دیده شده که پوست پس از آسیب توسط سوزن به تکاپو افتاده و در پروسه ترمیم کلاژن بیشتری نسبت به قبل می‌سازد. بنابراین پزشکان به این فکر افتادند که اگر پوست را به کرات با سوزن‌‌های ظریف سوزن‌سوزن (نیدلینگ) کنند، می‌توانند با تحریک تولید کلاژن بیشتر پوست را سفت‌تر و جوان‌تر کنند. دکتر مریم ملکی متخصص پوست و مو در این مقاله به جزییات بیشتر در این رابطه می‌پردازد. میکرونیدلینگ در واقع روش تحریک کلاژن‌سازی (Percutaneous Collagen Induction Therapy) می‌باشد که با تحریک مکانیکال پوست موجب ترمیم آسیب‌های ساختاری پوست می‌شود. در این روش نفوذ سوزن به داخل پوست می‌بایست به حدی باشد که خونریزی‌های ظریف داخل پوستی ایجاد گردد (pin point bleeding). در میکرونیدلینگ اپیدرم سوراخ می‌شود اما تخریب نمی‌شود، بنابراین اپیدرم در مدت‌ زمان کوتاهی بازسازی‌ شده و درنتیجه دوران نقاهت پس از درمان بسیار کوتاه خواهد بود. درمان القای کلاژن (CIT) برای از بین بردن خطوط ظریف، جای زخم، جوش و بهبود شرایط کلی پوست کاربرد دارد. در این عمل از سوزن‌های بسیار ظریف برای ایجاد آسیب‌های بسیار جزئی پوستی استفاده می‌شود تا تولید کلاژن و الاستین تحریک شود. فرایند ترمیم پوست به ضخیم‌تر شدن لایه درم و نرم‌تر شدن چروک‌ها می‌انجامد. پوست محکم‌تر و کشیده می‌شود، خاصیت کشسانی خود را باز می‌یابد، چروک و خطوط ظریف کاهش چشم‌گیری می‌یابد، منافذ پوست کوچک‌تر می‌شود، گردش خون تحریک و شرایط کلی پوست بهتر می‌شود. عملکرد میکرونیدلینگ

شکل 1 عملکرد میکرونیدلینگ

روش‌های میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ با دو روش انجام می‌شود:
  1. اول روش سنتی بود که در آن از درمارولر استفاده می‌شد، روش جدیدتر روش مکانیزه است که از دستگاه قلمی و کارتریج استفاده می‌شود. درمارولر از یک غلتک چرخان با تعدادی سوزن بر روی این غلتک تشکیل شده‌ است و براساس عمق نفوذ مورد نیاز سایزهای متفاوتی تولید شده ‌است، هر چه بلندی سوزن بیشتر باشد عمق نفوذ بیشتر و در نتیجه درمان موثرتر و تهاجمی‌تر خواهد بود. انتخاب اندازه سوزن براساس موضع عمل و نوع درمان متفاوت می‌باشد ولی در اکثر موارد سایزهای متوسط (۱٫۵ تا ۲ میلی‌متر) برای درمان‌های معمولی انتخاب می‌شوند.
  2. روش مکانیزه میکرونیدلینگ با دستگاه قلمی میکرونیدل انجام می‌شود که شبیه یک قلم است و یک کارتریج حاوی تعدادی سوزن بر روی سر آن تعبیه می‌شود و با حرکت رفت و برگشتی سوزن‌ها، عمل سوزن‌سوزن کردن پوست انجام می‌شود. در دستگاه میکرونیدل قلمی عمق نفوذ سوزن‌ها قابل تغییر است و از ۰٫۲۵ تا ۲٫۵ میلی‌متر قابل تنظیم می‌باشد. سوراخ‌های ایجاد شده، بسیار ریز هستند و با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شوند و ظرف چند ساعت بسته شده و مختصر قرمزی و تورم که بعد از میکرونیدلینگ ایجاد می‌شود که چند روز بعد محو شده و هیچ گونه علامتی در موضع باقی نمی‌ماند.
درمارولر

شکل 2 درمارولر

به طور کلی میکرونیدلینگ یک روش درمانی مطمئن و کم‌عارضه است ولی موارد زیر ممکن است در بیماران دیده شود:
  1. بلافاصله بعد از میکرونیدلینگ پوست قرمز و کمی متورم شود، این قرمزی چند ساعت بعد از بین می‌رود در مواردی که درمان عمیق باشد (عمق بالای ۱٫۵ میلی‌متر) ممکن است قرمزی بیشتر از یک روز ادامه یابد.
  2. خشک شدن پوست از دیگر عوارض میکرونیدلینگ می‌باشد که برای رفع آن از کرم‌های مرطوب‌کننده یا ترمیم‌کننده استفاده می‌شود.
  3. بعد از میکرونیدلینگ پوست التهاب دارد و به نور خورشید حساس می‌شود که باید از کرم‌های ضدآفتاب قوی یا پماد اکسیدوزنک استفاده می‌شود.
  4. ایجاد آلرژی و التهابات پوستی در بیمارانی که به فلز سوزن‌ها حساسیت دارند، از دیگر عوارض میکرونیدلینگ است.
  5. برای بیمارانی که دارای آکنه شدید هستند، ممکن است شدت جوش‌ها بیشتر شوند و باید درمان تا سپری شدن فاز التهابی به تعویق انداخته شود.
  6. پیگمانتاسیون (تیره شدن پوست) مخصوصا در افرادی که دچار ملاسما یا لک صورت هستند. در این افراد میکرونیدلینگ باید با دقت بیشتری انجام شود چون این افراد با التهاب ناشی از زخم‌های میکروسکوپی سوزن‌ها ممکن است دچار تیره‌تر شدن لک صورت شوند.
  7. در افرادی که سابقه تبخال دارند باید از قرص‌های مخصوص قبل از میکرونیدل استفاده شود.
روش مکانیزه میکرونیدلینگ

شکل 3 روش مکانیزه میکرونیدلینگ

  • خطر بروز لکه‌های پوستی و باقی ماندن جای زخم در این روش بسیار کم‌تر است و به همین خاطر این روش برای افرادی که پوست تیره‌تری دارند و لیزر می‌تواند مناسب نباشد، نیز ایمن است.
  • می‌توان از این روش در همه مناطق بدن ازجمله پوست سر، صورت، بدن و حتی پوست‌ حساس اطراف چشم‌ها، دهان و گردن استفاده کرد.
  • درمان با این دستگاه همچنین به نفوذ و جذب مواد دارویی به پوست، جوانسازی و رفع چین وچروک، بهبود زخم‌ها و جای جوش، بهبود ترک‌های بدن و ظاهر کلی پوست کمک کرده و اندازه منافذ پوست را کوچک می‌کند و برای بیماران با هر رنگ پوست قابل استفاده است.
  • میکرونیدلینگ دستگاهی برای نیدلینگ عمومی پوست است که تاثیری هم مرتبه با لیزر و قابل مقایسه با پیلینگ شیمیایی دارد. این دستگاه هم به تنهایی هم به عنوان مکملی برای روش‌های درمانی دیگر می‌تواند به کار رود.
  • سری یک‌بارمصرف (کارتریج) این دستگاه شامل ۱۲ میکرونیدل سوزن‌های کوتاه و ظریف است که بعد از هر درمان باید دور انداخته شود. برای درمان می‌توان عمق نفوذ سوزن‌ها را بین ۰/۲۵% تا ۲/۵ میلی‌متر تنظیم کرده و با سرعت ۲۵ ضربه در هر ثانیه تا ۹۰ ضربه در هر ثانیه استفاده کرد، که در نهایت بین ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ سوراخ بسیار ریز در ثانیه در سطح ایجاد می‌شود.

نحوه کارکرد میکرونیدلینگ

شکل 4 نحوه کارکرد میکرونیدلینگ

افزایش نفوذپذیری پوست

در روش‌های سنتی نفوذ مواد و داروها به پوست کمتر از 3 درصد خواهد بود در صورتی که با استفاده از میکرونیدلینگ تا 90 درصد مواد به پوست نفوذ می‌کنند و نتایج بسیار بهتری در زمان کوتاه‌تر دیده می‌شوند. در برخی موارد برای کسب نتیجه بهتر همزمان با ایجاد این سوراخ‌های ظریف از محصولاتی که سبب تحریک تولید کلاژن می‌شوند، مانند اسیدهیالورونیک یا سرم ویتامین سی یا روشن‌کننده پوست استفاده می‌شود. با سوراخی که هر نیدل بر روی پوست محل موردنظر ایجاد می‌کند، کانال یا اصطلاحا میکرو زخمی ایجاد می‌شود که سلول پوست را تحریک به نوسازی می‌کند.

برخی از موارد استفاده از میکرونیدلینگ

  1. جوانسازی و رفع چین‌وچروک پوست یکی از بزرگ‌ترین عوامل ایجاد چین‌وچروک و افتادگی پوست کاهش میزان کلاژن و الاستین می‌باشد. در این روش با ایجاد زخم‌ها و سوراخ‌های بسیار ریز که با چشم به راحتی قابل دیدن نمی‌باشند، سلول‌های بنیادی پوست و فیبروبلاست‌ها تحریک شده، لذا پروسه ترمیم فعال شده و پوست هنگامی که این زخم‌ها را ترمیم می‌کند، مقادیر زیادی کلاژن می‌سازد. بین ۳ تا ۵ جلسه درمان برای جوانسازی پوست لازم است که فاصله بین جلسات حدود ۴ هفته می‌باشد.
  2.  درمان اسکار آکنه در این روش زخم‌ها و خراش‌های ریزی که روی پوست ایجاد می‌شود موجب تولید عروق جدید و رشته‌های کلاژن در کف اسکار آکنه می‌شود. این روش در درمان ناصافی‌های پوست که ناشی از اسکار آکنه، آبله مرغان و سالک می‌باشد، ‌بسیار کارآمد و امیدوارکننده بوده است.
  3. استرچ مارک (ترک‌های پوستی) ناشی از حامگی، چاقی و بلوغ میکرونیدلینگ امیدهای بسیاری را در درمان ترک‌ها در مقایسه با سایر روش‌های بی‌تاثیر و پرهزینه ایجاد کرده است. درمان شامل حدود ۷ جلسه با فاصله ۱/۵ ماه است و نتایج درمانی معمولا بعد از جلسه چهارم قابل‌ رویت است. مزیت آن قابلیت استفاده بودن در همه قسمت‌های بدن و همه انواع پوستی است.
  4. درمان اسکار سوختگی و بخیه به وسیله میکرونیدلینگ می‌توان آثار ناشی از بخیه، زخم، جراحی و همچنین اسکار ناشی از سوختگی‌ها را به حداقل رساند.
  5. درمان لک و تیرگی پوست میکرونیدلینگ به طور موضعی قابلیت کاهش لک حتی لک‌های ناشی از بارداری و هورمونی را دارد، البته با استفاده از خاصیت افزایش جذب داروهای موضعی و کرم‌های موضعی که مصرف می‌شود.
موارد استفاده از میکرونیدلینگ

شکل 5 موارد استفاده از میکرونیدلینگ

نحوه انجام میکرونیدلینگ

  • این روش نیمه‌تهاجمی، معمولا با درد بسیار مختصر و قابل ‌تحملی همراه است.
  • با توجه به ناحیه پوستی تحت درمان و شدت مشکل پوستی، هر جلسه درمان بین چند دقیقه تا یک ساعت به طول می‌انجامد.
  • از جمله مواردی که قبل از انجام این روش باید رعایت کرد این است که معمولا توصیه می‌شود در روزی که درمان میکرونیدلینگ انجام می‌گردد، هیچ‌ گونه لوسیون یا مواد بهداشتی و آرایشی نباید روی پوست محل موردنظر مصرف شود.
برای شروع درمان ابتدا پزشک درمان‌گر بر روی محل موردنظر پماد بی‌حسی مالیده یا این که مقداری ماده بی‌حسی در محل موردنظر تزریق می‌نماید. سپس با استفاده از دستگاه میکرونیدل و بر طبق الگوی خاصی سوراخ‌هایی ایجاد می‌شود. برای کسب بهترین نتیجه برای هر مورد عمق ورود سوزن‌ها تنظیم و ابزار نیدلینگ چندین دور بر روی سطح موردنظر کار می‌شود.

میکرونیدلینگ در مراکز زیبایی

امروزه دستگاه‌های میکرونیدل ارزان‌قیمت در دسترس همگان قرار دارد و سوزن‌های آن‌ها که از کیفیت خوبی برخوردار نیستند، می‌تواند برای فرد عوارضی ایجاد کند، از جمله حساسیت پوستی به دلیل کیفیت پایین فلز سوزن‌ها، برگشت خون به داخل دستگاه و عواقب ناشی از آن، باز هم به دلیل کیفیت بد سوزن‌های یک‌‌بارمصرف چینی. سوزن یکبار مصرف یا کارتریج

شکل 6 سوزن یک‌بارمصرف یا کارتریج

انجام فرآیند میکرونیدلینگ در مراکز زیبایی و آرایشگاه‌ها، در شرایطی که مسائل بهداشتی به‌ خوبی آشنایی نداشته و رعایت نمی‌کنند، می‌تواند پیامدهای بدی به همراه داشته باشد. کارکنان سالن‌های زیبایی معمولا توجه چندانی به نکات بهداشتی موردنیاز بین جلسات میکرونیدلینگ نکرده و مجددا از کاتریج‌ها یا غلتک‌هایی که احتمال دارد طی جلسات گذشته خونی شده باشند، استفاده می‌نمایند. این امر می‌تواند علاوه‌بر کند شدن سوزن‌ها و تخریب پوست، فرد را در معرض ابتلا به عفونت‌های مختلف پوستی و بیماری‌هایی از جمله HIV و هپاتیت قرار دهد. عوارض استفاده از کاتریج هایی که قبلا استفاده شده

شکل 7 عوارض استفاده از کاتریج‌هایی که قبلا استفاده شده

توصیه اکید می‌شود که برای درمان بهترین راه مراجعه به کلینیک و مراکز زیبایی پزشکی معتبر است. در دستگاه‌های میکرونیدلینگ حرفه‌ای و تخصصی ضمن گران‌‌قیمت بودن خود دستگاه به‌ جای سوزن‌های ارزان‌قیمت و بی‌کیفیت چینی از کارتریج‌های یک‌بارمصرف استفاده می‌شود. یک کارتریج استاندارد، استریل و دارای غشا محافظ بوده تا به‌ هیچ‌ عنوان خون، لنف و مایعات بدن از داخل کارتریج به داخل هندپیس راه پیدا ننمایند. برای این کار در کارتریج‌های استاندارد از نوع خاصی از واشر ارتجاعی به نام ممبران استفاده می‌شود که مانع از ترشح و انتقال مواد درمانی، خون و مایعات لنفی از کارتریج به داخل هندپیس یا همان میکرونیدل می‌گردد. توجه داشته باشید که در صورت عدم وجود غشا محافظ در کارتریج و انتقال مایعات به داخل خود دستگاه، حتی با تعویض کارتریج، احتمال انتقال عفونت و ویروس‌های هپاتیت و ایدز به افراد دیگر به ‌شدت بالا خواهد رفت. اگر در داخل کارتریج‌ها به‌ جای ممبران پلاستیکی، فنر فلزی مشاهده می‌کنید بدانید که این کارتریج ایزوله نبوده و به‌‌هیچ‌‌وجه ایمن نیست. معمولا پزشکان برای همه افراد این روش درمانی را مناسب نمی‌دانند. برای مثال در افراد زیر نمی‌توان از این‌ روش استفاده کرد:
  • افرادی که زخم، بریدگی یا خراشیدگی‌های باز دارند.
  • افرادی که طی یک سال گذشته تحت پرتودرمانی قرار گرفته‌اند.
  • افرادی که در ناحیه موردنظر هر گونه عفونت پوستی، عارضه یا تب‌خال دارند.
  • افرادی که در دوران بارداری یا شیردهی هستند.
  • افرادی که سابقه کلوئید (در اصطلاح عوام، در محل زخم خود گوشت اضافه بالا می‌آورند) یا التیام دیرهنگام زخم دارند.

نتایج درمان با میکرونیدلینگ

نتایج این روش درمانی مانند سایر روش‌های درمانی بستگی به نوع دستگاه، تشخیص و مهارت پزشک و انتخاب کیس مناسب (این روش برای همه بهترین انتخاب نیست) دارد و نتیجه آن قابل مقایسه با نتایج میکرونیدلینگ‌های خانگی که خود فرد انجام می‌دهد نیست.

تعداد بازدید از این مطلب: 113
لطفا از عکس‌های قبل و بعد بیماران در گالری تصاویر دیدن فرمایید.
آدرس: اصفهان-خ چهارباغ بالا جنب مجتمع پارک ساختمان گلستان طبقه فوقانی بانک سپه مرکز لیزر هور (دکتر مریم ملکی)

تلفن :03136662224

۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *