آبله مرغان یک بیماری ویروسی بسیار حاد ،مسری و خوش خیم است که اکثراً در دوران کودکی بروز می کند و عامل آن ویروس زوستر می باشد. این بیماری در بزرگسالان اغلب دارای شدت بیشتری است در افراد مبتلا به این بیماری بدن را دانه های تاولی و خارش دار می پوشاند.

اهمیت بیماری :
آبله مرغان در اصل یک بیماری دوره کودکی است که بیش از 90% موارد آن قبل از سن 9 سالگی می باشد اما در هر سنی ممکن است بروز کند. ویروس مولد بیماری قادر به عبور از جفت بوده و لذا ممکن است نوزادان با آبله مرغان مادر زادی متولد شوند و همانند سرماخوردگی به سرعت منتشر شده و سایر کودکان را مبتلا می کند.

سیر بیماری آبله مرغان :
این بیماری به سادگی از طریق تماس با افراد ناقل و بیمار منتشر می شود از نظر بالینی دارای یک مرحله مقدماتی کوتاه بوده و سپس دانه های خارش دار جلدی ایجاد می شود .پس از چند ساعت جوش بصورت تاول در می آید و سپس بهبودی کامل می پذیرد. طی این دوران خارش زیاد احساس می شود.

انسانها تنها میزبان بیماری می باشند. در بالغین بخصوص در زنان باردار آبله مرغان با عوارض بیشتری همراه است.چنانچه فردی در دوران کودکی به این بیماری مبتلا نشود در بزرگسالی اگر در معرض ویروس آبله مرغان قرار گیرد به بیماری زونا مبتلا خواهد شد.یکبار مبتلا شدن به بیماری آبله مرغان باعث ایجاد مصونیت دائمی در فرد می گردد.

علائم بیماری :
ابتدا فرد بیمار دچار علایم تب، بیحالی، بیاشتهایی، سردرد و گاه درد خفیف شکمی میشود که بعد از 2- 1 روز بثورات قرمز رنگ خارشدار معمولاً ابتدا در پشت بیمار و به دنبال آن به فاصله چند ساعت روی شکم و قفسه سینه ظاهر می شود این بثورات به تدریج حاوی مایع روشن میگردد که 2- 1 روز بعد مایع فوق به تدریج کدر میشود دانه ها در آبله مرغان بسیار سریع تکامل یافته و بیشتر آنها در عرض 48 ساعت خشک و شروع به تشکیل پوسته می کنند و راش های جدید پیدا می شوند و جای آن ممکن است برای چند روز یا چند هفته پوست محل تاول با تغییر رنگ نسبت به پوست مجاور دیده شود.

راه انتقال بیماری :
1- سرایت در اثر تماس مستقیم :
این بیماری از شخص بیمار بوسیله تماس مستقیم و یا از طریق ترشحات مجرای تنفسی بیماران صورت می گیرد این بیماری می تواند از مادر به نوزاد منتقل شود.

2- تماس غیر مستقیم :
بوسیله لوازمی که به تازگی به ترشحات وآبدانه های فرد بیمار آلوده شده اند.

نکته :
افراد مبتلا به آبله مرغان از 2- 1 روز قبل از ظهور بثورات جلدی تا حدود 7 روز پس از بروز بثورات میتوانند منتقل کننده بیماری باشند

درمان بیماری :
بیماری آبله مرغان یک عفونت خوش خیم است که با استراحت تا زمانی که بیمار تب دارد و استفاده از داوری مسکن جهت خارش طبق دستور پزشک اصولا بدون عوارض بهبودی کامل می یابد.عارضه شایع آبله مرغان عفونت ثانوی ضایعات جلدی است به خصوص وقتی که بعلت خارش شدید،این ضایعات زخمی شوند.

مراقبت و پیشگیری از آبله مرغان :
1- گزارش موارد مشکوک بیماری به مرکز بهداشتی درمانی و خانه بهداشت
2- ضد عفونی کردن وسایل و لوازم بیمار برای پشگیری از انتقال به سایرین
3- جداسازی بیمار در طول دوره واگیری (تا 7 روز پس از بروز بسورات )در صورت امکان.
4- کوتاه کردن ناخنهای فرد مبتلا برای جلوگیری از خارش تاول ها
5- برای جلوگیری از اضافه شدن عفونت به تاولها حمام گرفتن روزانه با آب سرد توصیه می شود.