ریزش مو درزنان:چه زمانی کاشت مو مناسبترین درمان است ؟
زنان امروزه به مقدار زیاد به مسائل موثر بر سلامت و ظاهر خود توجه می کنند . تغذیه خوب ، ورزش به طور منظم ، آزمایشات منظم فیزیکی و دانش بدن خود ، همه بخشی از عواملی است که زنان برای سلامت و حفظ ظاهر خود مورد توجه قرار می دهند . ریزش مو کاهش دهنده زیبایی است و به طور فزاینده برای زنانی که در مورد ظاهر خود حساس هستند غیر قابل قبول است . ریزش مو اغلب توسط جوامع به عنوان چیزی که فقط برای مردان می افتد در نظر گرفته می شود در حالی که در بسیاری از زنان و شاید در اغلب زنان بالای 60 سال نیز اتفاق می افتد . از دست دادن مو تنها در زنان مسن (بعد از یائسگی )رخ نمی دهد.ریزش مو با فرکانس نسبتاً بالا در زنان پیش از یائسگی رخ می دهد ، حتی در زنانی که 20-30 سال دارند .

چه عواملی باعث ریزش مو در زنان می شود ؟
همانند مردان ، ریزش مو در زنان نیز اغلب به طور ژنتیکی و با سابقه خانوادگی به صورتی که از بستگان زن به ارث می رسد اتفاق می افتد. در زنان با سابقه خانوادگی ریزش مو هر نشانه ای تنک شدن موها در سر می تواند هشدار باشد . با اولین نشانه های ریزش مو ، زنان ممکن است به دنبال درمان قطعی برای (1) توقف ریزش مو (2) بازگرداندن موهای از دست رفته باشند . اگر درمان پزشکی برای توقف تنک شدن مو بی اثر باشد ، زن ممکن است به عمل پیوند مو به عنوان یک روش برای بازگرداندن مو در مناطق ریخته شده روی آورد.

آیا پیوند موی طبیعی بهترین گزینه است ؟
یکی از اولین سوالهایی که قبل از پیوند مو باید در نظر گرفته شود پاسخ به مورد زیر است : چه چیزی باعث ریزش مو در زنان می شود؟ همانطور که در بخش ریزش مو در زنان و الگوی طاسی و دیگر علل ریزش مو بحث شد ، الگوی ارثی ریزش موی آندروژنتیک در زنان یکی از چندین دلیل ریزش مو در زنان است . همه علت های ریزش مو توسط عمل پیوند مو به صورت بهینه درمان نمی شوند و برای برخی از علت ها، پیوند مو منع می شود . معاینه کامل و دقیق توسط متخصص ترمیم مو جهت تایید علت ریزش مو و رد کردن سایر علل انجام خواهد شد .اگر الگوی ریزش موی ارثی ، به عنوان علت تنک شدن موها تایید شود ، همچنان باید مناسب ترین شکل درمان برای فرد بیمار مشخص شود .

اینکه آیا یک زن با ریزش مو کاندید مناسبی برای پیوند مو هست به عوامل مختلفی وابسته است شامل :
- سابقه خانوادگی از الگوهای ریزش موی زنانه سن شروع ریزش مو در بستگان زن
- سن شروع ریزش مو در بیمار
- پیشرفت ریزش مو
- الگوی ریزش مو
- موهای دهنده کنونی و به احتمال زیاد موهایی که در آینده در دسترس قرار می گیرند برای استفاده در پیوند (موی دهنده از مناطقی از پوست سر که توسط ریزش موی آندروژنتیک تحت تاثیر قرار نمی گیرد گرفته می شود )
- نتایج حاصل از هر درمان پزشکی که به منظور کاهش سرعت یا توقف ریزش مو و یا تحریک رشد موهای جدید انجام شده است
- انتظارات بیمار در مورد نتیجه نهایی پیوند مو

توقعات بیمار برای نتیجه بسیار مهم است و باید به طور کامل با متخصص ترمیم مو مورد بحث قرار گیرد . انتظارات عقلانی برای نتیجه باید بین بیمار و پزشک قبل از پیوند مو به توافق برسد . به عنوان مثال یک انتظار منطقی ، بهبود قابل توجه ظاهر و از بین بردن ناحیه ای است که موهایش تنک شده . انتظار غیرعقلانى ، رسیدن به تراکم کامل موها یعنی برگشت به زمانی که هیچ مویی از دست نرفته ! انتظارات برای نتیجه پیوند مو باید با احتمال زیاد برای بیمار دست یافتنی باشد. در مورد هر بیمار نتیجه مطلوب هماهنگ با سابقه خانوادگی بیمار ، تاریخچه پزشکی ، الگوی ریزش مو ، پیشرفت ریزش مو و هزینه درمان به دست می آید.نگرش زنان ،دیدگاه اجتماعی با توجه به مسائل مربوط به سلامت و رفاه زنان تغییر کرده است . در زمان های گذشته طاس شدن مرد به خاطر سابقه خانوادگی شناخته شده بود اما اینکه ریزش مو درزنان نیز به همین علت بوده مشخص نشده بوده . ریزش مو در زنان می تواند با افزایش سن بیمار انتظار رود و گاهی اوقات در ارتباط با بارداری می باشد .سایر علت ها هنوز شناخته نشده است .