پسوریازیس چیست؟

پسوریازیس یک بیماری خود ایمنی است که پوست شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بیماری‌های خود ایمنی شرایطی هستند که در آن سیستم ایمنی بدن به بدن حمله می‌کند. در مورد پسوریازیس، سلول‌های پوست خیلی سریع تکثیر می‌شوند.

چرخه زندگی سریعتر سلول‌های پوست، باعث ایجاد علائم مختلفی می‌شود که روی پوست دیده می‌شود. این موارد از ضایعات پوسته‌دار، نقره‌ای و لکه‌های قرمز تا نواحی زخمی پر از چرک را شامل می‌شود. در این مقاله، دکتر مریم ملکی، متخصص پوست و مو، به توضیحات بیشتر در این رابطه می‌پردازد.

نمونه‌ای از پسوریازیسنمونه‌هایی از پسوریازیس معکوس

علائم

علائم به نوع پسوریازیس بستگی دارد. پسوریازیس وارونه، یکی از انواع پسوریازیس است.

پسوریازیس وارونه چیست؟

پسوریازیس وارونه که گاهی اوقات پسوریازیس پنهان یا پسوریازیس معکوس نامیده می‌شود، نوعی پسوریازیس است که چین‌های پوستی را درگیر می‌کند. این نواحی همان قست‌هایی از بدن هستند که پوست روی پوست ساییده می‌شود، مانند کشاله ران، زیر بغل، و پشت گوشها.

پسوریازیس معکوس همچنین می‌تواند در، چین زیر پستان در بانوان، گوش، ناف، آلت تناسلی آقایان، اطراف مقعد، شکاف بین باسن، و حتی لب، وجود داشته باشد.

افرادی که پسوریازیس معکوس دارند اغلب شکل دیگری مانند پسوریازیس پلاکی نیز در سایر قسمت‌های بدن خود دارند، به ویژه در داخل کانال گوش، پشت گوش، پوست سر و روی آرنج و زانو.

در حالی که ضایعات برجسته پوست خشک و پوسته‌دار، یکی از علائم کلیدی پسوریازیس پلاکی، اغلب بخش‌های بزرگی از بدن را می‌پوشانند، پسوریازیس معکوس تمایل دارد در تکه‌های کوچکتر ظاهر شود. با این حال در برخی از افراد صرفا‌ً نواحی چین‌ها درگیر می‌شود.

پسوریازیس معکوس چگونه به نظر می‌رسد؟

به دلیل ماهیت مرطوب چین‌های پوستی ظاهر پسوریازیس در این نواحی، کمی متفاوت است. برخلاف پوسته‌ها، لکه‌های پوسچولار و پوسته‌دار مرتبط با سایر اشکال پسوریازیس، بثورات ناشی از پسوریازیس معکوس نه برجسته هستند و نه خشک. ضایعات پوستی در نوع معکوس، تمایل به داشتن فلس نقره‌ای ندارند، و  قرمز، براق و صاف هستند. اصولاً، پسوریازیس معکوس با، بثورات قرمز، براق و صاف آن شناخته می‌شود. حتی ممکن است یک ترک (شکاف) در عمق چین پوستی وجود داشته باشد. رنگ قرمز تیره و مرزهای کاملاً مشخص، مشخصه پسوریازیس ممکن است کاملاً مشهود باشد.

ضایعات ملتهب پوست گاهی در لمس مرطوب هستند. ممکن است در مناطقی که درگیر پسوریازیس معکوس هستند، سوزش، خارش یا هر دو احساس شود.

همچنین فرد مبتلا، در معرض خطر ابتلا به عفونت قارچی در چین های پوستی به دلیل محیط مرطوب قرار دارد. ضایعات قرمز به طور کلی می‌تواند، مناطق بسیار بزرگی را در چین‌های پوست بپوشاند.

علل پسوریازیس معکوس

پسوریازیس معکوس مانند سایر بیماری‌های خودایمنی در اثر ناهنجاری در سیستم ایمنی ایجاد می شود. اما رطوبت (به شکل تعریق) و اصطکاک می‌تواند علائم این نوع خاص پسوریازیس را تحریک کند.

 اگر به پسوریازیس مبتلا هستید و اضافه وزن دارید، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به پسوریازیس معکوس هستید. به این دلیل که وزن اضافی بدن باعث ایجاد پوست اضافی و چین‌های پوستی عمیق‌تر می‌شود.

تشخیص پسوریازیس خمشی از درماتیت سبورئیک دشوار است یا ممکن است همزمان وجود داشته باشد. درماتیت سبورئیک در چین‌های پوستی معمولاً به صورت لکه‌های نازک صورتی مایل به سالمون ظاهر می‌شود که کمتر از پسوریازیس مشخص است. اگر شکی وجود داشته باشد که عامل آن است، یا تصور شود که این دو حالت همپوشانی دارند، ممکن است از اصطلاح سبوپسوریازیس استفاده شود.

 عوارض پسوریازیس وارونه عبارتند از:

  • ساییدگی و تحریک ناشی از گرما و عرق
  • عفونت های قارچی ثانویه به ویژه کاندیدا آلبیکنس (برفک دهان)
  • لیکنیفیکیشن، (نوعی اگزما) ناشی از مالش و خاراندن، این یک مشکل مخصوصاً در اطراف مقعد دیده می‌شود که دلیل آن  تحریک پوست درگیر توسط مدفوع می‌باشد، و باعث افزایش خارش می‌شود.
  • مشکلات جنسی به دلیل خجالت و‌‌ نازک شدن پوست به دلیل استفاده طولانی مدت از کرم‌های استروئیدی موضعی قوی

پسوریازیس معکوس چگونه درمان می‌شود؟

شیوه‌های درمان پسوریازیس معکوس

چندین روش مختلف درمانی برای پسوریازیس معکوس وجود دارد:

درمان موضعی

کرم‌های موضعی، انواع داروهایی هستند که روی پوست مالیده می‌شوند، و قدم اول درمان پسوریازیس معکوس هستند.

هدف از درمان کاهش التهاب و ناراحتی در این نواحی حساس است. از آنجایی که چین‌های پوستی بسیار حساس هستند، داروها باید با دقت مصرف شوند.

کرم‌های استروئیدی می‌توانند با موفقیت، التهاب را کاهش دهند، اما همچنین می‌توانند باعث نازک‌تر شدن و حساس‌تر شدن پوست در این نواحی شوند. اگر برای شما یک درمان موضعی تجویز شده باشد، پزشک باید شما را زیر نظر گرفته، و در صورت وجود علائم نازک شدن پوست، دوز را تنظیم ‌کند، و با دارو را تغییر دهد.

داروهای موضعی معمولاً صبح‌ها بعد از حمام، و یک بار دیگر قبل از خواب استفاده می‌شود.

کرم‌های موضعی جایگزین‌ استروئیدهای موضعی، مهارکننده‌های موضعی کلسینورین، تاکرولیموس و پیمکرولیموس هستند که سیستم ایمنی بدن را از تولید موادی که ممکن است باعث بیماری پوستی شوند، متوقف می‌کنند.

انواع مختلف پماد های استروئیدی

درمان پسوریازیس معکوس عفونی

از آنجایی که پسوریازیس معکوس مستعد ابتلا به عفونت‌های قارچی و مخمری است، ممکن است پزشک استروئیدهای موضعی را رقیق کند و مواد ضدمخمر و ضدقارچ به آن اضافه کند.

فتوتراپی

فتوتراپی یک گزینه درمانی برای افراد مبتلا به پسوریازیس معکوس متوسط ​​تا شدید است. فتوتراپی، اصطلاح پزشکی برای نور درمانی است.

نوعی از اشعه ماوراء بنفش به نام اشعه UVB می‌تواند به طور موثر رشد سلول‌های پوست را در برخی از افراد مبتلا به پسوریازیس کند.

