عوارض جانبی و مشکلات لیزر درمانی

از دید بسیاری از مردم حتی در این زمان، لیزر چیزی جدید و خطرناک می‌باشد چون نمی‌دانند که واقعا لیزر چیست و یا آن را با اشعه رادیواکتیو اشتباه می‌‌‌گیرند. به گفته دکتر مریم ملکی استفاده از لیزرکم‌توان در صورتی که به شکل اصولی و با دوز مناسب صورت گیرد فاقد عارضه جانبی می‌‌‌‌باشد و هیچگونه خطری ندارد.
1- antianflammatory effect در درمان التهاب و حتی بعضی از زخم‌های مقاوم مثلا زخم پای دیابتی که با مکانیسم افزایش خونرسانی و کاهش التهاب زخم بهبود می‌یابند.
روش کار:
10 جلسه لیزر به فاصله 3-2 روز و هر جلسه با فرکانس 600HT3 و زمان 10 دقیقه همراه با آنتی بیوتیک‌تراپی لازم است.
2- Anti edematous effect
3 ـ Anaesthetic effect
در زیبایی لیزر کم‌توان می‌تواند باعث افزایش بافت کلاژن زیر پوستی و در نهایت کاهش چین‌وچروک صورت شود و همچنین در از بین بردن کک‌و‌مک و آکنه‌ها هم بسیار موثر است. به طور خلاصه می‌توان گفت روش درمان به شکل زیر است:

• درمان کک‌ومک:با فرکانس 150HT3 و حدودا 10 جلسه و به فاصله 5-4 روز لیزر انجام می‌گیرد و هر بار حدودا 5 دقیقه لیزر و لایت و حدود 5 دقیقه لایت تنها به کار می‌بریم.
  • درمان آکنه:بعد از تخلیه جوش‌ها و پاکسازی پوست و حدودا 15-10 جلسه لیزر با فرکانس 150HT3 و به فاصله 5-4 روز و هر جلسه 10 دقیقه لیزر و لایت
  • درمان سلولیت‌ها: با فرکانس 600-1600 HT3 و حدودا 15-10 جلسه، البته در درمان سلولیت به اندازه مزوتراپی موثر نیست.
  • درمان چین‌وچروک صورت: با فرکانس 150HT3 و حدودا 10 جلسه که فوق العاده موثر است و بدون عارضه

در همه مواردی که در زیبایی از لیزر کم توان استفاده می‌کنیم اگر همزمان از میکرودرم ابرژن نیز استفاده کنیم اثر لیزر چندین برابر می‌شود.

موارد منع استفاده از لیزر:

در واقع هیچگونه منع قطعی برای استفاده از لیزر کم‌توان وجود ندارد، اما بهتر است از آن در بیماران زیر دوری کنیم:
1- در بیماران دارای پیس میکرقلبی (Pacemaker) لیزر نباید در روی قفسه سینه استفاده شود.
2 ـ در خانم‌های حامله لیزر نباید در ناحیه شکم و ناحیه کمر و لگن استفاده شود.
3 ـ بیماران دارای سرطان و انواع بدخیم
4 ـ بیماران دارای تشنج یا صرع
5 ـ کودکان در حال رشد (درصفحات استخوانی)

مختصری بحث علمی پیرامون لیزر:

بکارگیری لیزرهای کم‌توان و یا توان متوسط در درمان بیماری‌ها و اختلالات سیتسم عضلانی، اسکلتی مفصلی وعصبی اخیرا بسیار مورد توجه محافل علمی دنیا قرارگرفته و کاربرد گستردهای پیدا کرده است.
Laser برگرفته از حروف اول کلمات Light amplification by stimulated emission of radiation است و به معنای تقویت نور بوسیله نشر تابشی تحریک شده است.
لیزرتراپی با لیزرهای کم‌توان به نام‌های مختلف از قبیل:
LPLT) Low Power Laser Therapy)
LILT) Low Intensity Laser Therapy)
LLLI) Low Level Laser Irradiation)
MPLT) Mid Power Laser Therapy)
شناخته می‌شود. البته لیزرهای با توان کمتر از 500 میلی‌‌وات و گاها تا 1000 میلی‌وات را کم‌توان و 1000 تا 5000 میلی‌وات را با توان متوسط در نظر می‌گیرند. معهذا با توجه به دانسیته توان و انرژی مورد استفاده در لیزرهای با توان متوسط و حتی گاهی لیزرهای پرتوان را هم در محدوده‌ی لیزرتراپی کم‌توان به حساب می‌آورند. لیزر کم‌‌توان معمولا نه ایجاد گرمای زیاد می‌‌کنند نه ایجاد زخم و یا التهاب.

لیزر چه کارهایی انجام می‌دهد؟

مطالعات نشان داده‌اند که چندین نوع فعالیت در اثر استفاده از لیزر با قدرت پایین تشدید می‌شود. از جمله ساختن پروتئین و آنزیم‌های سازنده DNA) DNA ترانسکریپتاز) و تشدید متابولیسم میتوکندری می‌باشد. ترمیم سلول‌ها بعد از تخریب، ترمیم و رشد آکسون عصب تخریب شده (مثلا از طریق جوانه زدن) و پاسخ‌های ایمونولوژیکی نیز با این روش بهتر می‌شوند. بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که کاهش درد، تشدید سرعت ترمیم زخم و افزایش سرعت بازسازی عصب‌ها نیز از جمله اثرات دیگر لیزر می‌باشند.

(LPLT) لیزر کم‌توان چگونه اعمال اثر می‌کند؟

مکانیسم اصلی اثر لیزر ناشناخته است. ولی یکی از مکانیسم‌های اصلی که تاکنون روی آن مطالعه شده، ایجاد تغییر در زنجیره انتقال الکترون در میتوکندری‌ها می‌باشد. اینگونه تصور می‌شود که سیتوکروم‌ها در زنجیره انتقال الکترون قادرند که طول موج مشخصی از لیزر را دریافت کنند. انرژی این امواج نوری لیزری باعث می‌شوداعمال این زنجیره سریع‌تر انجام شود و تولید ATP افزایش یابد و در نتیجه سنتز زنجیره‌های DNA و اعمال سلولی و ساخت پروتئین و بعضی اعمال سلولی دیگر با سرعت بیشتری انجام گیرد.

دیگر مکانیسم‌‍‌های مورد مطالعه شامل جذب اشعه توسط پروتئین‌های غشای سلولی است که باعث تغییر شکل غشاء و افزایش نفوذپذیری آن نسبت به یون‌ها می‌باشد. همچنین لیزر می‌تواند بوسیله سلول‌هایی غیر از سلول‌های گیرنده نوری در چشم نیز جذب شود. این سلول‌ها در بدن مشابه فتورسپتورها در چشم عمل می‌کنند. چندین گیرنده نوری غیررتینی به این شکل در جاهای مختلف بدن و گونه‌‌های جانوری و از جمله انسان‌ها وجود دارد و مطالعاتی در جریان است که نقش آن‌ها را در ریتم فیزیولوژیک شبانه‌روزی بدن نشان می‌دهد.

اثرات لیزر در بدن:

برخی محققان بر این باورند که لیزر کم‌توان قادر به ایجاد تغییرات مثبت در سطح سلولی می‌باشد، که این اثر بدون ایجاد حرارت قابل ملاحظه‌ای در سطح سلول ایجاد می‌باشد. این پاسخ‌‌های فتوشیمیایی منجر به تغییرات فیزیولوژیک در عملکرد سلول می‌شوند.

برخی از موارد استفاده از لیزرتراپی:

1. در بهبود انواع زخم‌ها (زخم‌های دیابتیک، زخم‌های بستر و…).
  2. در تسکین دردهای عضلانی همچون سندرم مایوفاشیال.
  3. در تسکین دردهای ناشی از ضربه و بعد از اعمال جراحی.
  4. در تسکین دردهای مفصلی همچون آرتروز.
  5. در تسکین دردهای ناشی از پیچ خوردگی‌ها و کشیدگی‌های تاندونی.
  6. در تسکین دردهای روماتیسمی همچون آرتریت روماتوئید.
  7. در تسکین دردهای عصبی همچون سندروم تونل مچ دستی.
  8. در تسکین دردهای ناشی از استفاده بیش از حد اندام‌ها.
  9. در درمان آسیب‌‌‌‌های ورزشی.
  10. در بازسازی عصب آسیب‌دیده همچون فلج عصب صورتی.
  11. استفاده از لیزرتراپی در کمک به کنترل عفونت برخی مناطق از جمله بستر و عفونت مثانه.

لطفا از عکس‌های قبل و بعد بیماران در گالری عکس دیدن فرمایید.

آدرس:اصفهان-خ چهار باغ بالا جنب مجتمع پارک ساختمان گلستان طبقه فوقانی بانک سپه مرکز لیزر هور (دکتر مریم ملکی)