کراتوز سبورئیک، نوعی توده پوستی غیر سرطانی (خوش خیم) است در بسیاری از افراد ، به اشتباه ، به آن خال گفته می‌شود. رنگ آن می‌تواند سفید، برنزه، قهوه‌ای یا سیاه باشد. برخی از این توده‌ها برآمده هستند و مثل این است که به پوست چسبیده شده‌اند و ممکن است شبیه به زگیل به نظر برسند، آنها می‌توانند ظاهری ناخوشایند داشته باشند، اما رشد آنها مضر یا خطرناک نیست. با این حال، در برخی موارد، تشخیص کراتوز سبورئیک از ملانوم، که یک نوع بسیار جدی سرطان پوست است ، دشوار است. در این مقاله دکتر مریم ملکی به توضیحات بیشتر در این مورد می‌پردازد. اگر روی پوست شما به طور غیرمنتظره‌ای دچار تغییراتی شده است، باید به متخصص پوست مراجعه کنید.

کراتوز سبورئیک چگونه است؟

کراتوز سبورئیک معمول از روی شکل ظاهری تشخیص داده می‌شود، و یک متخصص پوست با معاینه می‌تواند آن‌را به راحتی تشخیص دهد.   کراتوز سبورئیک

بیماری کراتوز سبورئیک

 

نواحی درگیر

ضایعات سبورئیک کراتوز متعدد ممکن است ظاهر شوند، اگرچه در ابتدا ممکن است فقط یک مورد وجود داشته باشد. این ضایعات را می‌توان در بسیاری از نواحی بدن یافت، از جمله:
  • قفسه سینه
  • پوست سر
  • شانه‌ها
  • شکم
  • صورت
گرچه این ضایعات را در بیشتر اوقات، روی سینه، پشت، سر یا گردن خواهید دید، ولی می‌تواند در هر جایی از بدن ، به جز در کف پا یا کف دست ایجاد شود.

نواحی درگیر در بیماری کراتوز سبورئیک

علائم کراتوز سبورئیک

*اندکی برآمده تر از پوست اطراف خود هستند. *ممکن است ،ظاهر روشنی داشته باشند، که به مرور زمان تیره‌تر، یا سیاه شوند. *دارای ظاهری مومی شکل و چسبانده شده به پوست هستند. *به راحتی از پوست مجاور خود تشخیص داده می‌شوند. *معمولاً باعث درد نمی‌شوند. *گاهی اوقات ممکن است مقداری خارش ایجاد کنند. *این توده‌ها مسری نیستند. *گاهی اوقات، ممکن است چندین کراتوز سبورئیک به طور ناگهانی در یک ناحیه ظاهر شوند. این امر طبیعی نیست و ممکن است نشانه ی وجود سرطان غیر پوستی، مانند سرطان روده یا سرطان ریه باشد. در صورت بروز توده‌های زیاد به طور ناگهانی، به پزشک خود را مطلع کنید. آنها ممکن است بخواهند مطمئن شوند که شما به هیچ نوع سرطانی مبتلا نیستید.  

شکل کراتوز سبورئیک

ضایعات سبورئیک کراتوز، اغلب به شکل برآمدگی‌های کوچک و ناهموار شروع می‌شوند. با گذشت زمان، آنها تمایل به ایجاد یک سطح ضخیم و زگیل مانند دارند. همچنین ممکن است مومی شکل به نظر برسند و سطوح کمی برآمده داشته باشند. به مرور زمان به‌دلیل افزایش ضخامت، معمولاً رنگ این ضایعات تیره‌تر می‌شود. ضایعات معمولاً گرد یا بیضی شکل هستند.

رنگ کراتوز سبورئیک

ضایعات معمولا قهوه‌ای هستند، اما می‌توانند زرد، سفید یا سیاه نیز باشند.

علائم بیماری کراتوز سبورئیک

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به کراتوز سبورئیک هستند؟

عوامل خطر برای این وضعیت عبارتند از:
  • سن بالاتر، این بیماری اغلب در میانسالان ایجاد می‌شود. ابتلا به سبورئیک کراتوز با افزایش سن افزایش می‌یابد.
  • اعضای خانواده مبتلا به کراتوز سبورئیک، این بیماری پوستی اغلب در خانواده‌ها دیده می‌شود. ریسک ابتلا با افزایش تعداد بستگان مبتلا، افزایش می‌یابد.
  • قرار گرفتن مکرر در معرض آفتاب، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد پوستی که در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد، بیشتر به کراتوز سبورئیک مبتلا می‌شود. با این حال، ضایعات روی پوست نواحی پوشیده و دور از آفتاب نیز ظاهر می‌شوند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

کراتوز سبورئیک خطرناک نیست، اما نباید آن‌ را نادیده بگیرید. تشخیص توده‌های بی‌خطر سبورئیک کراتوز، از ضایعات خطرناک ، می‌تواند دشوار باشد. چیزی که شبیه کراتوز سبورئیک به نظر می‌رسد در واقع می‌تواند ملانوم باشد. از یک پزشک متخصص پوست، بخواهید پوست شما را معاینه کند اگر:
  • ضایعه جدیدی دارید
  • یک تغییری در ظاهر ضایعه موجود ایجاد شده - تنها یک ضایعه وجود دارد (کراتوز سبورئیک معمولاً به صورت متعدد دیده می‌شود)
  • ضایعه یک رنگ غیر معمول مانند بنفش، آبی یا سیاه مایل به قرمز دارد
  • ضایعه دارای مرزهایی نامنظم (یا ناهموار) است.
  • ضایعه تحریک شده یا دردناک است
اگر در مورد ضایعه خود نگران هستید، با پزشک خود ویزیت شوید. بهتر است بیش از حد محتاط باشید تا یک مشکل بالقوه جدی را نادیده نگیرید.

تشخیص کراتوز سبورئیک

متخصص پوست اغلب ، فقط با نگاه کردن و معاینه ، قادر به تشخیص کراتوز سبورئیک است. گاهی اوقات کراتوز سبورئیک می تواند شبیه سرطان پوست باشد ، در این موارد ، اگر ابهامی وجود داشته باشد، احتمالاً بخشی یا تمام ضایعه را برای آزمایش در آزمایشگاه برخواهد داشت، به این روش، بیوپسی یا نمونه‌برداری پوست می‌گویند. سپس، بیوپسی توسط یک پاتولوژیست آموزش دیده زیر میکروسکوپ بررسی می‌شود. به این ترتیب پزشک می‌تواند کراتوز سبورئیک را از سرطان (مانند ملانوم بدخیم) تشخیص دهد. این تنها راهی است که می توان با اطمینان مشخص کرد که آیا تومور سرطان پوست است یا خیر.

چه مواردی نیاز به درمان دارند؟

از آنجایی که کراتوزهای سبورئیک بی‌خطر و بی‌عارضه هستند، اغلب نیازی به درمان ندارند. یک متخصص پوست ممکن است کراتوز سبورئیک را زمانی درمان کند که: شبیه سرطان پوست است با لباس یا جواهرات گیر می‌کند به راحتی تحریک می‌شود از نظر زیبایی ناخوشایند باشد اگر این رشد مانند سرطان پوست به نظر می رسد، متخصص پوست احتمالاً با تیغ جراحی روی آن را می‌تراشد. با این‌کار پاتولوژیست در آزمایشگاه، می‌تواند به سلول‌های سرطانی پوست را زیر میکروسکوپ جستجو کند.   کراتوز سبورئیک

بیماری کراتوز سبورئیک

روش‌های از بین بردن کراتوز سبورییک

در بسیاری از موارد، کراتوز سبورئیک نیازی به درمان ندارد. با این حال، پزشک شما ممکن است تصمیم بگیرد که هر گونه ضایعه‌ای را که ظاهر مشکوکی دارند یا باعث ناراحتی جسمی یا عاطفی می‌شوند را حذف کند. سه روش متداول برداشت کراتوز سبورئیک عبارتند از:
  • کرایوتراپی: در این روش از نیتروژن مایع برای منجمد کردن ضایعه استفاده می‌شود. یک مایع بسیار سرد، با یک سواب پنبه‌ای یا تفنگ اسپری روی ضایعه اسپری می کند، کراتوز سبورئیک در عرض چند روز از بین می‌رود. گاهی اوقات یک تاول در زیر کراتوز سبورئیک ایجاد می‌شود و سپس به پوسته خشک تبدیل می‌شود و این پوسته طی چند روز می‌افتد و ضایعه از بین می‌رود.
  • الکتروکوتر: در این روش، از یک جریان الکتریکی برای سوزاندن ضایعه استفاده می‌شود. این روش، شامل بی‌حس کردن ضایعه با یک کرم بی‌حس‌کننده و استفاده از جریان الکتریکی برای از بین بردن آن است. یک ابزار جراحی اسکوپی شکل، کورت، برای تراشیدن ضایعه از روی پوست استفاده می‌شود، این کورتاژ است. ممکن است مقدار کمی خونریزی وجود داشته باشد، ولی بیمار نیازی به بخیه ندارد. گاهی اوقات بیمار فقط به الکتروکوتر، یا فقط کورتاژ نیاز دارد.
  • لیزر: اگر پزشک دستگاه لیزر در دسترس داشته باشد ، بجای الکتروکوتر و کورتاژ می‌تواند از لیزر برای از بین بردن ضایعه استفاده کند.
در پایان دکتر مریم ملکی می‌افزاید، ممکن است پوست شما در محل برداشته کمی قرمز ، صورتی ، تیره و یا سفیدتر از پوست نرمال‌ باشد. تفاوت رنگ پوست اغلب با گذشت زمان کمتر محسوس می‌شود. اغلب اوقات کراتوز سبورئیک در همان ناحیه عود نمی‌کند، مگر این‌که پزشک نتوانسته باشد به‌طور کامل ضایعه را برداشته باشد، اما ممکن است در افراد مستعد ، در قسمت دیگری از بدن یک سبورییک کراتوز جدید ایجاد شود. اگر توده‌ها پس از درمان دوباره رشد کنند، برای اطمینان از سرطانی نبودن توده، ممکن است به نمونه برداری نیاز باشد. سعی نکنید که خودتان کراتوزهای سبورئیک را از بین ببرید. تشخیص شما ممکن است اشتباه باشد، توده ممکن است مسئله‌ی جدی تری باشد. برداشتن ضایعه در خانه ممکن است موجب عفونت پوست شود.

تعداد بازدید از این مطلب: 793
لطفا از عکس‌های قبل و بعد بیماران در گالری تصاویر دیدن فرمایید.
آدرس: اصفهان-خ چهارباغ بالا جنب مجتمع پارک ساختمان گلستان طبقه فوقانی بانک سپه مرکز لیزر هور (دکتر مریم ملکی)

تلفن :03136662224

۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *