در صورتی که فردی علائم ونشانه‌های گال (Scabies) را دارد یا با فردی که گال دارد در تماس بوده باید با پزشک خود مشورت کنید. فرد نباید به صورت خودسرانه و بدون نظر پزشک از داروهای ضدگال استفاده نماید، چون ممکن است عامل خارش پوست بیماری‌های دیگری مانند اگزما و درماتیت پوستی باشد. به گفته دکتر مریم ملکی، درمان شامل از بین بردن کنه گال به وسیله دارو است. دو دارو که خیلی زیاد توصیه می‌شوند پرمتین و کروتامیتون است که باید دارو را بر تمام سطح بدن از ناحیه گردن به پایین خصوصا کشاله ران، ناخن‌های انگشتان دست و پا و پشت گوش‌ها مالیده و اجازه داد که به مدت حداقل ۸ ساعت بر روی بدن بماند. پس از مصرف دارو حتما باید لباس‌های تمیز و ترجیحا لباس‌هایی که نو بوده و تا به حال استفاده نشده پوشیده شوند تا دوباره فرد به انگل آلوده نشود. چون عفونت گال خیلی راحت گسترش می‌یابد، پزشک ممکن است درمان را برای تمامی اعضا خانواده و شریک جنسی آن‌ها توصیه کند حتی افرادی که هیچ علامتی از آلودگی به انگل نشان ندهند.  مراحل استفاده از دارو گال

شکل 1 مراحل استفاده از دارو گال

افرادی که باید تحت درمان قرار گیرند عبارتند از:
  • هرکسی که با شخص مبتلا زندگی می‌کند.
  • شرکای جنسی اخیر فرد مبتلا
نکته 1: این داروها انگل‌ها را می‌کشد، اما خارش تا چند هفته متوقف نمی‌شود. نکته 2: از ورود دارو به دهان یا چشم باید کاملا اجتناب شود.

مراقبت‌های فردی گال

خارش ممکن است تا مدتی بعد از استفاده دارو برای کشتن انگل‌ها باقی بماند. انجام اقدامات زیر می‌تواند به فرد برای راحت شدن از خارش کمک کند.
  • خنک کردن و خیس کردن پوست، غوطه‌ور شدن در آب سرد یا گذاشتن یک پارچه خیس و خنک بر ناحیه تحریک شده پوست خارش را کاهش می‌دهد.
  • مالیدن محلول‌های آرامش‌‌بخش مانند محلول کالامین که حتی بدون نسخه است، کمک‌کننده است.
  • آنتی‌هیستامین‌ها نیز در کاهش خارش مورد استفاده قرار بگیرند.

گال چگونه درمان می‌شود؟

داروهایی که ممکن است تجویز شوند عبارتند از:
  1. کرم پرمترین 5٪ (Permethrin): این متداول‌ترین روش درمان گال است و برای معالجه بیماران 2 ماهه و بالاتر و زنانی که باردار هستند استفاده می‌شود.
  2. کرم 10٪ کروتامیتون
  3. لوسیون 25٪ بنزیل بنزوات
  4. پماد گوگرد (5٪-10٪)
  5. لوسیون 1٪ لیندان
  • درمان جرب ساده و سریع است. كرم پرمترین (5 درصد) هنگام شب به سرتاسر بدن مالیده شده و صبح روز بعد شسته می‌شود. توصیه می‌شود كه كرم روی پوست خنک و خشک در سرتاسر بدن (شامل كف دست، پا و پوست سر در بچه‌های كوچک) استعمال شود و برای 8 تا 14 ساعت روی پوست بماند. برای نوزادانی كه كف دست و پای آن‌ها درگیر است یا كسانی كه پس از درمان مجددا ضایعات جدید را تجربه می‌كنند، تكرار درمان یک هفته بعد توصیه می‌شود. تنها عارضه‌ای كه از این دارو گزارش شده است سوزش خفیف و گذرایی است كه بیشتر در موارد شدید بیماری دیده می‌شود. تمامی ضایعات 4 هفته پس از درمان باید التیام یابند، در غیراین صورت بیمار ممكن است دوباره آلوده شده و نیاز به درمان مجدد توسط پزشک متخصص پوست داشته باشد. پرمترین حاوی مواد شیمیایی است که کنه‌های گال و تخم‌های آن‌ها را از بین می‌برد. به طور کلی برای بزرگسالان، زنان باردار و کودکان 2 ماه به بالا ایمن در نظر گرفته می‌شود.
  • یک درمان موثر دیگر استفاده از محلول GBH (1 درصد) است كه یک یا دو بار در شب بر روی پوست خشک و خنک سرتاسر بدن (از گردن به پایین) مالیده شود. بیماران 8 تا 12 ساعت پس از استعمال دارو باید آن را بشویند. از مصرف بیشتر از مقدار تجویز شده اجتناب كنند و از انجام دوره دوم درمانی قبل از 7 روز بپرهیزید. GBH در نوزادان، بچه‌های كوچک، زنان باردار و شیرده و افراد مبتلا به صرع یا دیگر ناراحتی‌های عصبی نباید مصرف شود.
  • درمان‌های دیگر شامل پمادهای حاوی گوگرد و كرم كروتامیتون (10 درصد) است كه به خصوص در بچه‌ها و زنان باردار یا شیرده قابل مصرف است. این دارو باید سه شب متوالی به سرتاسر پوست مالیده شده و صبح روز چهارم شسته شود. بعضی از درمان‌ها به برنامه دوم نیاز دارند و در صورت بروز جوش‌های جدید و بثورات، درمان باید تکرار شود.
  • ایورمکتین: پزشکان ممکن است این داروی خوراکی را برای افرادی که سیستم ایمنی بدنشان تغییر یافته است، برای افرادی که دارای گال نروژی هستند یا افرادی که به لوسیون‌ها و کرم‌های تجویز شده پاسخ نمی‌دهند، تجویز کنند. ایورمکتین برای زنان باردار یا شیرده یا برای کودکانی که وزن آن‌ها کمتر از 15 کیلوگرم است، توصیه نمی‌شود.
گال نروژی

شکل 2 گال نروژی

  • کروتامیتون (Eurax، کروتان): این دارو به صورت کرم یا لوسیون در دسترس است. این یک بار در روز و به مدت دو تا سه روز اعمال می‌شود. ایمنی این دارو در کودکان، بزرگسالان بالای 65 سال یا زنان باردار یا شیرده ثابت نشده است. درمان مکرر شکست‌خورده با کروتامیتون گزارش شده است.
  • پزشکان ممکن است داروهای موضعی دیگری مانند گوگرد ترکیبی را برای افرادی که به این داروها پاسخ نمی‌دهند یا نمی‌توانند استفاده کنند، تجویز کنند.
  • گال‌هایی که قسمت اعظم بدن را پوشش می‌دهد و گال پوسته‌دار، اغلب به داروی قوی‌تری نیاز دارند. بیمار مبتلا به این نوع گال ممکن است نسخه ایورمکتین دریافت کند. این دارو را می‌توان برای کودکان و بیمارانی که HIV مثبت دارند تجویز کرد. بعضی از بیماران فقط به یک دوز نیاز دارند اما بسیاری از آن‌ها برای درمان گال نیاز به دو دوز دارند. قرص‌ها معمولا هر دو هفته یک بار مصرف می‌شوند.
  • برای از بین بردن خارش كه ممكن است تا دو هفته پس از درمان هم ادامه یابد، می‌توان از داروهای ضدهیستامین استفاده كرد.
داروهای گال

شکل 3 داروهای گال

نكته اصلی در درمان گال، خلاصی از هیره عامل بیمار است. تمامی افراد در تماس (در خانواده، سرای سالمندان و غیره)، خواه دچار خارش باشند یا نه، باید تحت درمان قرار گیرند. تمامی افراد یک مجموعه در معرض ابتلا باید درمان شوند تا گسترش بیماری متوقف شود. در خانواده همه اعضا باید همزمان تحت مداوا قرار گیرند. همین طور هر كسی كه با اعضای خانواده آلوده در تماس نزدیک بوده مانند دوستان نزدیک یا حتی گاهی همكلاسی‌های مدرسه، باید درمان شوند. با انجام دادن معاینات منظم و بررسی كامل و دقیق تمام افراد جدید می‌توان بیماری را در سرای سالمندان كنترل كرد و موفق‌ترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین روش این است كه تمامی بیماران و كادر بهداشتی یک موسسه همزمان تحت درمان قرار گیرند.

برای درمان گال چه باید بكنید؟

  • در اولین فرصت ممكن به متخصص پوست مراجعه كنید تا درمان آغاز شود. به یاد داشته باشید كه گرچه تصور آلودگی به انگل شما ناراحت‌كننده است ولی ابتلای به گال نشانه‌ای از ضعف بهداشت شما نیست.
  • لباس‌ها، ملحفه و حوله‌هایی را كه در 48 ساعت گذشته استفاده نموده‌اید با آب داغ شسته و در آفتاب خشک كنید. لوازم شخصی كه قابل شستن نیستند را به مدت 10 تا ۱۴ روز در یک كیسه پلاستیكی در بسته قرار دهید و سپس استفاده نمایید.
  • تمامی خانه را با جارو برقی تمیز كرده و برای اطمینان خاطر كیسه آن را دور بیندازید.
  • 24 ساعت پس از درمان، خطر سرایت گال خیلی كاهش می‌یابد.
  • استفاده از اسپری‌ها و مواد حشره‌کش توصیه نمی‌شود.
  • از آن جا که علائم گال به دلیل واکنش حساسیت زیاد (آلرژی) به کنه‌ها و مدفوع آن‌ها (اسکیبالا) است، حتی اگر همه مایت‌ها و تخم‌ها از بین بروند، ممکن است خارش همچنان برای چندین هفته ادامه یابد. اگر بیش از 2 تا 4 هفته پس از درمان هنوز خارش وجود داشته باشد یا اگر همچنان جوش‌های جدید یا ضایعات بثورات جوش مانند ظاهر شوند، ممکن است درمان مجدد لازم باشد.
  • زخم‌های پوستی که عفونی می‌شوند باید با تجویز پزشک توسط آنتی‌بیوتیک مناسب درمان شوند.
  • ادامه خارش پس از درمان ممكن است به علت ادامه آلودگی به انگل، ادامه حساسیت به انگل یا تحریک به علت داروی استفاده شده باشد.
  • ضایعات پس از درمان بایستی از نظر وجود هیره مورد بررسی مجدد قرار گیرند، اگر آلودگی هنوز وجود دارد بایستی مجددا درمان صورت گیرد.
شکست‌های درمانی غیرمعمول است اما اتفاق می‌افتد. شایع‌ترین علل عدم درمان شامل موارد زیر است:
  1. استفاده نادرست از داروها
  2. استفاده ناکافی از داروها
  3. آلوده‌سازی مجدد: عود مجدد گال معمولا به معنای ایجاد مجدد آلودگی است و اهمیت درمان همه اعضای خانواده را مشخص می‌کند.
  4. مقاومت: مقاومت در برابر لیندان به طور گسترده‌ای گزارش شده است. در موارد کم‌تری موارد مقاومت به پرمترین مشاهده شده است. مقاومت در برابر ایورمکتین هنوز نادر است اما در بیمارانی گزارش شده است که طی چندین سال چندین دوز دارو دریافت کرده‌اند.

پیگیری گال

بیماران مبتلا به گال ممکن است نیاز به بررسی مجدد در 2 هفته و دوباره در 1 ماه پس از درمان داشته باشند. اگر بیمار در معاینه 1 ماهه ضایعات مداوم داشته باشد، باید به آلودگی مجدد یا آلودگی مداوم مشکوک شد. در این حالت درمان باید دوباره آغاز شود. خانواده بیمار یا هر گونه تماس نزدیک نیز باید بررسی شود تا منبع آلودگی مجدد بررسی شود. بیماران مبتلا به گال نروژی، به خصوص باید پس از درمان پیگیری شوند. گال نروژی ممکن است به چندین روش درمانی با گال‌کش و گاهی اوقات چندین داروی مختلف که به طور متوالی استفاده می‌شوند، نیاز داشته باشد. گره‌ها یا نودول‌های گال ممکن است به تزریق استروئید داخل نودول نیاز داشته باشند.

در مورد گال چه نباید كرد؟

  1. از خوددرمانی با داروهای خانگی خودداری كنید.
  2. شست‌وشوی پوست با پودر لباسشویی یا صابون محرک یا مالیدن گازوئیل به ضایعات تنها باعث بدتر شدن بیماری شما می‌شود.
  3. بدون توصیه و تجویز پزشک از استعمال پمادهای كورتن‌دار یا هر داروی دیگری خودداری كنید.
لطفا از عکس‌های قبل و بعد بیماران در گالری عکس دیدن فرمایید. آدرس: اصفهان-خ چهارباغ بالا جنب مجتمع پارک ساختمان گلستان طبقه فوقانی بانک سپه مرکز لیزر هور (دکتر مریم ملکی)
  • تلفن :03136662224


تعداد بازدید از این مطلب: 7252
لطفا از عکس‌های قبل و بعد بیماران در گالری تصاویر دیدن فرمایید.
آدرس: اصفهان-خ چهارباغ بالا جنب مجتمع پارک ساختمان گلستان طبقه فوقانی بانک سپه مرکز لیزر هور (دکتر مریم ملکی)

تلفن :03136662224

۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *