کیست درموئید چیست؟

این کیست یک کیست محصور در نزدیکی سطح پوست است که در طول رشد جنین در رحم تشکیل می‌شود. این کیست ‌می‌تواند در هر جایی از بدن ایجاد شود. ممکن است حاوی فولیکول‌های مو، بافت پوست و یا غدد پوستی باشد که عرق و چربی تولید می‌کنند. با فعالیت این غدد و تولید این مواد رشد کیست افزایش می‌یابد. کیست درموئید نسبتاً شایع است. آنها معمولا بی‌ضرر هستند، اما برای برداشتن آنها نیاز به جراحی می‌باشد، و خودبخود از بین نمی‌روند. این کیست مادرزادی است. این بدان معنی است که آنها در بدو تولد وجود دارند.

نمونه‌ای از کیست درموئید

انواع کیست درموئید چیست؟

کیست‌های درموئید تمایل دارند در نزدیکی سطح پوست ایجاد شوند. آنها اغلب بلافاصله پس از تولد قابل مشاهده هستند. برخی نیز ممکن است عمیق‌تر در داخل بدن رشد کنند. این بدان معناست که تشخیص آنها ممکن است تا اواخر زندگی اتفاق نیفتد. محل کیست درموئید نوع آن را تعیین می‌کند. انواع رایج تر عبارتند از:
کیست درموئید پری اوربیتال
این نوع کیست درموئید معمولا در نزدیکی سمت راست ابروی راست یا سمت چپ ابروی چپ ایجاد می‌شود. این کیست‌ها در بدو تولد وجود دارند. با این حال، ممکن است تا ماه‌ها یا حتی چند سال پس از تولد آشکار نشوند.
کیست درموئید تخمدان
این نوع کیست در داخل یا روی تخمدان ایجاد می شود. برخی از انواع کیست‌های تخمدان با چرخه قاعدگی زنان مرتبط هستند. اما کیست درموئید تخمدان ربطی به عملکرد تخمدان ندارد. مانند سایر انواع کیست های درموئید، این نوع کیست تخمدان ابتدا قبل از تولد ایجاد می‌شود. یک زن ممکن است سال‌ها کیست درموئید روی تخمدان داشته باشد تا زمانی که در معاینه لگن کشف شود.

نمای کلی کیست درموئید در تخمدان

کیست درموئید نخاعی
این کیست خوش‌خیم روی ستون فقرات تشکیل می‌شود. در جای دیگر پخش نمی‌شود ممکن است بی‌ضرر باشد و هیچ علامتی نداشته باشد. با این حال، این نوع کیست ممکن است به ستون فقرات یا اعصاب ستون فقرات فشار وارد کند. به همین دلیل باید با جراحی برداشته شود.

علائم

علائم، در صورت وجود، جزئی هستند. خطر کمی برای بینایی یا سلامت کودک وجود دارد. با این حال، اگر کیست عفونی شود، درمان سریع عفونت و برداشتن کیست با جراحی ضروری است. آیا کیست درموئید علائمی ایجاد می‌کند؟ بسیاری از این کیست‌ها علائم واضحی ندارند. در برخی از این موارد، تنها پس از عفونی شدن یا رشد قابل توجه آن، علائم ظاهر می‌شود. هنگامی که علائم وجود دارد، ممکن است شامل موارد زیر باشد:
کیست درموئید پری اوربیتال
کیست‌های نزدیک به سطح پوست می‌توانند متورم شوند، و ممکن است احساس ناراحتی ایجاد کند. پوست ممکن است رنگ زردی داشته باشد. کیست عفونی می‌تواند بسیار قرمز و متورم شود. اگر کیست بترکد، می‌تواند عفونت را گسترش دهد. اگر کیست روی صورت باشد، اطراف چشم ممکن است بسیار ملتهب شود.
کیست درموئید تخمدان
اگر کیست به اندازه کافی بزرگ شده باشد، ممکن است کمی درد در ناحیه لگن خود در نزدیکی سمت کیست احساس کنید. این درد ممکن است در حوالی چرخه قاعدگی بارزتر باشد.
کیست درموئید نخاعی
علائم این نوع کیست ستون فقرات معمولاً زمانی شروع می‌شود که کیست به اندازه کافی بزرگ شود، و شروع به ایجاد فشار روی نخاع یا اعصاب ستون فقرات کند. اندازه و محل کیست روی ستون فقرات تعیین می‌کند که کدام اعصاب در بدن تحت تأثیر قرار می‌گیرند. هنگامی که علائم ظاهر می‌شود، می‌تواند شامل موارد زیر باشند:
  • ضعف و گزگز در بازوها و پاها
  • مشکل در راه رفتن
  • بی‌اختیاری ادرار

چه چیزی باعث ایجاد این کیست می‌شود؟

پزشکان می‌توانند کیست‌های درموئید را حتی در نوزادانی که هنوز به دنیا نیامده‌اند، و در حال رشد هستند، ببینند. با این حال، مشخص نیست که چرا برخی از جنین‌های در حال رشد دارای کیست درموئید هستند. در اینجا دلایل ایجاد انواع رایج از این کیست آورده شده است:
کیست درموئید پری اوربیتال
کیست درموئید دور چشم زمانی تشکیل می‌شود که لایه‌های پوست به درستی با هم رشد نکنند. این اجازه می‌دهد تا سلول‌های پوست و سایر مواد در یک کیسه نزدیک سطح پوست جمع شوند. از آنجایی که غده‌هایی که در کیست هستند به ترشح مایعات ادامه می‌دهند، کیست به رشد خود ادامه می‌دهد.
کیست درموئید تخمدان
کیست درموئید تخمدان یا کیست درموئیدی که روی اندام دیگری رشد می کند نیز در طی رشد جنینی تشکیل می‌شود.  این شامل سلول‌های پوست و سایر بافت‌ها و غدد است که باید در لایه‌های پوست نوزاد باشند، نه اطراف اندام داخلی.
کیست درموئید ستون فقرات
یکی از علل شایع کیست‌های درموئید ستون فقرات، وضعیتی به نام دیسرافیسم ستون فقرات است. این حالت، در اوایل رشد جنینی رخ می‌دهد، زمانی که بخشی از لوله عصبی به طور کامل بسته نمی‌شود. لوله عصبی مجموعه سلول‌هایی است که به مغز و نخاع تبدیل می‌شوند. منفذی که در طناب عصبی وجود دارد این امکان را فراهم می‌کند تا کیست بر روی ستون فقرات کودک تشکیل شود.

کیست درموئید چگونه تشخیص داده می‌شود؟

تشخیص کیست درموئید دور چشم یا کیست مشابه در نزدیکی سطح پوست در گردن یا قفسه سینه معمولاً با معاینه فیزیکی انجام می‌شود. پزشک شما ممکن است بتواند کیست را زیر پوست حرکت دهد و اندازه و شکل آن را به خوبی درک کند. پزشک شما ممکن است از یک یا دو آزمایش تصویربرداری استفاده کند، به خصوص اگر این نگرانی وجود داشته باشد که کیست در نزدیکی یک ناحیه حساس مانند چشم یا شریان کاروتید در گردن قرار دارد. این آزمایش‌های تصویربرداری می‌توانند به پزشک کمک کنند تا ببیند کیست دقیقاً در کجا قرار دارد و آیا آسیب به یک ناحیه حساس خطر بالایی دارد یا خیر. آزمایش‌های تصویربرداری که ممکن است پزشک شما استفاده کند عبارتند از:
  • سی تی اسکن: سی تی اسکن از یک اشعه ایکس ویژه و تجهیزات کامپیوتری برای ایجاد نماهای سه بعدی و لایه ای از بافت داخل بدن استفاده می‌کند.
  • اسکن ام آر آی: MRI از یک میدان مغناطیسی قدرتمند و امواج رادیویی برای ایجاد تصاویر دقیق از داخل بدن استفاده می‌کند.
پزشک شما از MRI ​​و سی تی اسکن برای تشخیص این کیست ستون فقرات استفاده می‌کند. قبل از درمان کیست، بسیار مهم است که پزشک شما بداند که تا چه حد به اعصابی نزدیک است که به طور بالقوه ممکن است در طول جراحی آسیب ببینند. معاینه لگن ممکن است وجود کیست درموئید تخمدان را نشان دهد.  آزمایش تصویربرداری دیگری که ممکن است پزشک شما برای شناسایی این نوع کیست از آن استفاده کند، سونوگرافی لگن نام دارد.  سونوگرافی لگن از امواج صوتی برای ایجاد تصاویر استفاده می‌کند. این آزمایش از یک دستگاه گرز مانند به نام مبدل استفاده می‌کند که در قسمت پایین شکم مالیده می‌شود تا تصاویری روی صفحه‌نمایش مجاور ایجاد کند. پزشک ممکن است از سونوگرافی ترانس واژینال نیز استفاده کند.  در طول این آزمایش، پزشک یک پروب را در واژن قرار می‌دهد.  مانند سونوگرافی لگن، تصاویر با استفاده از امواج صوتی ساطع شده از پروب ایجاد می‌شود.

کیست درموئید چگونه درمان می‌شود؟

صرف نظر از محل آن، تنها گزینه درمانی برای کیست درموئید برداشت با جراحی است. چندین فاکتور کلیدی وجود دارد که باید قبل از جراحی در نظر گرفته شود، به خصوص اگر کیست در کودک درمان شود. این شامل:
  • تاریخچه پزشکی
  •  علائم
  • خطر یا وجود عفونت
  • تحمل یک عمل و داروهایی که پس از جراحی مورد نیاز است
  • شدت کیست
  • اولویت والدین
درموئید

قبل و بعد از عمل جراحی

برای جراحی کیست درموئید دور چشم، اغلب می‌توان یک برش کوچک در نزدیکی ابرو یا خط مو ایجاد کرد تا به پنهان کردن جای زخم کمک کند.  کیست با دقت از طریق برش برداشته می‌شود.  کل این روش حدود 30 دقیقه طول می‌کشد. جراحی درموئید تخمدان پیچیده‌تر است.  در برخی موارد می‌توان بدون برداشتن تخمدان انجام داد.  به این عمل سیستکتومی تخمدان می‌گویند. اگر کیست بیش از حد بزرگ باشد یا آسیب زیادی به تخمدان وارد شده باشد، ممکن است تخمدان و کیست با هم برداشته شوند. کیست‌های درموئید ستون فقرات با میکروسرجری برداشته می‌شوند.  این کار با استفاده از ابزارهای بسیار کوچک انجام می‌شود.  در طول عمل، در حالی که جراح شما کار می‌کند، روی میز عمل دراز می‌کشید. پوشش نازک ستون فقرات (دورا) برای دسترسی به کیست باز می‌شود.  عملکرد عصب در طول عمل به دقت کنترل می‌شود.

شیوه جراحی کیست درموئید

بعد از جراحی

در برخی از جراحی‌ها‌ کیست به صورت سرپایی انجام می‌شود. یعنی می‌توانید همان روز به خانه بروید. جراحی ستون فقرات ممکن است نیاز به یک شب اقامت در بیمارستان برای مراقبت از هرگونه عارضه داشته باشد. اگر کیست نخاعی دارای چسبندگی بیش از حد قوی به ستون فقرات یا اعصاب باشد، پزشک شما تا آنجایی که ممکن است با خیال راحت کیست را برمی‌دارد.  پس از آن کیست باقیمانده به طور منظم تحت نظر قرار می‌گیرد.

آیا کیست درموئید عوارضی دارد؟

دکتر مریم ملکی گفت: معمولاً کیست‌های درموئید درمان نشده بی‌ضرر هستند. هنگامی که آنها در داخل و اطراف صورت و گردن قرار می‌گیرند، می‌توانند تورم قابل توجهی در زیر پوست ایجاد کنند. یکی از نگرانی‌های اصلی این نوع از کیست این است که می‌تواند پاره شود و باعث عفونت بافت اطراف شود. کیست‌های درموئید نخاعی که بدون درمان رها می‌شوند ممکن است به اندازه‌ای بزرگ شوند که به نخاع یا اعصاب آسیب بزنند. در حالی که کیست‌های درموئید تخمدان معمولا غیر سرطانی هستند، اما می‌توانند بسیار بزرگ شوند. این می‌تواند موقعیت تخمدان در بدن را تحت تاثیر قرار دهد. کیست همچنین می‌‌واند منجر به پیچ خوردگی تخمدان (پیچ خوردگی) شود. پیچ خوردگی تخمدان می‌تواند بر جریان خون به تخمدان تأثیر بگذارد. این ممکن است بر توانایی باردار شدن تأثیر بگذارد.

عوارض کیست درموئید

آیا این کیست سرطان است؟

اکثر مردم وقتی متوجه یک توده جدید می‌شوند، اولین فکرشان سرطان است. در حالی که فقط انواع خاصی از سرطان می‌تواند باعث ایجاد کیست شود، خود کیست‌ها تقریبا همیشه خوش خیم هستند. با این حال، تومورها می‌توانند خوش‌خیم یا بدخیم باشند. تومورهای خوش خیم تمایل دارند در یک مکان باقی بمانند. تومورهای بدخیم رشد می‌کنند و ممکن است باعث ایجاد تومورهای جدید در سایر قسمت‌های بدن شوند.

چشم انداز چیست؟

از آنجایی که بیشتر این کیست‌ها در بدو تولد وجود دارند، بعید است که بعداً در زندگی دچار آن شوید. کیست های درموئید معمولاً بی ضرر هستند، اما باید در مورد مزایا و معایب برداشتن جراحی با پزشک خود صحبت کنید. در بیشتر موارد، جراحی برداشتن کیست را می‌توان با خیال راحت با عوارض کم انجام داد. برداشتن کیست همچنین، جلوی خطر پارگی و گسترش عفونت، که می‌تواند به یک مشکل پزشکی جدی‌تر باشد، را از بین می‌برد.