هیچ خانمی نمیتواند خارش در ناحیه واژن را تحمل کند و اگر این التهاب با راشهای پوستی یا لکه هاىغیرعادی همراه باشد، احتمال وجود بیماری پوستی را نمیتوان رد کرد.

یکی از بیماریهای پوستی خاصی که سلامت واژن را تهدید میکند، اگزما است. هر کسی که با اگزما در قسمتهای دیگر بدنشمواجه شده باشد، خیلی خوب میداند که التهاب و خشکی پوست ناشی از آن واقعا آزاردهنده است. اگزما در ناحیه واژن میتواند با قرمزی پوست آن و بثورات خارشدار همراه شود. متخصصان معتقدند که بروز بیماری پوستی اگزما عموما به اختلال در سیستم ایمنی بدن برمیگردد و نمیتوان عامل مشخصی را برای بروز آن مشخص کرد. برخی محصولات مثل صابونها، پاک کنندهها و… میتوانند التهاب پوستی را در این شرایط تشدید کنند و درنهایت بیماری را بدتر کنند.

اگر با چنین حالتهایی مواجه شدید، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید. معمولا استفاده از استروئیدهای موضعی یا عوض کردن محصولات بهداشتی و آرایشی، میتواند به تسکین درد و ناراحتی ناشی از اگزما کمک کند. استروئیدهای موضعی، نوعی سرکوب کننده سیستم ایمنی هستند که به سیستم ایمنی کمک میکنند.

بیماری پوستی دیگر، پسوریازیس است. متاسفانه راشهای پوستی قرمز و زبر میتوانند روی ناحیه تناسلی نیز تاثیر منفی بگذارند. شایعترین نوع پسوریازیس که روی ناحیه تناسلىخانمها تاثیر میگذارد، پسوریازیس معکوس نام دارد. درحالی که هیچ درمان قطعیبرای پسوریازیس وجود ندارد، کرمهای موضعی استروئیدی و غیراستروئیدی میتوانند به تسکین درد ناشی از آن کمک کنند. البته با توجه به حساس بودن پوست واژن، نباید از کرمهایی استفاده کرد که قدرت و غلظت زیادی دارند.