استفاده نادرست و بدون تجویز پزشک متخصص از کرم های لایه بردار و همچنین ماسک های میوه، باعث ایجاد عوارضی از جمله لک و حساسیت های پوستی می شود که گاهی این عوارض برگشت ناپذیر هستند.
استفاده از لایه بردارهای موضعی و به ویژه کرم های لایه بردار با توجه به اثراتی که در درمان انواع آکنه ها و لایه برداری های سطحی در پوست دارند رواج بسیاری داشته و متاسفانه همین امر باعث تشویق و تبلیغ استفاده ی خودسرانه از این کرم ها شده است.
‎دسته دیگری از لایه بردارها هم وجود دارد که با غلظت های بسیار بالا و توسط پزشک برای درمان برخی از بیماری ها از جمله کک و مک، اسکارهای آکنه، کمدون های آکنه تجویز می شود که بیماران به هیچ وجه نباید از این محلول ها بدون مشورت پزشک استفاده كنند و مصرف آنها توسط خود پزشک انجام می شود.

در خصوص محلول هایی که فقط توسط پزشک مصرف می شوند نکته مهم و قابل توجه، آگاهی و تجربه پزشک مربوطه در تجویز وهم چنین آگاهی بیمار از چگونگی مراقبت های پس از درمان است. از جمله این داروها، محلول فنول است که در صورت استفاده نادرست عوارض غیر قابل جبرانی را به همراه دارد.
‎استفاده نادرست از کرمهای لایه بردار باعث ایجاد تحریک و التهابات پوستی، خشکی پوست و هم چنین تشدید رنگ دانه های پوستی، ایجاد لک وحساسیت در برابر نور آفتاب، ایجاد اسکارهای دائمی، کم رنگی و یا پررنگی در نواحی مختلف پوست می شود.
با توجه به رنگ پوست، واکنش پوست در نقاط مختلف بدن و هم چنین با توجه به این که کرمهای لایه بردار در همه افراد عکس العمل یکسانی ندارند، بنابراین جهت استفاده از کرم های مذکور و مواد شوینده همراه آن، بهترین کار مشورت با یک پزشک متخصص پوست است، چرا که ممکن است عدم استفاده صحیح و به جا از این داروها نتیجه معکوسی به دنبال داشته باشند.
‎در برخی از افراد به ویژه زنانی که در دوران بارداری و یا شیردهی قرار دارند و یا دچار بیماری هایی از جمله عوارض اتوایمیون نظیر لوپوس و غیره هستند، کرم های لایه بردار به هیچ وجه نباید استفاده شوند، مگر در موارد خاص و در صورت تجویز پزشک متخصص میتوانند مورد استفاده قرار گیرند. علاوه بر اینها در کسانی که نسبت به نور آفتاب حساسیت داشته و یا در محل هایی با هوای آفتابی زندگی میکنند و هم چنین دارای لک بر روی پوست خود هستند، تجویز و استفاده از کرم های لایه بردار نیاز به آگاهی و دانش لازم دارد.
‎با توجه به این که اغلب لایه بردارهای شیمیایی دارای منشا گیاهی هستند و به طور علمی ساخته شده اند، درصد اطمینان بالاتری برای استفاده به همراه دارند و تا زمانی که آگاهی های علمی لازم جهت استفاده از انواع گیاهان به اثبات نرسیده باشد و داروهای گیاهی مجوزهای لازم جهت مصرف را اخذ نکرده باشند، استفاده از آنها به صلاح بیماران نیست.
‎استفاده از میوه به عنوان ماسک های طبیعی، پایه علمی نداشته و جهت استفاده از ماسک های میوه لازم است محصولات دارای مجوز از وزات بهداشت که مطالعات علمی بر روی آنها انجام شده است، مورد استفاده قرار گیرد.



تعداد بازدید از این مطلب: 4429
لطفا از عکس‌های قبل و بعد بیماران در گالری تصاویر دیدن فرمایید.
آدرس: اصفهان-خ چهارباغ بالا جنب مجتمع پارک ساختمان گلستان طبقه فوقانی بانک سپه مرکز لیزر هور (دکتر مریم ملکی)

تلفن :03136662224

۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *