کربوکسی تراپی به معنای تزریق گازکربنیک زیر پوست است ، به این صورت که هنگامی که تزریق می شود چون گاز کربنیک گازی است که بدن باید آن را دفع نماید ، به همین علت هموگلوبین اکسیژن را رها کرده تا گاز کربنیک را گرفته و از محیط خارج نماید و این موجب خواهد شد که سیلاب اکسیژن درمنطقه ایجاد شود و سلول ها از آن استفاده کنند، دوم آن که سلول های فیبروبلاست را تحریک می کند که این ها تولید کلاژن نموده و موجب کشیدن پوست می شود.

در این روش مختصر درد وسوزش درمحل تزریق ایجاد میشود که موقت بوده و بلافاصله برطرف میشود.کربوکسی تراپی اولین بار٧٠ سال پیش ، از فرانسه آغاز شد و یک پزشک ایتالیایی که با این روش تحت درمان قرار گرفته بود، ماشین آن را ساخت و گاز را در کپسول های گاز کربنیک قرار داده و آن را گرم کرده و با سوزنی که زیر پوست زده می شود گاز در زیر پوست پخش می شود.در حال حاضر در استرالیا ، المان ، اروپا و … از این روش استفاده می شود. تزریق این گاز خطری نداشته و میزانی که تزریق می شود 25 درصد کمتر از آن چیزی است که بدن دفع می کند.

نحوه انجام
در روش کربوکسی تراپی، گاز CO2 با سوزنی بسیار ظریف زیر پوست دمیده می شود، که تحریک و افزایش محصولات اکسیژنی در بافت های ما را پدید می آورد، همچنین متابولیسم زیر پوست تنظیم میکند و بهبود میببخشد، این بهبود شامل میکرو جریان ها و تحریک فیبرولاست ها در ناحیۀ سنتز کلاژن می شود. ضمناً جلوی افتادگی پوست را می گیرد و در صورت وجود آن را اصلاح می کند. همچنین، بر کبودی ها و سیاهی هم اثر می گذارد.هنگام دمیدن نیز ، ممکن است انتشار گاز احساس شود، و کشیدگی پوست هم می تواند دردناک باشد.از این روش معمولا درکنار روشهای دیگرمانند مزوتراپی ، کاویتیشن و رادیوفرکوئنسی جهت تاثیربهتر استفاده میشود.

موارد استفاده
یکی از استفاده های آن در زیبایی است به این ترتیب پوست هایی که شل شده و افتاده اند را ترمیم می کند، دیگری برای صاف کردن ترکهاى حاملگی و خط های چاقی ران ها کاربرد دارد.اما آن چیزی که در درماتولوژی حائز اهمیت است بهبود اگزما در طی چند جلسه می باشد. به خصوص در اگزماهایی که مرتب عود پیدا می کند، بسیار تاثیر گذار است. یکی دیگر از اثرات آن درمان دردهای روماتیسمی است.

کاربردهای مختلف این روش عبارتست از:
سلولیت و چاقی موضعی درنواحی شکم ، پهلوها و ران و باسن
رفع خطوط ناشی از چاقی و لاغری و حاملگی (strech mark)
آکنه
چین وچروک
افزایش کیفیت و استحکام پوست قبل و بعد از لیپوساکشن
درمان پلاک های پسوریازیس
درمان حلقه تیره دور چشم
رفع شلى پوست زیر بغل و کشاله ران
اگزما و زخمهاى پوستى
بهبود اسکارهاى وسیع سوختگى

طول دوره درمان
این متُد درمانی با توجه به ناحیه مورد درمان، دارای طول درمان متفاوت می باشد. برای مثال برای صورت هرماه یک بار و برای بدن هفته ای دوبار انجام می شود. طول مدت درمان و تعداد کل جلسات در موارد مختلف، با توجه به ناحیه تحت درمان متفاوت می باشد.

مزایا :
درمان منحصر به فرد بودن برای رفع ناهمواری های پوست
سرپایی و بدون دردسربودن
بدون عوارض بودن
بهبود مشکلاتى مانند تیرگى دور چشم

عوارض جانبی:
تاکنون خوشبختانه هیچ عارضه خاصی درباره این روش گزارش نشده است. تزریق این گاز بی خطر است. مختصر درد وسوزش درمحل تزریق ایجاد میشود که موقت بوده و بلافاصله برطرف میشود.

مراقبت های پس از کربوکسی تراپی
تنها مراقبت این روش عدم استفاده از سونا و جکوزی و حمام تا حدود 4 ساعت میباشد.