اریتم اب ایگنه (EAI) یک واکنش پوستی است که در اثر قرار گرفتن مزمن در معرض گرما ایجاد می‌شود. در معرض بودن طولانی‌مدت با بخاری‌های چوبی، گازی یا برقی، می‌تواند عامل بروز این بیماری باشد. زمانی این یک بیماری شایع در سالمندانی بود که نزدیک آتش یا بخاری‌های برقی می‌ایستادند یا می‌نشستند. اگرچه با نصب گرمایش مرکزی در ساختمان‌ها، این بیماری کاهش یافته است، اما هنوز هم در افرادی که در معرض گرما از منابع دیگر هستند دیده می‌شود. این بیماری حتی در اثر تماس طولانی مدت با کیف آب گرم و یا حتی لپ تاپ نیز گزارش شده است. در این مقاله دکتر مریم ملکی متخصص پوست و مو، به توضیحات بیشتر در این رابطه می‌پردازد.

تماس کوتاه مدت با حرارتی که پایین‌تر از گرمایی باشد که سبب سوختگی می‌شود در ابتدا سبب قرمزی رنگ مشبک پوست می‌گردد، که خفیف بوده و موقتی می‌باشد و این قرمزی با فشار دادن ازبین میرود و با رفع فشار دوباره ظاهر می‌گردد. اما تماس طولانی مدت با حرارت می‌تواند سبب ایجاد لکه‌های پوستی تیره یا روشن‌تر از پوست شود.

نمونه‌ای از اریتم اب ایگنه

علائم و نشانه‌های اریتم آب ایگنه چیست و چه کسانی در معرض خطر هستند؟

قرار گرفتن محدود در معرض گرمایی (اشعه مادون قرمز) که برای ایجاد سوختگی کافی نیست، باعث ایجاد بثورات قرمز خفیف و گذرا می‌شود که شبیه توری یا تور ماهیگیری است. تماس نزدیک و طولانی‌مدت و مکرر با گرمای ناشی از تجهیزات گرم کننده در منازل، باعث قرمزی و تغییررنگ مشخص پوست (هیپر یا هیپوپیگمانتاسیون)‌ می‌شود. پوست و بافت زیرین ممکن است شروع به نازک شدن (آتروفی) کند و حتی به‌ندرت ممکن است زخم یا تاول در این ناحیه ایجاد شود. برخی از بیماران ممکن است از خارش خفیف و احساس سوزش شکایت داشته باشند.

ایجاد تاول و زخم به دلیل اریتم آب ایگنه

ضایعات موضعی که امروزه دیده می‌شوند منعکس کننده منابع مختلف گرما هستند که افراد ممکن است در معرض آن قرار گیرند. مثالها عبارتند از:
  • استفاده مکرر از کیف‌های آب گرم، یا پدهای حرارتی برای درمان دردهای مزمن، مثل کمردرد مزمن.
  • تماس طولانی مدت در نزدیکی بخاری ماشین، و یا منزل بروز ضایعات در ساق پا.
  • خطرات شغلی در صورت در  نقره‌سازان و جواهرسازان، آهنگران، نانواها و سرآشپزها.
  • تماس طولانی مدت با لپ تاپ روی ران‌ها.

عوارض گسترش بیماری اریتم آب ایگنه

چه درمان‌هایی برای اریتم آب ایگنه وجود دارد؟

باید از تماس نزدیک و مزمن با وسایل گرمایشی اجتناب شود. اگر ضایعات فقط به به شکل خفیف یا قرمزی خفیف همراه باشد، این بیماری طی چند ماه خود به خود، پس از قطع تماس، برطرف می‌شود. اگر شرایط شدید باشد و پوست دچار تغییر رنگ شده و یا آتروفیک باشد، بهبودی بعید است. در این صورت احتمال تشکیل کارسینوم سلول سنگفرشی (SCC) وجود دارد. اگر زخم مداومی وجود دارد که بهبود نمی‌یابد یا توده‌ای در حال رشد در بثورات پوستی وجود دارد، باید بیوپسی یا نمونه‌برداری پوست، انجام شود تا احتمال سرطان پوست رد شود. رنگدانه‌های غیر طبیعی و تغییر رنگ پوست ممکن است سال ها باقی بماند، گرچه، درمان با ترتینوئین موضعی یا لیزر ممکن است ظاهر را بهبود بخشد.



تعداد بازدید از این مطلب: 718
لطفا از عکس‌های قبل و بعد بیماران در گالری تصاویر دیدن فرمایید.
آدرس: اصفهان-خ چهارباغ بالا جنب مجتمع پارک ساختمان گلستان طبقه فوقانی بانک سپه مرکز لیزر هور (دکتر مریم ملکی)

تلفن :03136662224

۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *