مقابله با ریزش مو اغلب یک تجربه استرس زا است. انواع درمان‌ها و مکمل‌های گیاهی برای درمان ریزش مو وجود دارد. یکی از مکمل‌هایی که اغلب به عنوان یک درمان طبیعی برای ریزش مو تبلیغ می‌شود، بتا سیتوسترول است. تحقیقات در مورد اثرات بتا سیتوسترول به عنوان یک درمان ریزش مو محدود است. در این مقاله، دکتر مریم ملکی به بررسی اثرات این دارو در کاهش ریزش مو می‌پردازند.

بتا سیتوسترول چیست؟

بتا سیتوسترول یک فیتواسترول است که از گیاهان به دست می‌آید. این ماده از نظر ساختار شیمیایی شباهت زیادی به کلسترول دارد. از آنجایی که بتا سیتوسترول با جذب کلسترول در روده رقابت می‌کند و با آن تداخل دارد، در ساخت برخی از داروهای کاهش دهنده کلسترول استفاده می‌شود.

کاربردهای درمانی بتا سیتوسترول چیست؟

١. کاهش کلسترول
٢. درمان بیماری‌های قلبی
٣. درمان بزرگی خوش خیم پروستات
۴. تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل بیماری‌هایی مانند HIV/AIDS، آنفولانزا
۵. بهبود رشد مو
۶. درمان میگرن
٧. درمان آسم
٨. درمان برونشیت
٩. اثرات ضد التهابی

منابع غذایی بتا سیتوسترول چیست؟

  • آجیل: بهترین منابع هستند.(بادام هندی، پسته، بادام، گردو)
  • دانه کدو تنبل
  • آووکادو
  • سبوس برنج
  • جوانه گندم
  • سویا
  • روغن‌های ذرت، روغن کانولا، مارگارین، روغن زیتون
  • عدس
  • شکلات تلخ
  • نخودچی

بتا سیتوسترول

آیا می‌توان مقادیر مورد نیاز بتاسیتوسترول را، از طریق منابع غذایی دریافت کرد ؟

بسته به عواملی مانند سن، سلامت عمومی و نوع منبع غذایی، ممکن است بدن تنها ۵ درصد از بتا سیتوسترول موجود در مواد غذایی را جذب کند.

یعنی برای دریافت مقادیر مورد نیاز بتاسیتوسترول، نیاز به جایگزین‌های دیگری مانند مکمل است. مکمل‌هایی وجود دارند که می‌توانند فراهمی زیستی بهتری را در مقایسه با مواد غذایی ایجاد کنند.

هدف اصلی از مصرف غذاهای حاوی بتاسیتوسترول، کاهش کلسترول است. ریزش مو و سطح کلسترول بالا می‌توانند با هم مرتبط باشند، اما هنوز اتفاق نظر علمی در مورد این موضوع وجود ندارد. حدود  دو هزار میلی‌گرم فیتواسترول به تنهایی، می‌تواند سطح کلسترول را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. در برخی موارد این کاهش می‌تواند تا ٢٠ درصد برسد و تاثیر مهمی در داشتن زندگی سالم در مقابل ابتلا به بیماری‌های قلبی داشته باشد. مشکل اکثر منابع غذایی حاوی فیتواسترول، کالری بالای آن‌هاست. این کالری بالا می‌تواند مشکل ساز باشد، زیرا اگر کسی بخواهد مقدار ذکر شده از ترکیب فوق را، از طریق منابع غذایی دریافت کند، کالری زیادی دریافت می‌کند. در حالیکه افراد با مشکل کلسترول بالا، نباید بیش از کالری مورد نیاز روزانه خود، کالری دریافت کنند.

