کربوکسی‌ تراپی در حقیقت یک نوع تزریق پوستی است که در آن به جای استفاده از دارو از گاز دی‌اکسیدکربن (CO2) استفاده می‌شود. این روش به عنوان یک روش درمانی و زیبایی بدون نیاز به جراحی شناخته شده است که در آن تزریق دی‌اکسید‌کربن به زیر پوست سبب ترمیم سلولی پوست می‌شود. گاز دی‌اکسیدکربن تزریق شده زیر پوست بی‌رنگ و بی‌بو بوده و برای سلامتی فرد مضر نیست و سلامتی افراد را به خطر نخواهد انداخت. این گاز به هیچ‌وجه سمی نمی‌باشد و در واقع مشابه گازهایی است که سلول‌های بدن به طور معمول جهت سوخت و ساز و انرژی در بدن تولید می‌نمایند. به همین علت است که دی‌اکسید‌کربن توانسته است محبوبیت این روش را دوچندان نماید. در زیر دکتر مریم ملکی متخصص پوست و مو به توضیحات بیشتر در این رابطه می‌پردازد. کربوکسی تراپی برای درمان تیرگی زیر چشم ها

شکل 1 کربوکسی‌ تراپی برای درمان تیرگی زیر چشم‌ها

ایمنی

  • کربوکسی‌ تراپی توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) تایید شده است.
  • عوارض جانبی جدی و دائمی ندارد.

راحتی و آسانی

این یک روش سرپایی سریع و 15 تا 30 دقیقه‌ای است. می‌توانید بلافاصله به روال عادی زندگی بازگردید، به غیر از شنا و حمام که تا ۲۴ ساعت پس از درمان سلولیت یا کاهش چربی نباید انجام شود.  

هزینه کربوکسی‌ تراپی

اکثر افراد به ۷ تا ۱۲ جلسه نیاز دارند.

کربوکسی‌ تراپی چیست و کاربرد آن

کاربرد کربوکسی‌ تراپی در درمان سلولیت، تیرگی زیر چشم و ترک‌های پوستی و تقویت موها است. افرادی که تحت این روش قرار می‌گیرند بهبودی در موارد زیر پیدا می‌کنند:
  1. قابلیت ارتجاعی پوست
  2. بهبود خطوط ریز و چین‌وچروک
  3. همچنین به ترمیم کلاژن و کم کردن تجمعات چربی کمک می‌کند.
  4. علاوه‌براین می‌تواند با افزایش جریان خون در پلک به کاهش حلقه‌های تیره زیر چشم کمک کند.
  5. در کاهش چربی و سلولیت، به دلیل راحتی بیشتر افراد این روش را بر روش‌های تهاجمی‌تر و پرخطرتر مانند لیپوساکشن ترجیح می‌دهند.
  6. از کربوکسی‌ تراپی در رشد و تقویت موها و درمان ریزش مو استفاده می‌شود، ولی باید توجه داشت که تنها پزشک متخصص مو می‌تواند برای انتخاب نوع روش درمانی به شما کمک نماید و لازم است در این زمینه از متخصص مربوطه مشاوره گرفته و بعد برای درمان از طریق کربوکسی‌ تراپی اقدام نمایید. لازم به ذکر است که در بسیاری از افراد این روش توانسته است جایگزینی برای روش مزوتراپی پوست باشد.
کاربرد کربوکسی تراپی

شکل 2 کاربرد کربوکسی‌ تراپی

درمان و رفع خطوط چین‌وچروک با کربوکسی تراپی

در این روش با تزریق دی‌اکسید‌کربن به زیر پوست، گردش خون در ناحیه مورد نظر افزایش یافته و سبب می‌شود که چین‌وچروک‌های موجود در محل تزریق رفع شوند و در نتیجه فرد پوستی جوان‌تر داشته باشد.

روشن‌سازی پوست با کربوکسی تراپی

با روش کربوکسی‌ تراپی می‌توان به سفید شدن پوست کمک نمود چرا که در نتیجه‌ی این کربوکسی‌ تراپی گردش خون بیشتر را شاهد خواهیم بود. این عمل در نهایت می‌تواند منجر به روشن ‌شدن پوست گردد.