درمان با فتوتراپی شامل استفاده از یک دستگاه حاوی لامپ‌های مخصوص است که اشعه UVB مصنوعی را برای مدت زمان مشخصی در هر جلسه تولید می‌کند.

با فتوتراپی، ممکن است پسوریازیس شما به طور موقت، قبل از اینکه بهتر شود، بدتر شود.

فتو‌تراپی پسوریازیس

 داروهای سیستمیک

اگر پسوریازیس معکوس شما با داروهای موضعی و فتوتراپی بهتر نشد، ممکن است پزشک داروهای سیستمیک تجویز کند. داروهای سیستمیک، داروهایی هستند که به صورت خوراکی یا تزریقی مصرف می‌شوند.

یکی از انواع داروهای سیستمیک، بیولوژیک است - نوعی دارویی که نحوه عملکرد سیستم ایمنی شما را تغییر می‌دهد. بیولوژیک‌ها از پروتئین‌ها برای مسدود کردن پاسخ سیستم ایمنی استفاده می‌کنند تا به بدن شما بیشتر حمله نکند.

اگر از داروهای بیولوژیک به عنوان درمان استفاده شود، پزشک داروهای بیولوژیک را طبق یک برنامه منظم به شما تزریق یا انفوزیون داخل وریدی می‌کند. همچنین ممکن است همزمان با فتوتراپی یا درمان‌های موضعی انجام شود.

سایر داروهای سیستمیک که ممکن است مورد استفاده قرار گیرند شامل متوترکسات یا سیکلوسپورین (Sandimmune) هستند که سیستم ایمنی را تعدیل می‌کنند تا عملکرد سلول‌های خاص پوست را کاهش دهند.

داروهای موضعی قوی

درمان‌هایی که در نواحی دیگر به خوبی تحمل می‌شوند اغلب برای استفاده در چین‌های پوست بسیار تحریک‌کننده هستند، و تحمل نمی‌شوند، مانند دیترانول، اسید سالیسیلیک و قطران زغال‌سنگ. با این حال، ممکن است بتوان آنها را با رقیق کردن در نرم کننده‌ها، یا استفاده از آنها برای مدت کوتاه و یا فقط در مواد شوینده، جهت شستشو استفاده کرد.

درمان‌های سیستمیک به‌ندرت برای پسوریازیس وارونه محدود مورد نیاز است.

همچنین، فتوتراپی در درمان پسوریازیس وارونه، نسبتا‌ً، بی‌اثر است زیرا چین‌ها از قرار گرفتن در معرض نور فتوتراپی، پنهان هستند.

نمونه‌ای از پسوریازیس معکوس

نمونه‌ای از پسوریازیس معکوس

تغییر سبک زندگی

علائم پسوریازیس معکوس می تواند بسیار ناراحت کننده باشد. اقداماتی وجود دارد که می‌توانید برای بهبودی خود، هم از نظر فیزیکی و هم از نظر احساسی، انجام دهید.

 لباسی بپوشید که به پوست شما اجازه تنفس بدهد. از لباس‌های پنبه‌ای و یا سایر الیاف طبیعی استفاده کنید که در مجاورت پوست نرم و لطیف هستند. لباس‌های گشاد و راحت روی پوست شما ساییده نمی‌شوند و می‌توانند به جلوگیری از تعریق و ایجاد رطوبت در چین‌های پوست کمک کنند.

 همچنین می‌توانید در نواحی آسیب دیده از پودر استفاده کنید تا رطوبت را با نشاسته ذرت، جوش شیرین یا اکسید روی جذب کند.

 می‌توانید، سبک‌های مختلف لباس پوشیدن را امتحان کنید و ببینید هنگام درمان کدام‌یک برای شما بهتر عمل می‌کند.



تعداد بازدید از این مطلب: 1836
لطفا از عکس‌های قبل و بعد بیماران در گالری تصاویر دیدن فرمایید.
آدرس: اصفهان-خ چهارباغ بالا جنب مجتمع پارک ساختمان گلستان طبقه فوقانی بانک سپه مرکز لیزر هور (دکتر مریم ملکی)

تلفن :03136662224

۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *