رفتن به خانه پس از عمل، نباید خودتان تا منزل رانندگی کنید. توصیه میشود در روز جراحی در خانه یک فرد بالغ و مسئول در کنار شما باشد. رژیم غذایی در صورتی که لیپوماتیك تان به طور کامل با بی حسی موضعی انجام شده است میتوانید رژیم غذایی معمولی خود را بلافاصله پس از رفتن به خانه، از سر بگیرید. مقدار کافی آب، آب میوه یا نوشیدنیهای بدون گاز مصرف کنید تا بدنتان بی آب نشود. 48 ساعت پیش از جراحی و 48 ساعت پس از آن، از مصرف نوشیدنیهای الکلی بپرهیزید چون بدن را بی آب میکنند. فعالیت فیزیکی استراحت کامل به مدت چند ساعت پس از جراحی توصیه میشود. به مدت 18 ساعت پس از عمل، رانندگی نکنید و با دستگاههای خطرناک کار نکنید. تا مدت 24 ساعت پس از جراحی هیچ تصمیم شخصی مهمی را اتخاذ نکنید. در عصر روز جراحی یا مدتی پس از جراحی در صورتی که بخواهید میتوانید کمی راه بروید.

روز پس از جراحی لیپوماتیك ، باید به قدری احساس بهبودی داشته باشید که خود رانندگی کنید و فعالیتهای فیزیکی سبک تا متوسط انجام دهید. ممکن است با رعایت احتیاط، بتوانید ورزشها و فعالیتهای شدید را نیز 2 تا 4 روز پس از جراحی انجام دهید. توصیه میشود در ابتدا یک چهارم فعالیتها و ورزشهای معمول خود را انجام دهید و سپس فعالیتهای روزانه خود را به تدریج تا سطح قابل تحمل افزایش دهید. بیشتر افرادی که کار دفتری دارند، میتوانند ظرف یک تا دو روز پس از جراحی به سر کار خود بازگردند. در هر صورت باید انتظار داشته باشید که تا چند روز پس از عمل، خیلی زود خسته میشوید. گن فشرده کننده گن فشرده کننده، لباسی است که مخصوص لیپوساکشن طراحی شده است. این گن فشار محکمی بر ناحیه مورد نظر ایجاد میکند تا به حداکثر تخلیه محلول بی حسی و خونابه باقیمانده کمک کند. از روز پس از جراحی، لباس باید هر روز خارج شود تا بتوانید دوش بگیرید و لباس را بشویید. گاز یا پدهای جاذب در ناحیه تخلیه که پوست شکاف داده شده است، تا 24 ساعت باید شبانه روز استفاده شود تا ترشحات کاملا متوقف شود.

در صورتی که ترشحات دو تا چهار روز ادامه یافت، نگران نباشید. عدم تداوم استفاده از گن یا لباسهای فشرده کننده اگر زود اتفاق بیفتد، میتواند به طولانی شدن مدت ترشحات منجر شود. معمولا بیماران باید به مدت 3 تا 4 هفته این لباس مخصوص را بپوشند. در برخی بیماران به خصوص پس از مقدار زیاد لیپوساکشن، بیش از یک هفته ترشحات طول میکشد. بسیاری از بیماران ترجیح میدهند مدت بیشتری لباس فشرده کننده بپوشند تا راحت تر باشند. استفاده از لباس پس از عمل به مدت بیشتر از روزهای توصیه شده، هیچ مزیت حائز اهمیتی از لحاظ نتایج زیبایی ندارد. ضعف و غش صبح پس از جراحی که بیمار برای اولین بار لباس فشرده کننده را در می آورد تا دوش بگیرد، ممکن است مختصری احساس ضعف و سرگیجه داشته باشد. احساس سبکی سر نیز ممکن است تجربه شود (همان احساسی که گاهی هنگامی که سریع از جای خود بلند میشوید، تجربه میکنید).

این احساس حاصل برداشته شدن ناگهانی فشار از پاها، پس از در آوردن لباس فشرده کننده می باشد. وقتی دچار چنین احساسی شدید، تنها کافی است که بنشینید یا دراز بکشید تا این حالت برطرف شود. میتوانید بخش بیرونی لباس را در آورید و سپس ده دقیقه صبر کنید و پس از آن پدهاى جاذب را جدا كنید . غش در هنگام مشاهده خون برخی افراد با مشاهده خون غش میکنند. این افراد باید هنگام در آوردن پد جاذب آغشته به خون در هنگام تعویض پانسمان پس از لیپوماتیك، این مشکل را پیش بینی کنند. غش پس از ادرار زنان در صبح روز پس از زایمان در صورتی که بلافاصله پس از ادرار کردن، فورا بایستند احتمال دارد که غش کنند. این حالت به عنوان سنکوپ دفع ادرار شناخته میشود. همین وضعیت پس از جراحی لیپوماتیك نیز ممکن است رخ دهد. بیماری که لیپوماتیك داشته، پس از دفع ادرار باید به آرامی بایستد. برای اجتناب از آسیب زیاد ناشی از زمین خوردن، در صورتی که دچار سرگیجه شدید فورا بر روی زمین بنشینید یا دراز بکشید.

توصیه میشود که بیمار در توالت را قفل نکند تا در صورت بروز مشکل، افراد دیگر بتوانند به او کمک کنند. مدیریت ترشحات پس از عمل در طول 24 تا 48 ساعت اول پس از عمل باید انتظار حجم زیادی ترشحات حاوی محلول بی حسی و خونابه از محل کوچک زخم را داشته باشید. به طور کلی هر قدر ترشحات بیشتر باشد، کبودی و تورم کمتری اتفاق خواهد افتاد. در 24 تا 48 ساعت اول، پد فوق جاذب حجیمی بر روی ناحیه درمان استفاده شده و تحت فشار لباس فشرده کننده قرار میگیرد. پس از این که حجم زیاد ترشحات تمام شد، بیمار تنها باید پد جاذب را روی محل برش قرار دهد که ترشحات کمی که خارج میشود، جذب آن شود. امکان نشت وجود دارد زمانی که پد فوق جاذب به درستی در محل قرار بگیرد، باید همه ترشحات را جذب کند اما ممکن است مقداری ترشحات از محل نشت کند. در 36 ساعت اول، هنگامی که مینشینید یا دراز میکشید، باید تشک یا حوله جاذب در زیر خود بیندازید تا ناخواسته رختخوابتان آلوده به ترشحات نشود.

هنگامی که ترشحات زیاد است، توصیه میشود یک ملحفه پلاستیکی در زیر حوله قرار دهید. مراقبت از زخم و حمام باید محل برش عمل را تمیز نگه دارید. یک تا دو مرتبه در روز حمام کنید. ابتدا دستان خود را بشویید، سپس با ملایمت جای برش را با آب و صابون شستشو دهید، پس از آن به آرامی با حوله تمیزی محل را خشک کنید. یک پد جاذب جدید روی زخم قرار دهید. در شرایطی که زخم بیش از 24 ساعت است که ترشحاتی ندارد، دیگر نیازی به استفاده از پد جاذب ندارید. مصرف آنتی بیوتیک آنتی بیوتیکهای خود را طبق دستور پزشک تا آخرین قرص، مصرف کنید. داروهای آنتی بیوتیک را همراه با غذا مصرف کنید. اگر متوجه هر گونه علائم عفونت مانند تب، ترشحات بد بو یا قرمزی موضعی، تورم یا درد در ناحیه تحت درمان شدید فورا به پزشک خود مراجعه کنید. این اقدامات را انجام ندهید کمپرس یخ یا کیسه آب داغ بر روی پوست ناحیه تحت درمان لیپوماتیك، قرار ندهید.

پروکسید هیدروژن یا چسب زخم بر روی محل زخم استفاده نکنید. محل برش لیپوماتیكبدون آنتی بیوتیکهای موضعی سریعتر و بهتر جوش میخورد. حداقل تا 7 روز پس از حراحی در وان، جکوزی، استخر یا دریا غوطه ور نشوید تا خطر عفونت به حداقل برسد. تهوع تهوع و استفراغ از جمله عوارض جانبی ممکن همراه با لیپوماتیك هستند. تهوع ممکن است به واسطه مصرف آنتی بیوتیکها، لورازپام یا بی حسی موضعی ایجاد شود. نامنظم شدن قاعدگی نامنظم شدن قاعدگی ممکن است یک ماه پس از لیپوماتیكاتفاق بیفتد. آغاز زود هنگام و یا تاخیر در سیکل ماهانه یکی از عوارض محتمل هر جراحی مهم در بدن است. افزایش دما کمی افزایش دما در 48 ساعت اول پس از جراحی یکی از پیامدهای طبیعی واکنش بدن به جراحی است. تورم و التهاب التهاب، تورم و درد از پیامدهای مورد انتظار لیپوماتیكاست. باید در 48 ساعت اول پس از جراحی دو تیلنول خیلی قوی با فاصله 4 ساعت، در حین بیداری مصرف شود تا درد و التهاب پس از عمل کاهش یابد. ناراحتی و درد در روز دوم جراحی شدیدتر شده و سپس رو به بهبودی میرود.

اجتناب از اسپیرین و ایبوپروفن به مدت 3 روز پس از عمل، اسپیرین یا ایبوپروفن یا داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی دیگر را مصرف نکنید. این داروها با ایجاد اختلال در عملکرد انعقاد ممکن است خونریزی را بیشتر کنند. داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی پاسخ دستگاه ایمنی به عفونت را با اختلال در عملکرد سلولهای سفید خون، تضعیف میکنند. کبودی درلیپوماتیك تامسنت کبودی جزئی است. در جراحی لیپوماتیك گسترده کبودی بیشتر است. برخی از بیماران بیشتر از سایرین دچار کبودی میشوند. درد و تورم درد و تورم به علت واکنش التهابی به جراحت جراحی اتفاق می افتد و ممکن است 5 تا 10 روز پس از جراحی ادامه یابد یا بیشتر شود. در صورتی که افزایش چشمگیری در درد یا تورم مشاهده کردید، به پزشک خود مراجعه کنید. خارش خارش ناحیه عمل چند روز پس از جراحی به عنوان بخشی از فرایند طبیعی التیام، اتفاق می افتد. برای کمک به آرام شدن خارش، میتوانید بنادریل ( دیفن هیدرامین ) را طبق دستور پزشک یا دستور همراه با محصول، مصرف کنید. مراقب باشید بنادریل مقداری خواب آلودگی ایجاد میکنند. همچنین میتوانید سوپ جو را امتحان کنید. پس از روز هفتم پس از عمل، اگر زخم به خوبی جوش خورده است میتوانید در وان آب حاوی جوی دو سر غوطه ور شوید. محصولات جوی دو سر و بنادریل را میتوانید از داروخانه ها خریداری کنید.