سایر کاربردهای کربوکسی‌ تراپی

  1. جوانسازی صورت، دست‌ها، دکلته و گردن
  2. پسوریازیس
  3. پدیده رینود
  4. بیماری شریانی اندام تحتانی و ایسکمی
  5. اختلال نعوظ با اختلالات میکرو عروقی
  6. آرتریت‌ حاد

کربوکسی‌ تراپی چگونه انجام می‌شود؟

  • ویژگی‌های این روش براساس این ‌که چه قسمتی از بدن تحت درمان است، متفاوت است، با این حال مکانیسم روش عمدتا یکسان است.
  • مخزن گاز دی‌اکسیدکربن با لوله پلاستیکی به تنظیم‌کننده جریان متصل می‌شود. پزشک میزان جریان گاز از مخزن را با دقت تنظیم می‌کند. گاز از طریق تنظیم‌کننده جریان به لوله‌های استریل که دارای فیلتر در انتهای آن است، وارد می‌شود.
  • فیلتر هر گونه ناخالصی را قبل از رسیدن به بدن تصفیه می‌کند سپس گاز از طریق یک سوزن بسیار کوچک پس از عبور از فیلتر وارد زیر پوست می‌شود.
  • این روش تقریبا کاملا بدون درد است. برخی از پزشکان قبل از وارد کردن سوزن، کرم بی‌حسی را روی محل تزریق می‌مالند. علیرغم کمبود درد برخی از افراد گزارش می‌دهند که تا مدت کوتاهی احساس عجیبی دارند.
  • کربوکسی‌ تراپی یک روش سرپایی است و معمولا فقط ۵ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد.
دستگاه کربوکسی تراپی

شکل 3 دستگاه کربوکسی‌ تراپی

چگونه برای کربوکسی‌ تراپی آماده می‌شوید؟

  1. معمولا آمادگی خاصی قبل از عمل نیاز نیست. مانند مراقبت‌های قبل از هر تزریقی حداقل 24 ساعت قبل از درمان مشروبات الکلی مصرف نکنید (الکل ممکن است خون را رقیق کرده و خطر کبودی را افزایش دهد).
  2. در صورت امکان به مدت یک هفته قبل از درمان از داروهای ضدالتهاب/رقیق‌کننده خون خودداری کنید.
  3. داروها و مکمل‌هایی مانند آسپرین، ویتامین E، جینکو بیلوبا، جینسینگ، سنت جان، وسترول، امگا 3/روغن ماهی، ایبوپروفن، موترین، ادویل، Aleve و سایر NSAIDS نیز دارای اثر رقیق‌کننده خون هستند و می‌توانند خطر کبودی را افزایش دهند، بهتر است از مصرف این‌ مکمل‌ها چند روز قبل از کربوکسی‌ تراپی خودداری کنید.

حین تزریق کربوکسی‌ تراپی چه انتظار می‌رود؟

  • هنگامی که کربوکسی‌ تراپی برای درمان ترک‌های پوستی و اسکار استفاده می‌شود، تقریبا بدون درد است، ولی ممکن است در طول عمل احساس خارش کنید. خارش معمول زود برطرف می‌شود.
  • افرادی که از کربوکسی‌ تراپی برای درمان سلولیت و رسوبات چربی استفاده می‌کنند، ممکن است در حین تزریق فشاری را احساس کنند مانند حسی که در هنگام آزمایش فشار خون احساس می‌شود، این ناشی از انبساط گاز است. مناطق تحت درمان پس از درمان تا 24 ساعت گرم و ملتهب می‌شوند زیرا گاز دی‌اکسیدکربن کار خود را انجام می‌دهد و گردش خون بهبود می‌یابد. با این حال شما باید بتوانید روال عادی خود را پس از اتمام عمل انجام دهید.
  • افرادی که از کربوکسی‌ تراپی در زیر چشم استفاده می‌کنند ممکن ‌است از چند دقیقه تا چندین ساعت دچار ورم زیر چشم شوند، معمولا این ورم بیش از ۳ روز طول نمی‌کشد.

مراقبت‌های پس از کربوکسی‌ تراپی

  • از حرکت یا ماساژ قابل توجه ناحیه تحت درمان خودداری کنید. مگر این که توسط ارائه‌دهنده دستور داده شود.
  • به مدت 24 ساعت از انجام تمرینات سنگین خودداری کنید.
  • از آفتاب یا گرمای زیاد به مدت 72 ساعت خودداری کنید.
  • از مصرف مقادیر زیاد الکل یا نمک برای جلوگیری از تورم اضافی خودداری کنید.
  • اگر تورم دارید ممکن است هر ساعت به مدت 15 دقیقه از کمپرس سرد استفاده کنید.
  • برای ناراحتی از استامینوفن استفاده کنید.
  • سعی کنید در صورت احساس تورم رو به بالا و کمی بالا بخوابید.
  • از آرنیکا برای کمک به کبودی و تورم استفاده کنید، حداقل 2 روز قبل از تزریق شروع کنید.

مکانیسم اثر کربوکسی‌ تراپی چیست؟

گردش خون ضعیف تا حدی مسئول ایجاد سلولیت، ترک‌های پوستی و تیرگی زیر چشم است. ‌سلول‌های بدن دی‌اکسیدکربن را به عنوان زباله آزاد می‌کنند. گلبول‌های قرمز خون، اکسیژنی را که استنشاق می‌کنید می‌گیرند و به بافت‌های مختلف می‌رسانند، سپس دی‌اکسیدکربن را جمع آوری می‌کنند و در نهایت دی‌اکسیدکربن توسط ریه‌ها به خارج از بدن بازدم می‌شود. زمانی که گاز دی‌اکسیدکربن وارد بدن می‌شود، سیستم گردش خون در ناحیه تحت درمان تحریک می‌شود. بدن این شرایط جدید را به منزله کمبود اکسیژن در نظر گرفته و سعی می‌کند با استفاده از بهبود گردش خون، شرایط را کنترل کند. این پاسخ باعث می‌شود که هم اکسیژن کافی به این ناحیه ارسال شده و هم میزان تولید کلاژن افزایش یابد، همان طور که به احتمال زیاد می‌دانید، کلاژن یک ماده اساسی و لازم برای جوان‌سازی و سفت شدن پوست است. بسته به این که این درمان برای چه قسمتی از بدن استفاده می‌شود، میزان کربن دی‌اکسیدکربن تزریق شده متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال برای درمان سلولیت و کاهش رسوبات چربی، به حجم بیشتری از دی‌اکسیدکربن نیاز است. این ماده به سلول‌های چربی و بافت‌ همبند عامل سلولیت حمله کرده و آن‌ها را از هم می‌شکند. در درمان با کربوکسی‌تراپی، تزریق دی‌اکسیدکربن با رعایت دقیق محاسبات علمی، فشار، سرعت و حجم تزریق انجام می‌شود، بعد از تزریق دی‌اکسیدکربن سیستم خون‌رسانی بدن تلاش برای دفع این گاز می‌نماید که این تلاش سبب می‌شود گردش خون در ناحیه‌ی ‌مورد نظر افزایش یافته و درنتیجه می‌تواند سبب روشن‌تر شدن، شفاف‌تر شدن و جوان‌تر شدن پوست شود. همان طور که گفته شد یک پزشک می‌تواند با تزریق دی‌اکسید‌کربن باعث شود گلبول‌های قرمز خون به سمت آن منطقه هجوم آورند و در نتیجه گردش خون را در یک ناحیه خاص افزایش دهد و هنگامی که گلبول‌های‌ قرمز به محل می‌رسند، باعث افزایش اکسیژن‌رسانی و ترمیم پوست می‌شوند. به همین علت دکتر مریم ملکی از این روش همراه با همه لیزرهای پوستی تیکسل و میکرونیدلینگ و ساب‌سیژن استفاده می‌کند. این روش باعث می‌شود خون‌رسانی و کلاژن‌سازی، بهتر و ترمیم بافتی سریع‌تر انجام شود.
  • ترک‌های پوستی: ترک‌های پوستی که روی بدن خود مشاهده می‌کنید، در اثر پارگی کلاژن پوستی ایجاد شده‌اند. کربوکسی‌ تراپی کلاژن جدیدی ایجاد می‌کند که باعث ضخیم شدن پوست و بهبود ظاهر آن می‌شود.
  • سلولیت: گاز دی‌اکسیدکربن نیز می‌تواند در بین سلول‌های چربی تزریق شود و باعث ترکیدن و دفع سلول‌ها در بدن شود. سلولیت زمانی ایجاد می‌شود که چربی زیر جلدی از طریق پوست بیرون زده است و ایجاد ناهمواری در سطح پوست می‌کند. مطالعات نشان داده است که کربوکسی‌ تراپی در درمان سلولیت موثر و بدون عارضه است.
مکانیسم کربوکسی تراپی برای سلولیت

شکل 4 مکانیسم کربوکسی‌ تراپی برای سلولیت

  •  حلقه‌های زیر چشم: سیاهی زیر چشم معمولا در اثر گردش خون ضعیف ایجاد می‌شود که باعث ایجاد تجمع خون سیاهرگی می‌شود. تزریق گاز در زیر پلک با خون‌رسانی و بهبود گردش خون در زیر پوست پلک، این احتقان خونی سیاهرگی مایل به آبی را کاهش می‌دهد.
  • آلوپسی: ریزش مو (ریزش مو) ناشی از گردش خون ضعیف را می‌توان با کربوکسی‌ تراپی نیز درمان کرد.
  • چاقی موضعی: برای کاهش چربی مقاوم، کربوکسی‌ تراپی با حجم زیاد در اعماق چربی تزریق می‌شود و سپس سلول‌های چربی را تجزیه کرده و عروق جدید و جوان‌سازی را تحریک می‌کند.
برای کاهش سلولیت، کربوکسی‌ تراپی عمیقا در کنار سیستم لنفاوی قسمت فوقانی و تحتانی پا برای بهبود تخلیه و گردش لنفاوی معرفی می‌شود. سمومی که باعث ایجاد پوست پرتقالی می‌شوند حذف می‌گردند و کلاژن‌سازی تحریک می‌شود، همه این موارد منجر به بهبود کیفیت بافت و ظاهر سلولیت می‌شود. کربوکسی تراپی برای رفع سلولیت

شکل 5 کربوکسی‌ تراپی برای رفع سلولیت

تعداد جلسات درمانی

تعداد درمان‌ها بستگی به شدت مشکل تحت درمان دارد. به طور معمول شش تا دوازده درمان با فاصله یک بار در هفته یا دو درمان در هفته نتیجه را به همراه دارد.

کربوکسی‌ تراپی چه عوارضی دارد؟

کربوکسی‌ تراپی یک روش نسبتا بی‌خطر است و تقریبا عوارض جانبی ندارد. سال‌ها است که تزریق دی‌اکسیدکربن با خیال راحت برای تسهیل جراحی‌های آندوسکوپی شکم مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین دی‌اکسیدکربن مستقیما توسط متخصصین قلب و عروق برای انجام برخی اقدامات تشخیصی و درمانی در خون تزریق می‌شود. ممکن است در محل تزریق به ‌ویژه در بازوها و پاها کبودی دیده شود. این کبودی معمولا ظرف یک هفته برطرف می‌شود. افرادی که از کربوکسی‌تراپی، جهت کاهش چربی یا سلولیت استفاده می‌کنند نباید تا 24 ساعت بعد از کربوکسی‌ تراپی، خود را در آب غوطه‌ور کنند (از جمله شنا کردن یا استفاده از وان). عوارض کربوکسی تراپی

شکل 6 عوارض کربوکسی‌ تراپی

موارد منع کربوکسی‌ تراپی

  • نارسایی شدید قلبی، بیماری احتقانی قلب
  • حملات قلبی اخیر و آنژین صدری ناپایدار
  • بیماری ریوی محدودکننده، بیماری مزمن انسدادی ریه
  • آپنه خواب
  • نارسایی کلیه، دیالیز
  • افرادی که اخیرا دچار سکته مغزی شده‌اند.
  • فشار خون کنترل نشده
  • سرکوب یا نقص سیستم ایمنی
  • عفونت باکتریایی
  • بارداری
  • شیردهی
  • افرادی که تحت درمان شیمی‌درمانی هستند.
در پایان دکتر مریم ملکی می‌افزاید روش کربوکسی‌ تراپی کاملا بی‌خطر و ارزان‌قیمت است و کاربردهای متنوعی دارد که یک متخصص پوست می‌تواند به تنهایی یا با ترکیب با سایر روش‌های درمانی از آن در بهبود و درمان مشکلات زیبایی بیماران استفاده کند.  

تعداد بازدید از این مطلب: 60
لطفا از عکس‌های قبل و بعد بیماران در گالری تصاویر دیدن فرمایید.
آدرس: اصفهان-خ چهارباغ بالا جنب مجتمع پارک ساختمان گلستان طبقه فوقانی بانک سپه مرکز لیزر هور (دکتر مریم ملکی)

تلفن :03136662224

۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *