ناخن قاشقی به نرم، نازک و اندکی مقعر یا قاشقی شکل شدن ناخن گفته می شود. در این حالت انحنای ناخن به صورتی است که اغلب میتواند یک قطره آب را در خود نگه دارد.دلایل متعددی باعث ناخن قاشقی میشوند اما متداولترین علت آن آنمی ناشی از کمبود آهن است. آنمی به کم خونی گفته میشود.اصطلاح علمی ناخن قاشقی، کویلونیک یا کویلونیشیا (koilonychia ) است که از واژه یونانی کویلوس به معنی فرو فته و گود و اونیک به معنی ناخن گرفته شده است.

علائم و نشانه های ناخن قاشقی
مشخصترین نشانه این وضعیت فرورفتگی مرکز ناخن است. ناخن نازک شده و لبه های بیرونی آن برمیگردند. ناخن ممکن است ترک خورده و بخش بیرونی آن از بستر ناخن بلند شود.برخی از نوزادان با ناخن قاشقی متولد میشوند اما در نهایت هنگامی که بزرگ میشوند این وضعیت برطرف میشود. ناخن قاشقی معمولا در ناخن انگشتهای دست دیده میشود اما در پا نیز ممکن است اتفاق بیفتد.متداولترین علت ناخن قاشقی کمبود آهن یا کم خونی است. این وضعیت باعث میشود تعداد سلولهای قرمز خون کمتر از حد نرمال باشد.

در صورتی که عامل ناخن قاشقی، کم خونی باشد ممکن است موارد زیر را تجربه کنید :
خستگی
رنگ پریدگی پوست
کوتاهی تنفس
ضعف
ناخن قاشقی ممکن است تنها در یک ناخن دیده شود یا در تعدادی از آنها و یا حتی در همه آنها ایجاد شود.

دلایل ناخن قاشقی
تشخیص ناخن قاشقی

ناخن قاشقی ممکن است از روی ظاهر آن شناسایی شود اما برای تشخیص علت آن و درمان مناسب باید به پزشک مراجعه کنید.ممکن است پزشک معاینه فیزیکی انجام داده و سابقه پزشکی شما را جویا شود. در صورتی که به کم خونی یا کمبود آهن شک داشته باشد، آزمایش خون تجویز مینماید. در صورتی که هیچ بیماری سیستمیک نداشته باشید ممکن است علت ناخن قاشقی، آسیب دیدن ناخن، وراثت یا فاکتورهای محیطی باشد. در صورتی که هیچ بیماری سیستمی عامل ناخن قاشقی نباشد، این وضعیت هیچ تأثیری بر سلامت شما نخواهد داشت.

دور نمای ناخن قاشقی

درمان این وضعیت بستگی به عامل ایجاد کننده آن دارد. در صورتی که علت آن کم خونی باشد ظرف یک هفته درمان با مکمل آهن بهبود خواهید یافت اما ممکن است چند ماه طول بکشد تا سطح آهن خون به وضعیت نرمال برسد.در صورتی که بیماری دیگری که به ناخن قاشقی مرتبط است تحت درمان قرار بگیرد، همراه با بهبودی آن ناخنها نیز بهبود خواهد یافت.ناخنهای دست به کندی رشد میکنند و رشد ناخنهای پا از آن نیز کندتر است. بنابراین ممکن است شش ماه طول بکشد تا ناخن انگشت دست دوباره رشد کند و رشد مجدد ناخن پا ممکن است یک سال طول بکشد.