ویتیلیگو یک بیماری خودایمنی مزمن است که در اثر از بین رفتن سلولهای تولیدکننده رنگدانه پوست (ملانوسیتها) توسط سلولهای ایمنی، ایجاد میشود. تخمین زده میشود که این بیماری، بیش از ١/۵ میلیون نفر را در ایالات متحده آمریکا مبتلا کرده است. قبل از اپزلورا (روکسولیتینیب)، تنها داروی مورد تایید FDA برای ویتیلیگو، مونوبنزیل اتر هیدروکینون بود، دارویی موضعی که رنگدانه‎‌ها را از پوست پاک و بیرنگ میکند تا رنگ پوست را یکدست سفید کند. این امر باعث میشود که ویتیلیگو در بیماران رنگین پوست - افرادی که پوست آنها رنگدانههای غنیتری دارد - بیشتر قابل توجه باشد، زیرا تضاد بسیار بیشتری بین پوست سالم و پوست آسیبدیده وجود خواهد داشت.‏ روکسولیتینیب اولین دارویی است که میتواند رنگدانه را در بیماران مبتلا به ویتیلیگو غیرسگمنتال بازیابی کند. سازمان جهانی غذا و دارو (FDA)، کرم روکسولیتینیب Incyte را برای بزرگسالان و کودکان ١٢ سال به بالا تایید کرده است. FDA قبلاً روکسولیتینیب را برای درماتیت آتوپیک خفیف تا متوسط (اگزما) در پاییز ٢٠٢١ تأیید کرده بود. در این مقاله، دکتر مریم ملکی به بررسی اثرات درمانی فرم موضعی این دارو میپردازند.

ویتیلیگو چیست؟


ویتیلیگو یک بیماری خودایمنی مزمن است که باعث میشود لکه‌های پوست رنگدانه خود را از دست داده و به رنگ سفید شیری درآیند. شایع ترین شکل، ویتیلیگوی غیر سگمنتال (ژنرالیزه) است که در آن لکه‌های سفید به طور متقارن در هر دو طرف بدن ظاهر میشوند، مانند: هر دو دست یا هر دو زانو.

ویتیلیگو

 مکانیسم اپزلورا در درمان ویتیلیگو چیست؟


این دارو، سیگنال‌دهی JAK-STAT با واسطه IFN-γ را مهار میکند، که محرک کلیدی رنگدانه در ویتیلیگو است. ارتباط مهار آنزیم‌های خاص JAK با اثربخشی درمانی ناشناخته است.


چه شکلی از این دارو برای درمان ویتیلیگو تایید شده است؟


کرم روکسولیتینیب (Opzelura) ۵/١ درصد، به عنوان درمانی برای رایج ترین شکل ویتیلیگو، در افراد بالای ١٢ سال تأیید شده است.
 میزان نتایج درمانی با این دارو در مطالعات :
در مطالعهای که در بیش از ششصد بیمار ویتیلیگو غیرسگمنتال انجام شد، نشان داد که در هفته ٢۴ از شروع مصرف دارو، تقریباً ٣٠ درصد از بیماران حداقل به میزان ٧۵ درصد، بهبودی پیدا کرده‌اند. در پایان یک سال، تقریباً ۵٠ درصد از بیماران به بهبودی کامل رسیدند. میزان عوارض اپزلورا در مقایسه با فرم خوراکی در مطالعات بالینی:


در آزمایشهای بالینی برای افرادی که از اپزلورا (روکسولیتینیب) به عنوان کرم موضعی استفاده میکردند، غلظت داروی موجود در خون در مقایسه با افرادی که روکسولیتینیب خوراکی مصرف میکردند، بسیار کمتر بود. خطرات مشابهی در کارآزماییهای روکسولیتینیب مشاهده نشد، اما سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)، با درج یک هشدار روی جعبه، رویکرد «ایمنی بهتر از تاسف است» را در پیش گرفته است.


 مدت زمان مصرف این دارو چه میزان است؟


بیمارانی که از روکسولیتینیب استفاده میکنند کرم را دو بار در روز روی نواحی آسیب دیده استفاده میکنند و تا ١٠ درصد از سطح بدن آنها را پوشش میدهد. ممکن است ۲۴ هفته یا بیشتر طول بکشد تا افراد مبتلا به ویتیلیگو، نتایج رضایت بخشی را ببینند.


 نکات استفاده از اپزلورا :


١. فقط روی پوست استعمال شود. از استعمال در نواحی چشم، دهان یا واژن خودداری کنید.

٢. مدت زمان تماس با نور خورشید را محدود کنید. هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید، از لباس‌های پوشیده و کرم‌های ضد آفتاب با طیف وسیع استفاده کنید.
٣. قبل از شروع این دارو اگر مبتلا به عفونت، دیابت، بیماری مزمن ریوی، ایدز، بیماریهای تضعیف کننده سیستم ایمنی، سل یا در تماس نزدیک با فرد مبتلا به سل، مبتلا به زونا (هرپس زوستر) یا هپاتیت B یا C هستید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید.
۴. در مورد تمام داروهایی که مصرف میکنید، از جمله داروهای نسخه‌های و بدون نسخه، ویتامین‎‌ها و مکمل‌های گیاهی، به پزشک خود اطلاع دهید.


 عوارض جانبی فرم موضعی اپزلورا چیست؟


موارد زیر شایعترین عوارض این دارو هستند:

١. آکنه در محل مصرف
٢.خارش در محل مصرف
٣. سرماخوردگی (نازوفارنژیت)
۴. قرمزی در محل مصرف
۵. تب

 عوارض جانبی فرم خوراکی اپزلورا:


سازمان جهانی غذا و دارو (FDA) بر اساس داده‌هایی که نشان میدهد افرادی که از مهارکنندههای خوراکی JAK استفاده میکنند، هشدار جعبه سیاهی به روکسولیتینیب اضافه کرده است. عوارض فرم خوراکی این دارو شامل:
١. عفونت‌های جدی، از جمله : سل و عفونتهای ریه، زونا.

٢. افزایش خطر ابتلا به برخی سرطانها، مانند لنفوم و سرطان ریه.

٣. افزایش خطر حوادث قلبی عروقی عمده مانند: حمله قلبی، سکته مغزی یا مرگ در افراد ۵٠ ساله و بالاتر که حداقل یک عامل خطر بیماری قلبی دارند.
۴. لخته شدن خون

۵. کاهش تعداد سلولهای خونی

۶. افزایش کلسترول خون

ویتیلیگو

موارد منع مصرف


١. افراد مبتلا به عفونت فعال و عفونت‌های موضعی. اگر به هر نوع عفونت مبتلا هستید، نباید این دارو را شروع کنید، مگر با تجویز پزشک.

 چه مواردی میتواند موجب افزایش خطر مرگ با استفاده از این دارو باشد؟


١. افزایش خطر مرگ در افراد ۵٠ ساله و بالاتر که حداقل یک عامل خطر بیماری قلبی (قلبی عروقی) دارند.
٢. بیمارانی که در حال حاضر یا در گذشته سیگار مصرف کردهاند.
٣. بیمارانی که در هنگام درمان دچار بدخیمی میشوند.
 آیا مصرف این دارو در دوران بارداری و شیردهی، مجاز است؟
مشخص نیست که آیا این دارو به جنین آسیب میرساند یا خیر. مشخص نیست که این دارو به شیر مادر نفوذ میکند یا خیر. در طول درمان با این دارو و حدود چهار هفته پس از آخرین دوز، از شیردهی خودداری کنید.

اپزلورا

در چه صورت پس از استفاده از این دارو به پزشک خود مراجعه کنید؟


١. در صورت داشتن علائم عفونت یا بدتر شدن عفونتی که از قبل داشته‌اید.
٢. بروز هرگونه علائم حمله قلبی یا سکته قلبی، درد قفسه سینه که بیش از چند دقیقه طول بکشد، سفتی، فشار یا سنگینی در قفسه سینه، گلو، گردن، فک، بازوها، پشت کمر، معده، تنگی نفس، عرق سرد، تهوع، استفراغ احساس سبکی سر، ضعف یک طرفه بدن، لکنت زبان.
٣. علائم و نشانه‌های لخته شدن خون، از جمله: تورم، درد یا حساسیت در یک یا هر دو پا، درد ناگهانی و بدون دلیل قفسه سینه یا بالای کمر، تنگی نفس.
۴. بروز یا بدتر شدن علائم تعداد کم سلول‌های خونی، مانند: خونریزی غیرمعمول، کبودی، خستگی، تنگی نفس یا تب.



تعداد بازدید از این مطلب: 27
لطفا از عکس‌های قبل و بعد بیماران در گالری تصاویر دیدن فرمایید.
آدرس: اصفهان-خ چهارباغ بالا جنب مجتمع پارک ساختمان گلستان طبقه فوقانی بانک سپه مرکز لیزر هور (دکتر مریم ملکی)

تلفن :03136662224

۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *