تخمک پلی کیستیک یا نشانگاه تخمدان یکی از شایع ترین اختلالات و مشکلات دستگاه تولید مثل در زنان است که با علائمی تقریبا مشابه بروز می کند.

سندرم تخمدان پلی کیستیک (S.P.C.O) که در برخی موارد از آن به عنوانتنبلی تخمدانیاد می شود از بیماری های شایع در زنان است و به دلیل عوارضی که می تواند داشته باشد از اهمیت بسیاری برخوردار است، این سندرم اغلب با وجود سابقه در بستگان (خواهر، مادر، عمه، خاله و ...) اتفاق می افتد و در واقع مجموعه ای از علایم است که می تواند همۀ این علایم در فردی ظاهر شود یا تنها برخی از آنها خود را نشان دهد.

تخمک پلی کیستیکچیست؟

سَندرُم تُخمدان پُلی کیستیک یا نشانگان تخمدان پُرکیستی شایع ترین اختلالات غدد درون ریز در زنان و شایع ترینعلت نازاییناشی از عدم تخمک گذاری می باشد.سندرم تخمدان پر کیست وضیعتی است که اغلب با قاعدگی نامنظم ، افزایش رشدموهای زائد(هیرسوتیسم) و چاقی مشخص می شود. اما می تواند زنان را به اشکال متفاوت مبتلا کند. قاعدگی های نامنظم یا سنگین می توانند علامتی از این وضعیت در بالغین باشد. سندرم تخمدان پرکیست امکان دارد در زمانی که خانمی برای باردار شدن مشکل دارد بارز شود.

علائمتخمک پلی کیستیک

علائم و نشانه های سندرم تخمدان پر کیست از اختلال در چرخه تولید مثل منشاء می گیرد. که بصورت طبیعی هر ماهه با آزاد شدن یک تخمک از تخمدان ( تخمک گذاری ) تکمیل می شود. نام این وضعیت از ظاهر تخمدانها، در زنانی که این اختلال را دارند گرفته شده است. ( تخمدان بزرگ و پر از کیست است) این کیست ها فولیکولهایی هستند که از کیسه های مایع حاوی تخمکهای نابالغ پر شده اند.گرچه این وضعیت از زمانهای دور ذکر شده است، پزشکان این وضعیت را تخمدانهای پر کیست یا سندرم تخمدان پرکیست هم می نامند.سندرم تخمدان پر کیست یکی از اختلالات شایع هورمونی در سنین باروری در زنان است که حدود 5 تا 10 درصد افراد را گرفتار می کند. تشخیص زود هنگام و درمان تخمدان پرکیست می تواند خطر عوارض طولانی مدت مانند دیابت و بیماری قلبی را کم کند .سندرم تخمدان پر کیست اختلالی است که باعث قاعدگی نامنظم و افزایش هورمون مردانه می شود. تخمدانها کیست پیدا می کنند و ممکن است نتوانند تخمک آزاد کنند.

گیاهان داروییبرای درمانتخمک پلی کیستیکیا تخمک پرکیست

پنج انگشت:طب گیاهی می تواند در کنترل بیماری سندرم تخمدان پر کیست بسیار مؤثر باشد. اگرچه بهترین درمان، توسط پزشک صورت می گیرد، اما خوددرمانی با پنح انگشت Vitex agnus-castus نیز می تواند بهبود قابل توجهی را به ارمغان بیاورد. برای این منظور، می بایست حداقل 3 تا 4 ماه آنرا مصرف کنید تا نتایج را مشاهده کنید.

گیاه پنج انگشت  ، تخمدان پلی کیستیک چیست ، نشانه های سندرم تخمدان پلی کیستیک

درمانتخمک پلی کیستیکبا گیاه پنج انگشت

نخل اره ای:معلوم شده است که عصاره ی نخل اره ای فعالیت ضد آندروژنی داشته و می تواند در درمان سندروم پلی کیستیک که دلیل آن بالا رفتن سطح هورمون آندروژن در زنان است مؤثر می باشد.

نخل اره ای ، نشانه های سندرم تخمدان پلی کیستیک ، درمان گیاهی تخمدان پلی کیستیک

فواید نخل اره ای در درمان تخمک پلی کیستیک

گل صدتومانی:اگرچه گل صدتومانی اغلب به عنوان دارویی برای دردهای دوره ای مثل فیبروئید در نظر گرفته می شود، اما هنگامی که به همراه شیرین بیان استفاده شود می تواند علائمسندروم تخمدان پلی کیستیکرا از بین برده و به باروری زنان کمک کند.

گل صدتومانی ، درمان گیاهی تخمدان پلی کیستیک ، داروی گیاهی تخمدان پلی کیستیک

گل صدتومانی درمان گیاهی تخمک پلی کیستیک

شیرین بیان:تحقیقات در چین نشان داده است که شیرین بیان می تواند درسندروم تخمدان پلی کیستیکو بهبود نظم قاعدگی و باروری مؤثر باشد. این گیاه همچنین از کبد و بافتهای غشایی در معده و مسیرهای تنفسی حفاظت می کند. شیرین بیان داروی خوبی برای باز یافتن سلامتی و بهبود بعد از بیماری است.

شیرین بیان ، داروی گیاهی تخمدان پلی کیستیک ، رفع مشکل تخمک پلی کیستیک

شیرین بیان گیاه دارویی رفع تخمک پلی کیستیک