دوز مصرفی دارو چه میزان است؟

دوز معمول توصیه شده برای بتا سیتوسترول، در محدوده ٣۵٠ تا ٣٧۵ میلی گرم است. معمولاً توصیه می‌شود که در دو یا سه دوز جداگانه در روز مصرف شود. این دارو در دوزهای بسیار بالاتر بی خطر در نظر گرفته می‌شود و برخی از پزشکان تا ۵٠٠٠ میلی گرم را، برای سایر مشکلات غیر مرتبط با ریزش مو توصیه می‌کنند.

چه مدت بعد، اثرات درمانی آن ظاهر می‌شود؟

گزارش‌ها حاکی از آن است که معمولاً پنج تا شش ماه طول می‌کشد تا شاهد رشد مجدد موی قابل توجهی شوید. با این حال، برخی از افراد رشد مجدد مو را سریع‌تر تجربه می‌کنند. اگر موها صرفاً نازک باشند، ممکن است فرد در عرض چند هفته شاهد بهبودی باشد. کسانی که موهای خود را به طور کامل از دست داده‌اند و برای مدت طولانی طاس بوده‌اند، تا چندین ماه نیاز به مصرف دارو دارند.

آیا مصرف بتا سیتوسترول بیش از حد، منجر به ریزش مو می‌شود؟

هیچ گزارشی مبنی بر مصرف بتا سیتوسترول که باعث ریزش مو شود، وجود ندارد. یک مورد مستند از تداخل بتا سیتوسترول با ویاگرا وجود دارد، اما هیچ موردی در رابطه با ریزش مو وجود ندارد.

آیا بتا سیتوسترول برای درمان ریزش مو موثر است؟

ریزش مو می‌تواند به دلایل مختلف رخ دهد. در مردان، شایع‌ ترین شکل ریزش مو، طاسی با الگوی مردانه است که به دلیل ترکیبی از عوامل ژنتیکی و اثرات هورمون‌های آندروژن، مانند دی هیدروتستوسترون (DHT) ایجاد می‌شود. مانند بسیاری از مکمل‌های طبیعی دیگر که به عنوان درمان ریزش مو تبلیغ می‌شوند، شواهد علمی زیادی برای یا علیه بتا سیتوسترول در این مقطع زمانی وجود ندارد. در حال حاضر، بیشتر علم در مورد بتا سیتوسترول بر پتانسیل آن به عنوان یک درمان طبیعی برای مردان مبتلا به BPH تمرکز دارد. یک بررسی سیستماتیک که به مطالعات مربوط به بتا سیتوسترول پرداخته بود، نشان داد که به نظر می‌رسد جریان ادرار و سایر علائم را در مردان مبتلا به بزرگ شدن پروستات بهبود می‌بخشد. مانند طاسی با الگوی مردانه، متخصصان بر این باورند که هیپرپلازی خوش خیم پروستات، ناشی از اثرات DHT است که می‌تواند به گیرنده‌های پروستات متصل شود و باعث ادامه رشد بافت، با افزایش سن شود. از آنجایی که DHT، نقش مهمی در بزرگ شدن پروستات ایفا می‌کند و بتا سیتوسترول علائم خاص BPH را درمان می‌کند، برخی از تولیدکنندگان این مکمل، ادعا کرده‌اند که بتا سیتوسترول یک مسدود کننده DHT است که در درمان ریزش مو موثر است. در حال حاضر، هیچ تحقیق در مقیاس بزرگی برای حمایت از این ادعا وجود ندارد. این بدان معنی است که هنوز نمی توان گفت که آیا بتا سیتوسترول به عنوان یک درمان ریزش مو عمل می‌کند یا خیر. با این حال، در مطالعه‌ای نشان داده شد که شرکت کنندگان مرد در سنین ٢٣ تا ۶۴ سال، پس از چندین دوره درمان ترکیبی بتاسیتوسترول به همراه ساپالمتو، ۶٠ درصد بهبودی در رشد مجدد مو داشتند. این مطالعه در یک دوره دوازده ماهه انجام شد و برخی از افراد پس از چهار ماه استفاده از دارو، متوجه بهبودی شدند. در مطالعه‌ای دیگر، استفاده موضعی این دارو روی پوست سر، اثرات ضد التهابی آن را نشان داد که به عنوان یک درمان موضعی برای پوست سر موثر است.

بتا سیتوسترول

مکانیسم اثر بتاسیتوسترول در کاهش ریزش مو چیست؟

بتا سیتوسترول ممکن است بتواند با پرداختن به سه علت برجسته ریزش مو یعنی التهاب، استرس و DHT، به درمان ریزش مو کمک کند.

التهاب

مطالعات نشان می‌دهد که بر اساس بیوپسی‌های انجام شده از پوست سر، ریزش مو ممکن است ناشی از یک جزء التهابی در زنان مبتلا به آلوپسی آندروژنتیک باشد. سیتوکین‌های التهابی ممکن است رشد فولیکول‌های جدید مو را مهار کنند. بتا سیتوسترول در دسته‌ای از ترکیبات به نام استرول قرار دارد. استرول‌ها و استروئیدها، اثرات کاهش دهنده التهاب دارند.

استرس

محققان دریافتند که استرس روانی_عاطفی می‌تواند فاز رشد فعال مو (آناژن) را در چرخه فولیکول مو، کاهش دهد. مطالعات نشان داده است که بتا سیتوسترول، ممکن است با کاهش اثرات استرس، از ریزش مو ناشی از استرس جلوگیری کند.

مهار آنزیم ۵-آلفا ردوکتاز

هورمون دی هیدروتستسترون(DHT) یکی از علل اصلی آلوپسی آندروژنتیک است. تستوسترون از طریق آنزیم ۵ -آلفا ردوکتاز به DHT تبدیل می‌شود، اما DHT قوی‌تر از تستوسترون است و برای مدت زمان طولانی‌تری، به گیرنده‌های مشابه تستوسترون می‌چسبد. سطوح بالای DHT ممکن است به تدریج فولیکول‌های مو را کوچک کند و در نتیجه دوره رشد مو، کوتاه‌تر و فاز استراحت مو طولانی‌تر شود.

عوارض جانبی بتا سیتوسترول چیست؟

معمولاً هیچ عارضه جانبی خطرناکی گزارش نشده است. برخی از عوارض جانبی خفیف آن شامل:

  • حالت تهوع
  • سوزش سردل
  • سوء هاضمه
  • اسهال
  • یبوست
  • افزایش گاز معده
  • کاهش میل جنسی

موارد منع مصرف آن چیست؟

زنان باردار، زیرا اطلاعات علمی کافی برای استفاده ایمن وجود ندارد.

_ بیماری سیتوسترولمی، یک اختلال متابولیک ارثی است.

_ در مردانی که سابقه قبلی بیماری قلبی دارند، سطوح بیش از حد بتا سیتوسترول می‌تواند خطر یک رویداد قلبی عروقی جدید را افزایش دهد.

 نتیجه‌گیری:

استفاده از بتاسیتوسترول برای ریزش مو، به عنوان موثرترین درمان در نظر گرفته نمی‌شود، اما برخی افراد هنگام استفاده از آن، بهبود یافته‌اند. طرفداران این دارو بر این باورند که بتا سیتوسترول عمل ۵-آلفا ردوکتاز را، که یک آنزیم مهم در روند ریزش مو است، مسدود می‌کند. با این حال، این عمل به طور قطعی ثابت نشده است. مطالعات نشان داده است که حدود ۶٠ درصد از بیمارانی که بتا سیتوسترول را برای کاهش ریزش مو استفاده می‌کنند، پس از چهار ماه بهبود می‌یابند.



تعداد بازدید از این مطلب: 1035
لطفا از عکس‌های قبل و بعد بیماران در گالری تصاویر دیدن فرمایید.
آدرس: اصفهان-خ چهارباغ بالا جنب مجتمع پارک ساختمان گلستان طبقه فوقانی بانک سپه مرکز لیزر هور (دکتر مریم ملکی)

تلفن :03136662224

۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *