موهای ناحیه ریش بخشی از ویژگی‌های مردانه و از نشانه‌های جذابیت در آقایان می‌باشد. برخی از مردان به دنبال درمان‌های موضعی برای بهبود رشد و تراکم موهای ناحیه ریش خود می‌باشند. درمان‌های موضعی را می‌توان با یکدیگر یا با سایر روش‌های تقویت مو مانند کاشت مو به کار برد. این درمان‌ها می‌توانند با عوارض جانبی مانند قرمزی، تحریک و درماتیت تماسی همراه باشند. در این مقاله دکتر مریم ملکی متخصص پوست و مو و زیبایی، به بررسی درمان‌های موضعی تقویت ریش در آقایان می‌پردازند.

سرعت رشد موهای ریش به چه عواملی بستگی دارد؟

١. ژنتیک

سرعت رشد موهای صورت تا حد زیادی تحت کنترل ژن‌ها می‌باشد. رشد موها تحت تاثیر آنزیم ۵_آلفاردوکتاز می‌باشد. این آنزیم هورمون تستوسترون را به هورمون دی هیدروتستوسترون (DHT) تبدیل می‌کند. سپس DHT به گیرنده‌های روی فولیکول‌ موهای ریش متصل می‌شود و منجر به رشد آن‌ها می‌گردد. با این وجود، این نکته به این معنی نیست که هر چه تستوسترون بیشتر باشد، موهای ناحیه ریش هم بیشتر می‌شود، زیرا رشد موهای ریش، بیشتر با حساسیت فولیکول‌ها به هورمون DHT مرتبط است تا با سطح تستوسترون.

٢. استرس

در زمان استرس هورمون کورتیزول در بدن آزاد می‌شود و می‌تواند منجر به ریزش‌ موها شود.

٣. مراقبت از پوست
موها روی پوستی که مرطوب و سالم است و با مواد مغذی موجود در محصولات مراقبت از پوست تغذیه می‌شود، بیشتر از پوست خشک و ترک خورده رشد می‌کند.

چه روش‌های غیر دارویی برای رشد موهای ریش وجود دارد؟

١. رژیم غذایی

_ ویتامین D: ویتامین D باعث فعال شدن مجدد گیرنده‌های فولیکول‌های مو می‌شود. منابع ویتامین D عبارتند از: ماهی، تخم مرغ و شیر گیاهی غنی شده
_ ویتامین‌ B١: منابع بیوتین شامل نان، غلات کامل، لبنیات و آجیل می‌باشد.
_ ویتامین B12 در منابعی مانند گوشت و ماهی وجود دارد.

٢. شستشوی پوست صورت و استفاده از مرطوب کننده‌ها به رشد موی سالم کمک می‌کند. صورت خود را با آب و صابون ملایم، شستشو دهید. بعد از حمام کردن، صورت خود را با یک لوسیون یا یک روغن مانند روغن نارگیل چرب و مرطوب کنید.

٣. ترک سیگار: سیگار کشیدن با ریزش مو مرتبط است. بسیاری از مواد شیمیایی موجود در دود تنباکو باعث التهاب و آسیب به DNA و رگ‌های خونی تغذیه کننده‌ی فولیکول‌های مو می‌شود. ترک سیگار ممکن است با کاهش آسیب عروق خونی و کاهش التهاب، منجر به رشد مجدد موهای ریش شود.

آیا ورزش تاثیری در بهبودی رشد موهای ریش دارد؟

هیچ مطالعه‌ای وجود ندارد که نشان دهد ورزش می‌تواند به طور مستقیم بر رشد موها تأثیر بگذارد. اما ورزش، به ویژه تمرینات متناوب با شدت بالا، می‌تواند سطح تستوسترون را افزایش دهد و افزایش تستوسترون با تبدیل به هورمون دی هیدروتستوسترون می‌تواند منجر به تحریک گیرنده‌های مو و تقویت رشد موها شود.

آیا میزان و کیفیت خواب در رشد موها موثر است؟

نداشتن خواب کافی یا نداشتن خواب باکیفیت کافی، منجر به کاهش تستوسترون می‌شود. در نتیجه میزان دی هیدروتستوسترون نیز کاهش می‌یابد و گیرنده‌های مرتبط با این هورمون که در فولیکول‌های مو وجود دارد، به میزان کمتری تحریک می‌شوند و در نتیجه رشد موها کندتر می‌شود.

آیا اصلاح روزانه موهای صورت، رشد موهای ریش را تسریع می‌کند؟

خیر، این جمله فقط در حد یک تصور عمومی اشتباه است. هنگام اصلاح موهای صورت، چون قسمت‌های نازک مو کوتاه می‌شود و آنچه که در زیر پوست باقی می‌ماند قسمت ضخیم مو و فولیکول‌ مو است، نمای تیره‌تری پیدا می‌کند و به اشتباه تصور می‌شود که تراکم موها رو به افزایش است.

روش‌های دارویی موضعی تقویت ریش کدام است ؟

١. ماینوکسیدیل ٣ درصد موضعی:


این دارو موجب افزایش قابل توجهی در تعداد موها می‌شود.
مکانیسم‌های ماینوکسیدیل در رشد مو، شامل:
_ طولانی کردن فاز آناژن (فاز رشد) موها
_ افزایش خونرسانی پاپیلاهای پوستی از طریق افزایش فاکتور اندوتلیال عروقی
_ تحریک سلول‌های سازنده چربی جهت تولید فاکتورهای رشد
تقویت ریش با استفاده از ماینوکسیدیل موضعی ممکن است به صورت موقتی باشد، به همین دلیل برای دستیابی به اثرات طولانی‌ مدت، دارو باید به صورت طولانی مدت استفاده شود. در مطالعات دیده شده است که لوسیون ماینوکسیدیل ٢ درصد، منجر به افزایش تعداد و قطر موهای ابرو و ریش می‌شود. در مطالعه دیگری دیده شده است که ماینوکسیدیل موضعی ٣ درصد و بیماتوپروست موضعی ٠/٠٣ درصد منجر به تقویت موهای ابرو می‌شود و میزان اثربخشی هر دو دارو تفاوت معناداری با هم نداشته‌اند. با این حال، عارضه درماتیت تماسی بیشتر در بیماران مصرف کننده ماینوکسیدیل ایجاد شده است. با این حال، نتیجه گرفته شد که ماینوکسیدیل به عنوان اولین گزینه درمانی و بیماتوپروست به عنوان دومین گزینه درمانی برای تقویت موهای ابرو و ریش است.

٢. ژل تستوسترون ٢.۵ درصد


موهای ناحیه ریش دارای گیرنده‌های آندروژنی است که بر رشد موهای این ناحیه تأثیر می‌گذارد. در مطالعات آزمایشگاهی دیده شده که افزودن تستوسترون به محیط کشت سلول‌های پاپیلای پوست ناحیه ریش، باعث افزایش ساخت سلول‌ها_به دلیل وابستگی سلول‌های این ناحیه به آندروژن_می‌شود. در مطالعات دیده شده است که تستوسترون موضعی باعث افزایش موهای ناحیه ریش در مردان جوان مبتلا به بتا تالاسمی ماژور می‌شود، زیرا هیپوگنادیسم و سطوح پایین تستوسترون، از عوارض شناخته شده در این بیماران است. همچنین در افرادی که به جنسیت مردانه تغییر جنسیت می‌دهند، پس از دریافت تستوسترون درمانی، موهای ناحیه صورت رشد خواهد کرد.

٣. کرم ترتینوئین ٠/٠۵ درصد

در یک مطالعه دیده شد که یک آقای جوانی که کرم ترتینوئین را برای درمان آکنه مصرف کرده است، بهبود غیرمنتظره‌ای در تراکم موهای ناحیه ریش پیدا کرده است.
مکانیسم‌های احتمالی رتینوئیدها در رشد موها که در مطالعات حیوانی دیده شده است، شامل:
_ افزایش فاز آناژن (رشد موها) و کاهش فاز تلوژن. البته رتینوئیدهایی مانند ایزوترتینوئین، ممکن است موجب القای تلوژن افلوویوم شوند.
رتینوئیدها موجب افزایش اثرات درمانی ماینوکسیدیل در رشد موها می‌شوند. این اثر ممکن است به دلایل زیر باشد:
_ رتینوئید موجب افزایش نفوذپذیری پوست و در نتیجه جذب بهتر ماینوکسیدیل می‌شود.
_ ترتینوئین آنزیم‌های سولفوترانسفراز را تحریک می‌کند و در نتیجه میزان سولفات ماینوکسیدیل را افزایش می‌دهد. سولفات ماینوکسیدیل قویتر از ماینوکسیدیل عمل می‌کند.

۴. مواد رنگدانه‌دار


به عنوان یک روش موقت، برخی از آقایان از پودرها، اسپری‌ها یا لوسیون‌های رنگدانه‌دار مختلف به عنوان کانسیلر برای پر کردن نواحی کم تراکم ناحیه ریش استفاده می‌کنند. اگر چه این روش یک روش موقت است و در اثر شستشوی صورت مواد رنگدانه دار پاک می‌شوند، این روش جهت بهبود ظاهری در موقعیت‌های خاص مانند مراسم یا جشن‌ها مناسب می‌باشد.

۵. کاشت مو


کاشت مو می‌تواند به طور موثر منجر به بهبود تراکم موهای ریش شود. با این حال، این یک روش تهاجمی است و نیاز به یک متخصص ماهر کاشت مو دارد، زیرا فولیکول‌ها باید در زوایای درستی کاشته شوند. عوارضی مانند عفونت، کاشت فولیکو‌ل‌ها با زاویه نادرست و برآمدگی در محل موها ممکن است با استفاده از این روش درمانی ایجاد شود. از ماینوکسیدیل موضعی به عنوان یک درمان کمکی برای کاشت موی سر استفاده می‌شود. اثرات خوبی از تزریق پلاسمای غنی از پلاکت برای افزایش بقای پیوند مو در کاشت مو دیده شده است. در مقایسه با موهای سر، موهای صورت ممکن است نسبت به درمان‌های کمکی مانند ماینوکسیدیل یا پلاسمای غنی از پلاکت، پاسخ‌های متفاوتی به درمان بدهند.

۶. میکروپیگمنتیشن


این روش با استفاده از تاتو در محل‌هایی که تراکم موها کم است انجام می‌شود.
عوارض این درمان، شامل:
_آلرژی
_عفونت
_تغییر رنگدانه‌ها به مرور زمان
_ تشدید بیماری‌های پوستی مانند ویتیلیگو در اثر ضربه‌ی ناشی از تماس وسیله خالکوبی روی پوست

٧. لیزر درمانی


لیزر می‌تواند با تحریک فاکتورهای رشد مو، به تقویت و رشد موها کمک کند. ترکیب لیزر CO٢ فرکشنال و کورتیکواستروئیدهای موضعی موجب بهبود رشد موها در موارد مقاوم به درمان می‌شود. استفاده ترکیبی از لیزر CO٢ فراکشنال با ماینوکسیدیل موضعی در درمان آلوپسی آندروژنتیک سودمند می‌باشد. لیزر درمانی با سطح پایین (LLLT) درمان دیگری برای آلوپسی آندروژنتیک می‌باشد. ترکیب ماینوکسیدیل موضعی و LLLT نتایج بهتری برای رشد مو در مقایسه با ماینوکسیدیل موضعی به تنهایی دارد. عدم دسترسی همه بیماران به لیزر و هزینه بالا از اشکالات این روش درمانی می‌باشد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

١. در صورتیکه تصمیم به استفاده از دارو مانند ماینوکسیدیل دارید.
٢. در صورتیکه نیاز به ترمیم ناحیه بزرگی از ریزش مو دارید.
٣. در صورتیکه به صورت سریع و ناگهانی دچار ریزش مو شوید.

 



تعداد بازدید از این مطلب: 3527
لطفا از عکس‌های قبل و بعد بیماران در گالری تصاویر دیدن فرمایید.
آدرس: اصفهان-خ چهارباغ بالا جنب مجتمع پارک ساختمان گلستان طبقه فوقانی بانک سپه مرکز لیزر هور (دکتر مریم ملکی)

تلفن :03136662224
دسته‌ها: ریش و سبیل

۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *