ۲۰ درصد افزایش می‌دهد.

۳- وعده‌های غذایی مکرر و متعادل بخورید

فکر نکنید کاهش مصرف قند به معنای کاهش مصرف غذا به خودی خود است. اگر هدف شما ثابت نگه داشتن سطح قند خون است، مطمئن شوید که هر سه ساعت یک بار از مواد غذایی کم گلیسمی و پروتئین بالا تغذیه کنید تا از افزایش انسولین جلوگیری کنید.

۴- به صورتی متعادل قند مصرف کنید

در حالی که پیشنهاد نمی‌کنیم قند را به طور کامل قطع کنید، توصیه می‌شود به میزان مصرف قند خود در رژیم غذایی خود توجه کنید و سعی کنید بیش از مقدار توصیه شده (۲۵ گرم در روز) مصرف نکنید، زیرا بدن می‌تواند بدون عوارض جانبی آن را تحمل کند. قندهای افزوده نباید بیش از ۱۰ درصد از کالری دریافتی روزانه شما را تشکیل دهند.

۵- مراقب طرز تهیه غذای خود باشید

هنگام پختن نشاسته، مانند سیب زمینی و غذاهای حاوی آرد گندم، به خاطر داشته باشید که گرمای موجود در پخت و پز باعث فرآیندی به نام ژلاتینه شدن می‌شود که می‌تواند منجر به افزایش شاخص گلیسمی یک ماده غذایی شود. غذای آماده؟ از نشاسته‌هایی که در حرارت زیاد سرخ می‌شوند یا به صورت تجاری فرآوری شده‌اند، خودداری کنید.

۶- بودن اولویت با پروتئین ها در وعده‌های غذایی

هنگام صرف وعده غذایی، ابتدا غذاهای پروتئینی‌ خود را میل کنید، زیرا آنها افزایش انسولین را تحریک نمی‌کنند و بنابراین بدن شما را در معرض اثرات التهابی ناشی از مصرف غذاهای انسولین‌زا قرار نمی‌دهد.

۷- چربی‌های خوب دوست شما هستند

چربی‌های سالم، مانند امگا ۳، پوست شما را نرم، لطیف و درخشان نگه می‌دارند.

۸- باید بدانید که چه مقدار قند در روز مصرف می‌کنید

هنگام خرید غذاهای فرآوری شده برچسب‌های مواد غذایی را بخوانید و انتخاب سالم‌تری داشته باشید. اغلب برندهای سوپرمارکت یک خط مشی برچسب‌گذاری را اعمال می‌کنند تا به شما کمک کنند تا انتخاب‌های سالم‌تری داشته باشید.

۹- قندهای مصرفی خود را بشناسید

عسل، آب میوه و الکل همگی حاوی مقادیر زیادی قند هستند.

۱۰- آنتی اکسیدان‌ها را افزایش دهید

آنتی اکسیدان‌ها بدن را از اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد خنثی کرده و از آن محافظت می‌کنند. این ویتامین‌ها و مواد معدنی طبیعی با جلوگیری از چسبیدن قند به پروتئین‌ها، گلیکاسیون را کاهش می‌دهند. بدن شما آنتی اکسیدان‌ها را به طور طبیعی تولید می‌کند، اما می‌توانید آنها را در غذاهای روزمره مانند انواع توت‌ها، سبزیجات برگ‌دار و قهوه نیز پیدا کنید.  تعدادی از مطالعات منتشر شده، ویتامین های B1 و B6 را به عنوان مهارکننده‌های AGE ذکر کرده‌اند. ویتامین B1 (تیامین) را می‌توان در نخود سبز، دانه‌های کنجد و اسفناج یافت و دارای خواص آنتی‌اکسیدانی قوی است که به مبارزه با رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. ویتامین B6 (پیریدوکسین) که برای رشد و نگهداری پوست ضروری است، در نخود، لوبیا چیتی و تخمه آفتابگردان یافت می‌شود. شما حتی می‌توانید آنها را در مراقبت از پوست خود پیدا کنید. به دنبال محصولاتی باشید که حاوی ویتامین‌های C و E هستند که به کلاژن و الاستین کمک می‌کنند تا شکل خود را حفظ کنند و استحکام خود را برای پوست شما حفظ کنند.

۱۱- مواظب قندهای پنهان باشیم

اگرچه بزرگترین عوامل مصرف قند شامل نوشیدنی‌های گازدار و خوراکی‌های شیرین است، اما قندهای پنهان در رژیم غذایی ما اغلب ما را شگفت زده می‌کند، به عنوان مثال، زمانی که از یک آب میوه تازه لذت می‌بریم و احساس می‌کنیم کاملاً سالم هست، و سطح بالای قند موجود در آن را در نظر نمی‌گیریم.  اگرچه این زیاده‌روی‌های کوچک ممکن است بی‌اهمیت به نظر برسند، اما مقدار کلی آن قند افزوده پنهان در رژیم غذایی ما، می‌تواند نه فقط روی درون ما تأثیر بگذارد، بلکه روی پوست ما نیز تأثیر می‌گذارد.

۱۲- مصرف آب را افزایش دهید

نوشیدن آب مستقیماً بر هیدراتاسیون پوست شما تأثیر نمی‌گذارد، اما به بدن شما کمک می‌کند تا عملکردهای کلیدی را که از پوست سالم حمایت می‌کند، به طور مؤثرتری انجام دهد. آب برای تولید کلاژن و الاستین ضروری است و هیدراته نگه‌داشتن بدن می‌تواند توانایی آن را برای مقابله با اثرات پیری گلیکوزیله بهبود بخشد. مقدار زیادی آب بنوشید و غذاهای غنی از آب مانند خیار، گوجه فرنگی و هندوانه را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا هیدراتاسیون خود را حفظ کنید. نوشیدنی‌های گازدار، آبمیوه‌ها و نوشیدنی‌های انرژی‌زا را با آب جایگزین کنید و توجه داشته باشید که آب‌های طعم‌دار اغلب حاوی مواد اضافی پنهان هستند.



تعداد بازدید از این مطلب: 1305
لطفا از عکس‌های قبل و بعد بیماران در گالری تصاویر دیدن فرمایید.
آدرس: اصفهان-خ چهارباغ بالا جنب مجتمع پارک ساختمان گلستان طبقه فوقانی بانک سپه مرکز لیزر هور (دکتر مریم ملکی)

تلفن :03136662224

۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *